Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Olen alun perin maatalon poika Etelä-Pohjanmaalta. Eräänä kevättalven päivänä olin käynyt kasaamassa hakkuujätettä pellolle poltettavaksi ja olin palaamassa kotiin. Varjoisassa ylämäessä peltotie oli peilijäässä ja lähes puoleenväliin päästyäni traktori jäi sutimaan. Pian alkoikin pelottaa, kun lähdin liukumaan kärryjen kera takaperin kohti mäen alla odottavaa lampea.

Valtiovalta yrittää kovasti kannustaa ihmisiä perustamaan yrityksiä. Kyynikot kutsuvat tätä(kin) toimintaa työttömyystilastojen putsaamiseksi.

En kuulu noihin kyynikoihin. Totuus nimittäin on, että yrityksen perustanut tekee kaikkensa, jotta yritys pysyisi pystyssä. Palkollisena voi luottaa siihen, että palkka ilmestyy tilille kuun lopussa ilman sen kovempaa puristusta.

Toisaalta on myös niin, että menestyäkseen yrittäjän pitäisi olla liikkeellä oikeista syistä. Hänen tulisi lähteä yrityksen perustamisessa siitä, mille tuotteelle tai palvelulle löytyy tarpeeksi kysyntää, ei siitä, että on aina haaveillut esimerkiksi vain käytettyjä kuulakärkikyniä myyvän kaupan.

Tietystä yrityksestä haaveileville on tyypillistä, että unelmoivat hamaan tulevaisuuteen saakka mukavasti pyörivästä firmasta ja kelvollisesta tilistä joka vuosi. He siis oikeastaan haaveilevat palkkatyöstä.

Valitettavasti on vain niin, että vain hyvin, hyvin, hyvin harva yrittäjä voi levätä laakereillaan vuosikausia ja tehdä silti jatkuvasti hyvää tulosta. Jos kukaan.

Jos satut löytämään markkinaraon, tuotteen tai palvelun, jota kukaan muu ei tarjoa, voi yrityksesi saada lentävän lähdön. Olet erinomaisen tyytyväinen, kun yrityksesi tahkoaa reilua liikevaihtoa ja naapuri kadehtii taloasi, autoasi, kesämökkiäsi.

Muutaman vuoden kuluttua kuitenkin huomaat, että kaikki entiset asiakkaasi eivät enää ostakaan sinulta. Kun selvität hieman asiaa, huomaat naapurisi perustaneen kilpailevan yrityksen ja myyvän täsmälleen samaa palvelua kuin sinä – puolet halvemmalla.

Kun sinä olet rypenyt erinomaisuudessasi, hän on löytänyt keinon hoitaa homma tehokkaammin, paremmin, tuloksellisemmin, asiakasystävällisemmin. Lisäksi hän on kehitellyt kylkeen monenmoista lisäpalvelua, jotta asiakas saa varmasti rahalleen vastinetta.

Kun kassavirtasi on hyytynyt, otat lusikan kauniiseen käteen ja lasket hintojasi. Pyöräytät mainoskampanjan liikkeelle ja kiertelet vanhojen asiakkaidesi luona hattu kourassa.

Olet kuitenkin myöhässä. He ovat löytäneet jo paremman kumppanin. Sinun täytyy siis uudistua kokonaan, keksiä yrityksesi uudestaan, jotta pääset takaisin apajille.

Sinulle kävi kuten autoilijalle, joka asetti vaihteen vapaalle ylämäessä. Kilpailijat hurauttivat ohi oikealta ja vasemmalta ja samalla sinä itse peruuttelit montun pohjalle.

Yrittäjänä sinun täytyy olla jatkuvasti liikkeellä. Sinun täytyy jatkuvasti miettiä miten tekisit yrityksestäsi vielä paremman, miten erotut kilpailijoistasi vieläkin selvemmin, mitä lisäpalveluja asiakkaasi voisivat tarvita.

Jussi T. Koski ja Saku Tuominen kirjoittavat ansiokkaassa ja edelleen ajankohtaisessa kirjassaan Kuinka ideat syntyvät – Luovan ajattelun käsikirja näin:

”Ajattelemalla kaksi kertaa viikossa saa merkittävän kilpailuedun muihin nähden, sillä yleisesti ottaen ihmiset eivät ehdi ajatella.”

Moni yrittäjä ajattelee vain pakon edessä, kun yritys on jo ajautumassa lampeen.

Jouduinko traktoreineni jorpakkoon? Onnistuin kääntämään kärryt linkkuun ja pysäyttää koko paketin ennen kuin pahempaa ehti tapahtua. Sula piennar ja tasauspyörästön lukko auttoivat matelemaan aina ylös asti.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!