Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Ajoin juuri 80 kilometriä moottorisahan tärinänvaimennusjousen takia. Ostoprosessi tiskillä kesti 3 minuuttia ja loppulasku oli 6,45 €. Koko ostoreissuun aikaa kului reilu tunti. Omalle ajallehan ei lauantaina kukaan laske arvoa, eihän.

Pari viikonloppua sitten kaadoin pihastani puuta urakalla. Ensi talveksi piti saada polttopuut pätkiksi ja kuivumaan. Sahan kahva valahti viime metreillä hervottomaksi. Kahvan ja sylinterin väissä oleva jousi oli poikki. Alkoi armoton googlettaminen.

Tarkkaa nimeä tai varaosanumeroa ei luonnollisesti ole. Jonseredin omat sivut eivät tarjonneet minkäänlaista apua varaosille, uutta sahaa oli kyllä sivuilla kymmenittäin. Luonnollisesti jousi, kahva ja tärinänvaimennus hakusanoina naputtelin hakuja. Kotimaisia verkkokauppoja löytyi kyllä, valtaosassa ostamisen este oli puuttuva kuva. Oli jousia, mutta ei yhtäkään omalle sahalle sopivaa tai ainakaan sellaista, jonka olisin kuvasta voinut tarkistaa.

Tamperelainen pienkoneliike palveli minua kassalla kivasti. Ammattilainen kääntyi kannoillaan ympäri kassan takana, kun kerroin haluavani jousen Jonseredin sahaan. Myyjä tuli takaisin minuutin kuluttua, kädessään Husqvarnan jousipussi. Jonseredin alkuperäistä jousta voidaan tilata, mutta silloin mukana tulee kaikki kolme jousta ruuveineen. Ammattitaitoisen myyjän mukaan tämä on se jousi, joka aina menee poikki. Ne pari muuta on ihan turhia. Tällä jousella pärjäisin.

Nopea katselmus osoitti luonnollisesti jousen tismalleen samanlaiseksi.

Viimeaikoina mediat ovat kirjoittaneet suomalaisen verkkokaupan suurimmaksi esteeksi kotimaisen Postin hinnoittelun sekä tsaarinaikaiset toimitusnopeudet, seurantapalvelut ja varmuuden. Hinnoittelu on minustakin aivan syvältä ja poikittain, mutta tässä tapauksessa verkkokaupan käyttämättömyys johtui vain ja ainoastaan sisällön puutteesta.

Tamperelaisen koneliikkeen ammattilainen tokaisi ääneen lähes jokaisen kauppiaan peruslauseen, kun kerroin että heidän kannattaisi laittaa kamat verkkoon myyntiin.

”Joo, kyllähän se verkko tulee meidät varmaan syömään pois”. 

Kauppiaan ajatus oli saman tien ainoastaan menetys. He olivat jo päättäneet olla olematta mukana verkossa. Sahoja, ruohonleikkureita ja pienkoneita myydään kivijalassa niin kauan kun saranassa riittää rasvaa. Toki sitä tulevaisuudellekin riittää, mutta miksi annetaan selvän mahdollisuuden valua hukkaan.

Vastaanvanlaisia esimerkkejä eri aloilta on paljon. Laitteiden varaosat ja kulutusosat olisivat puhdasta postituskamaa ja helposti myytävää tavaraa 24/7 verkossa. Valtaosa kivijalkayritysten varastoista olisi postitettavissa kuluttajille. Minä olisin silmiä räpäyttämättä tilannut tuotteen hintaa kyselemättä jo pari viikonloppua sitten, jos tietoa olisi ollut tarpeeksi.

Nykyään erilaisissa varaosissa yhteensopivuus on suuri. Joka kerta ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, kun osat on hyviksi havaittu jo muuallakin. Saman tuotteen tekeminen useammalle merkille, on vuosikymmeniä sitten virtaviivaistanut televisioiden ja kylmäkoneidenkin sisältöä. Vai luuletko, että maailmassa on kymmeniä eri jääkaappivalmistajia?

Pienyrittäjät pelkäävät verkkokauppaa ensisijaisesti hinnoittelun näkökulmasta. Luullaan, että siellä pitää myydä vain halvalla. Ei tarvitse, jos sinne siirtää myös osaamisen.

Pienkoneliikkeet (= lue tähän oma alasi) voisivat tuotetiedoissaan jakaa juuri samaa tietoa, jonka sain myyjältä. Husqvarnan jousi sopii myös Jonseredin sahaan. Voilá, tilaus olisi syntynyt saman tien.

Verkkokauppias tai sellaisen kokeilemista suunnitteleva. Käytä aikaa tuotekuvien, mittojen ja osaamisen siirtämiseen verkkoon. Sellaisen osaamisen, jonka olet omalla alallasi saanut tekemällä ja kokeilemalla. Hiljaisen tiedon, jota asiakas ei voi tietää kuvia vertailemalla.

Ne, joilla tietoa ei ole tarjolla, menettävät kaupan.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!