Markkinoinnin tarkoitus on saada aikaan myyntiä – ennemmin tai myöhemmin. Puhutaan siis ihan oikeasta rahasta ja silloin väistämättä tulee mieleen, että eikös tulospalkkion virittely kävisi siihen suht näppärästi.
Kuten niin moneen muuhunkin kysymykseen, oikea vastaus on kyllä ja ei. Voittopuolisesti käytetään kuitenkin eitä. Miksi näin?
Syitä on liuta ja valtaosa niistää liittyy asiakkaaseen. Tärkein on kuitenkin sama kuin missä tahansa kaupanteossa: luottamus.
Tulospohjaisen työn tekijän täytyy luottaa maksajaan, että hän kertoo todelliset lukemat, joihin laskutus perustuu.
Asiakkaan täytyy luottaa tekijään, että tämä ei tee mitään typeriä asioita, jotka voisivat vahingoittaa yritystä.
Tähän toki pystytään löytämään jonkinlaisia ratkaisuja – vaikkapa nyt kirjalliset sopimukset – mutta eiväthän ne oikeasti mitään luottamusta synnytä. Toimivatpahan vain jonkinlaisena vakuutuksena.
Verkkokauppa tietysti mahdollistaa reaaliaikaisten lukujen jakamisen, mutta luottaako kauppias, että markkinointifirma pitää ne omana tietonaan…?
Tämän viikon Tuplaturinoissa käymme läpi tämän ja seitsemän muuta syytä, miksi tulospalkkio ei houkuta palveluntarjoajia ja miksi se ei välttämättä ole asiakkaallekaan paras mahdollinen ratkaisu.
PS. Uunituore versio Verkostoitumisen vetovihjeistä on nyt julkaistu! Se sisältää rutkasti lisää konkreettisia ohjeita, jotta saisit mahdollisimman paljon irti verkostoitumisesta.
Nappaa oma koulutuksesi talteen täältä >>>
Kuuntele tai katso koko jakso alta, iTunesista tai Spotifysta.