Olitpa minkälainen runoilija tai matemaatikko tahansa, olipa tuotteesi kuinka hyvä tai suhdetaitosi superia, et saa kauppaa jokaisella yrityksellä. Todellisuudessa huteja tulee aina enemmän kuin osumia.
Jos kuitenkin oletetaan, että olet myyntitykki vailla vertaa ja saat kaupan joka toisella yrittämällä, teet aika hyvää tiliä. Sinulla on komea auto, iso asunto, ystäviä, vaikutusvaltaa ja kateellisia sivustaseuraajia. Elämä hymyilee.
Mutta voisiko se hymyillä vielä leveämmin?
Liidi on sanana ällöttävä, eikä mielikuva liidistä ole kovin miellyttävä sekään. Termiä kuitenkin käytetään yleisesti, ja hyvä suomenkielinen vastine puuttuu. Puhutaan siis liideistä.
Nämä liidit saat mainonnan, viestinnän, suhdetoiminnan, suositusten tai oman myyntityösi kautta. Heille teet sitten tarjouksia myymästäsi tuotteesta tai palvelusta.
Esität tarjouksesi tenhoavasti, soittelet perään, jos et saanut kauppaa heti. Sanalla sanoen myyt. Sinulla on kuitenkin aikaraja sille, kuinka kauan viitsit yhtä ”pokaa” tavoitella. Jos se ei osta, ei voi mitään, seuraavaa putkeen.
Jos sinulla on vaikkapa 40 liidiä kuukaudessa ja puolet heistä ostaa, jäljelle jää 20. Ovatko he turhia?
Totuus on kuitenkin se, että asiakkaasi ostaa silloin, kun hän haluaa ostaa, ei silloin, kun sinä haluat myydä. Sinä halusit myydä 40 kertaa kuukaudessa, mutta vain 20 asiakasta halusi ostaa – siinä kuussa.
Liidi sisältää kuitenkin oletuksen siitä, että henkilö oli kiinnostunut tuotteestasi. Kauppoja ei nyt vain jostakin syystä syntynyt. Osalla päätös voi liittyä vain siihen, että he eivät pitäneet sinusta, ja he ovat luultavasti menetettyjä. Monella syy on kuitenkin ihan muu.
Tiukka rahatilanne, epävarmuus tuotteesi sopivuudesta, yrityksen johto tyrmäsi hankinnan, jokin muu asia vaati yrityksessä suuremman huomion, loma.
He siis halusivat ostaa, mutta eivät voineet. Jos nyt heität koko tämän joukon roskakoriin, pelaat komeasti kilpailijan pussiin. Sinä olet jo hoitanut pehmityksen, ja sopivalla hetkellä kuvaan astuva kilpailija korjaa hedelmät.
Voit välttää tämän helposti: pysy mielessä.
Pidä ”menetettyyn” liidiin säännöllistä yhteyttä esimerkiksi sähköpostin avulla. Älä kuitenkaan lähettele uusia tarjouksia, sillä siten tapat tehokkaasti ostohalut.
Tarjoa sen sijaan tietoa; alasi uutisia, vinkkejä, ohjeita. Tee sähköposteistasi vastaanottajalleen arvokkaita – sellaisia, joita hän pian alkaa jo odottaa.
Voit olla varma, että kun se joskus sytytetty mielenkiinnon kipinä alkaa taas hehkua kirkkaammin, sinä olet yksin apajilla ja hoidat homman kotiin. Ja voit taas ryhtyä katselemaan isompaa kämppää.
« Yrittäjä, yritä edes | Mikä on tärkein asia markkinoinnissa? »