Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Olen tavannut elämäni aikana kaikennäköisiä myyjäksi itseään kutsuvia ihmisiä. On ollut huonoja, keskinkertaisia ja niitä todellisia myyntitykkejä. Mikä yhdistävä tekijä löytyy näistä huippumyyjistä?

Tilannetaju ja isomman kuvan hahmottaminen yhdellä kertaa.

Kouluttaessani myyjiä olen huomannut, että juuri tilannetajua ja useiden asioiden yhtäaikaista hahmottamista on todella vaikea opettaa. Osallehan meistä jo purkansyönti ja autolla ajaminen samaan aikaan tuottaa hankaluuksia.

Otetaanpa esimerkiksi reppuri, joka kiertää vähittäiskaupan myymälöitä. Tehtävää saattaa olla paljon yhdelle käyntikerralle; esillepanon tarkistus, varaston tsekkaus, uusien tuotteiden myynti, asiakassuhteen rakentaminen ja joillakin vielä ns. hyllymittauksen tekeminen päätteelle.

Toki myyjälle voidaan runnoa selkärankaan looginen järjestys, jolla myyntikäynnin voi toteuttaa tehokkaasti ja asiakasta ei tarvitse turhauttaa odottelulla.

Tai vaikka tupa täynnä asiakkaita, yksi asiakaspalvelija, ruuhka. Miten myyjä voi ottaa tai olla ottamatta huomioon nämä asiakkaat? Tässä tulee se katkeamispiste – kaikki eivät tähän pysty!

Joillekin asiakaspalvelijoille on vaikeaa palvella asiakasta ja samalla vaikka vain nostaa pää ylös näytöltä ja sanoa muille odottaville: ”Pahoittelen ruuhkaa, palvelen teitä mahdollisimman pian.”

Vierailin maanantaina 16.11. esitetyn Diilin innoittamana paikallisessa autoliikkeessä. Kävin testaamassa, miten minut otetaan myymälässä vastaan.

Myymälässä oli trendin mukaan rakennettu ns. aulaemännän tai isännän pömpeli keskelle sisääntuloa. Pömpelissä istui neiti sekä takista päätellen herra automyyjä. Kävelen pömpelin ohi, eikä kumpikaan sano päivää, ei tervehdi edes katseella.

Voi olla, että tässä kyseisessä myymälässä ei ole taantuma vaikuttanut, mutta ihmettelen, miksi potentiaalinen asiakas päästetään näin huomiotta ohi. Kaava jatkui samana myös peremmällä myymälässä, niin käytettyjen kuin uusienkin hallissa. Kukaan myyjistä ei tullut kysymään minulta, voiko auttaa!

Hyvä myyjä osaa hallita tilanteita, joissa asiakkaita saattaa olla paljon tai palvelijoita taasen vähän. Jokainen asiakas haluaa tulla huomatuksi, ja jo tällä asiakkaan odotuskynnys kasvaa huomattavasti.

Kohtaamissani huippumyyjissä olen löytänyt yllättävän yhteisen tekijän.

Yllättävän moni huippumyyjä on jossain vaiheessa työuraansa tarjoillut baarissa.

Hyvä baarityöntekijä nimittäin oppii hahmottamaan isojakin joukkoja kerralla ja ymmärtää myös ilmeiden ja eleiden merkityksen asiakkaiden palvelussa.

Hae siis myyjäsi baarista. Älä kuitenkaan sukella liian syvälle asiakkaan rooliin, kun käyt arvioimassa mahdollisia uusia työntekijöitäsi.

« | »

Nuoret pelastavat Suomen! Annetaan heille työkalut sitä varten!

Haluaisitko sinä saada töihin osaavampia nuoria? Haluaisitko sinä antaa nuorille työvälineitä olla valmiimpia työelämään jo ensimmäisestä kesätyöpaikasta lähtien? Haluaisitko sinä olla viemässä koko Suomea kohti parempaa myynnin ja asiakaspalvelun maailmaa?

Nyt siihen on täydellinen tilaisuus! Lahjoita omille kesätyöntekijöillesi tai vain paikkakuntasi nuorille asiakaspalvelu- ja myyntikoulutus.

Koulutuksen sisältö:

  • Perusta kuntoon - mitä perustaitoja on osattava:
    Kesätyötä hakiessa
    Työntekijän vastuut
  • Työnantajien odotukset ja toiveet
  • Mitä asiakaspalvelu on
  • Mitä myynti on
  • Myynnin neljä askelta
  • Asiakaspalvelun PASI™-malli
  • Kieli käytössä - miten puhutellaan asiakkaita
  • Pukeutuminen ja ulkoasu