Ismikyllästetyssä maailmassamme elävät vahvasti myös anti-ismit. Niin uskonnonkaltaiset kuin veltoksi väljähtäneetkin aatteet ansaitsevat aina vastustuksensa, vastateesinsä, jotta keskivertokansalaiset voisivat löytää turvallisen keskitien.
Yhdessä asiassa kirjoittajan ja varsinkin liiketekstintekijän olisi syytä olla lähellä äärilaitaa: Älä ole, tee.
Mainonnassa tekstin tulisi elää, hengittää, joskus ilakoida, toisinaan vakavoitua. Sen pitäisi synnyttää kannattamastaan tuotteesta aktiivinen ja aikaansaava kuva ja samalla luoda tunne siitä, että hyödykkeen hankkimalla asiakas pääsee jonnekin, saavuttaa jotakin, muuttuu joksikin.
Olla-verbin käyttäminen ei tee mitään noista asioista. Olla-verbi vain on ja möllöttää paikallaan eväänsä liikauttamatta.
“Pekka® on ratkaisu ongelmaasi” kertoo, että jossakin on jokin Pekka®, joka voisi tyydyttää jonkin tarpeesi, mutta luultavasti sen hyödyntäminen vaatisi kovasti omia toimia, eikä se ehkä ole vaivan arvoinen.
Jos sen sijaan “Minna® ratkaisee ongelmasi”, Minna® hyppää työpöydällesi tarjoamaan auttavaa kättään, eikä sinun tarvitse luultavasti tehdä juuri mitään.
Selvää lienee kaikille se, että olipa viestin vastaanottajana kuluttaja tai yritys, Minna® herättää rutkasti enemmän vastakaikua. Ensivaikutelma liikkuu voimakkaasti tekemisen suuntaan, tuote tai palvelu muuttuu pysähtyneestä aktiiviseksi.
Välttämällä tietoisesti olla-verbiä tulet huomaamattasi myös miettineeksi tuotteen tai palvelun hyötyjä ominaisuuksien sijaan. Ja kuten yrittäjänä hyvin tiedät, ominaisuudet eivät myy, vaan hyödyt.
Jos kirjoitat, että takki on lämmin, kerrot ominaisuuden, joka useimmilla takeilla pitäisi olla itsearvoisesti. Sitä paitsi voihan takki olla lämmin vain siksi, että se on sattunut roikkumaan patterin yläpuolella.
Jos sen sijaan kirjoitat, että takki lämmittää, olet jo askeleen syvemmällä asiakkaan ajatuksissa. Viet hänet pakkaspäivän iltaan, kuu kumottaa, tähdet loistavat pilvettömältä taivaalta, puhelinpylväät paukkuvat, ja kotiin on vielä kilometri. Onneksi yllä on mukavasti lämmittävä takki.
Luonnollisesti olla-verbin väisteleminen on tehokasta kaikessa muussakin tekstissä.
Monipuolinen verbien käyttö kuljettaa lehtijuttua, tiedotetta, blogikirjoitusta ja varsinkin tarinaa eteenpäin ja auttaa samalla luonnehtimaan asioita ilman tyhjiä adjektiiveja.
Tekstin tavoitteen mukaan täytyy toki säätää verbien kekseliäisyyttä, sillä kikkailulla on aina taipumus ärsyttää monia ihmisiä. Kun muistat kuitenkin hakea aktiivisesti värikkäitä verbejä kirjoittaessasi, opit pian tunnistamaan myös tietyt soveliaisuuden rajat.
Eikä se ärsyttäminenkään aina pahasta ole.
« Yrittäjä, kierrä yritysrekisteri kaukaa! | Sähköpostimarkkinointi toimii, kunhan muistat kiinnittää huomiota muotoon »