Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Näin alkuvuodesta on aika katsoa, mihin tänä vuonna digitaalisen markkinoinnin saralla keskitytään. Tarkastelin digitaalisen markkinoinnin trendejä suurennuslasin kanssa ja mietin, mitä tuleman pitää sekä on jo pitänyt. Nämä 4+1 asiaa nousi kaikkein vahvimmin esiin tutkiessani asiaa – ne kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee markkinointia.

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio ei ole uusi asia, mutta sen hyödyntäminen jatkuu kiihtyvällä vauhdilla. Markkinoinnin automaatiota siirrytään käyttämään entistä enemmän, koska se yksinkertaisesti säästää todella paljon aikaa ja sitä kautta näkyy tietysti yrityksen menoissa positiivisesti. Markkinoinnin automaatiossa piilee vaarana, että se näkyy liian geneerisenä asiakkaalle eli toisin sanoen viestinnästä näkee läpinäkyvästi, että sen takana on automaatio eli robotti. Automaation suunnitteluun on tärkeä käyttää aikaa, jotta markkinointi näyttää mahdollisimman orgaanisesti tuotetulta.

Markkinoinnin ammattilaisten mielestä viisi tärkeintä etua markkinoinnin automaatiossa ovat:

  1. Voi keskittyä muihin tehtäviin paremmin (ajansäästö) (36% vastaajista)
  2. Markkinoinnin parempi kohdistaminen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille (30% vastaajista)
  3. Asiakaskokemuksen parantaminen (10% vastaajista)
  4. Parempi sähköpostimarkkinointi (9% vastaajista)
  5. Virheiden vähentyminen markkinoinnissa (8% vastaajista)

“– Redeye and TFM&A Insights “The Marketing Automation Report 2014” (2014)”

Videon käyttäminen ja live-video

Voidaan sanoa, että videon käyttäminen markkinoinnissa on yleistynyt kiihtyvällä tahdilla koko 2010-luvun ja suunta ei muutu tänäkään vuonna. Videon on huomattu sitouttavan asiakkaita erittäin tehokkaasti ja lisäksi se lisää nettisivujen konversiota 80 prosentin varmuudella.

Videon tekemiseen tarvittava tekniikka kehittyy koko ajan ja videoista pystytään tekemään entistä näyttävämpiä. Tekniikan kehittymisen takia videoita pystytään myös tuottamaan  edullisemmin – pystyyhän lähes kaikilla markkinoilla olevilla älypuhelimilla kuvaamaan jo laadukasta materiaalia.

digitaalisen-markkinoinnin-trendit-2017-blogi-01

Live-videon käyttäminen eli striimaus kasvoi viime vuonna radikaalisti. Yksinkertainen syy on se, että moni sosiaalisen median kanava toi sen mahdolliseksi. Tällä hetkellä live-videota voi tehdä Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa. Striimaamisen ennustetaan nostavan päätään entisestään tänä vuonna. Live-video on todettu hyväksi, koska tällä hetkellä se saa hyvin näkyvyyttä eri sosiaalisen median kanavissa ja näin ollen sitä kautta saa viestinsä varmemmin perille. Jatkossa kannattaa siis miettiä, missä live-videota voisi omassa markkinoinnissa käyttää.

Datan hyötykäyttö

Datan hyötykäyttöön on herätty Suomessa toden teolla vasta viime vuonna. Tämän pystyi huomaamaan esimerkiksi siitä, että isoimmat yritykset rekrytoivat kiivaasti data-analyytikoita riveihinsä.

Internetin käyttäjistä kerätään valtava määrä dataa joka päivä, jonka voi valjastaa markkinoinnin avuksi analysoimalla sitä: Jokainen digitaalisen median mainospaikka kerää mainonnastaan dataa ja veloittaminenkin perustuu pitkälti siihen. (Mikäli jostain löytyy vielä sellainen digimainostaja joka ei kerää dataa=Älä käytä mainospaikkaa). Jokaisella verkkosivustolla pitäisi olla käytössä kävijäanalytiikka työkalu, esimerkiksi Google Analytics, joka on ilmainen, eniten käytetty ja varsin pätevä. Tällä hetkellä data puhuu ja tulee puhumaan varmasti pitkään tulevaisuudessakin. Nähtäväksi jää, lakkaako data puhumasta koskaan.

Yrittäjällä on aika usein kortilla ja välttämättä paukut ei riitä analysoimaan “kaiken maailman nettilukuja”. Analytiikka kannattaa kuitenkin pitää mielessä, kun ostaa esimerkiksi markkinointiosaamista ulkopuolelta. Varmista siis mainostoimistoa valitessasi, että se tekee digimarkkinointia datan analysoinnin pohjalta. Hyvä mainostoimisto ottaa tarkastelun alle tietyt avainluvut ja virittää sitä kautta markkinointia kampanjan aikana.

Rahankäyttö lisääntyy – on pakko lisääntyä

Ikävähkö ennustus on, että orgaaninen näkyvyys sosiaalisen median postauksissa tippuu vähitellen enemmän ja enemmän. On esimerkiksi vaikeampi tavoittaa Facebook-sivun tykkääjiä pelkästään postaamalla omalle Facebook-sivulle. Vuonna 2016 arveltiin, että Facebook-postaus näkyy ilman mainostusta ainoastaan 2-4 prosentille Facebook-sivun tykkääjistä (ilman, että postaus saa tykkäyksiä ja jakoja; Jaot ja tykkäykset nostavat näkyvyyttä). Uskotaan, että tänä vuonna tuo prosentti tippuu yhä pienemmäksi. Tulevaisuudessa ei todellakaan pysty ajattelemaan, että sosiaalisessa mediassa markkinointi olisi ilmaista, vaan sinne täytyy syytää rahaa, jotta saa äänensä kunnolla kuuluviin.

digitaalisen-markkinoinnin-trendit-2017-blogi-02

Edellisestä ja mainostenblokkaaja-ohjelmista johtuen mainostajat alkavat enenevissä määrin käyttää sosiaalisen median vaikuttajia mainostukseen. 47 prosenttia internetin käyttäjistä kertoo käyttävänsä jotain mainostenblokkaaja-ohjelmaa (esim. AdBlocker) surffatessaan siellä. Somevaikuttajiahan (esim. bloggarit) on käytetty jo monta vuotta tätä ennen, mutta suunta on edelleen kasvava. Homma toimii niin, että yritys/yrittäjä maksaa palkkion somevaikuttajalle ja hän tekee yrityksen tuotteesta tai palvelusta blogikirjoituksen.

EKSTRA: Tekoälyn käyttäminen

Facebook esitteli viime keväänä Messengeriinsä liitettävän tekoälybottinsa, mutta siitä ei ilmeisesti ole kovin hyviä kokemuksia vielä; Internetin ihmeellisessä maailmassa on ainoastaan testejä, joissa botti on pärjännyt huonosti. Voit testata CNN:n Facebook-bottia osoitteessa: https://www.facebook.com/cnn/. Tekoälybotti tarkoittaa eräänlaista tietokoneautomaatiota, joka voi esimerkiksi keskustella asiakkaan kanssa ja oppia jokaisesta asiakaskohtaamisesta ihmisen kaltaisesti.

Suomi ei ole tekoälyn hyödyntämisen ja kehittämisen kärkimaa, mutta pienin askelin myös täällä tekoälyn käyttäminen varmasti yleistyy – sekä yleisesti teknologiassa että markkinoinnissa. En missään nimessä usko, että kuluvana vuonna tekoäly lyö läpi markkinoinnissa, mutta sillä on vahva potentiaali mullistaa myös markkinointiala kokonaan. Kannattaa pitää silmät avoimena.

terkuin, Riku

LÄHTEET:

http://www.business2community.com/infographics/top-10-digital-branding-marketing-trends-2017-infographic-01719513

http://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview

http://www.digitalinformationworld.stfi.re/2016/12/marketing-trends-2017-infographic.html

http://www.jeffbullas.com/2016/09/02/facebook-chatbots-can-revolutionize-social-media-strategy/

http://www.orchestrate.com/blog/email-marketing-predictions-2017/

http://blog.socialparagon.com/zoom-in-to-the-2017-video-marketing-trends-infographic

http://www.leadliaison.com/best-practices/how-can-marketing-automation-save-money/

https://envato.com/blog/video-marketing-trends/

https://wooshii.com/blog/10-video-marketing-trends-2017/

https://www.oktopost.com/blog/b2b-social-media-marketing-trends-2017/

http://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!