Sisällöntuotanto eri kanaviin aiheuttaa yrittäjille usein päänvaivaa. Etenkin kuvien käyttäminen tuottaa harmaita hiuksia. Vaikka homma tuntuisi työläältä, vaivannäkö kannattaa. Kuvien merkitys on nimittäin suuri, sillä juuri niillä ihmisen silmä houkutellaan tupaten täydessä päivityssyötteessä kyseisen julkaisun luokse. Samalla kuvat luovat vahvoja mielikuvia, joten ihan mitä tahansa kuvaa ei kannata julkaista.
Kuvien merkitys
Sosiaalisessa mediassa totuus on, että julkaisu ilman kuvaa ei tule koskaan lentämään. Nyrkkisääntönä kannattaakin pitää, ettei mitään tule julkaista ilman visuaalista houkutinta. Kaikkien somekanavien algoritmit, eli niiden koodatut kaavat toiminnan takana, arvottavat jokaisen julkaisun ja näyttävät niitä mielestään niille kuuluvan arvon mukaan. Jos kuva puuttuu, on se todella iso puute algoritmien arvomaailmassa.
Twitter on muista somekanavista hieman poikkeava tässä suhteessa, mutta kyllä sielläkin nykyään tuppaa pidemmälle leviämään twiitit, joissa kuva on mukana. Muissa kanavissa kuvat ovat kuitenkin tilien ja julkaisujen kantavia voimia ja toimivat ikään kuin sisällön sponsoroijina. Vieläkin suuremman merkityksen kuvat saavat kuitenkin maksetussa mainonnassa. Kukaan ei huomaa saati klikkaa mainosta, jossa ei ole hyvää kuvaa tai videota. Ja olenpa nähnyt linkkiä mainostaneen sponsoroidun postauksen täysin ilman kuvaakin, mikä nyt vasta onkin ehdoton nou nou.
Muutenkin lähes kaikki sosiaalisen median kanavat pohjautuvat pitkälti myös visuaaliseen ilmeeseen. Instagram on erityisen selkeästi keskittynyt visuaalisuuteen, mutta on ihan sama, mihin kanavaan ihminen eksyy, arvioitavana on silti koko sometilin ulkonäkö eikä vain asiasisällöt. Tästä syystä koko tilin tulisi huokua yrityksesi brändiä.
Brändin sanomaa saadaan viestittyä niin logojen kuin värimaailmankin avulla, mutta toki myös kuvien ja aihealueiden osalta. Älä käytä tärähtäneitä tai sumeita, vaan kirkkaita ja teräviä kuvia. Selvitä etukäteen myös oikea käyttötarkoitus ja sen vaativa koko, niin säästyt kuvan kiusalliselta vääristymiseltä. Kuvan sisällön tulisi myös sitoutua muuhun sisältöön. Tätä sääntöä ei nyt kuitenkaan tarvitse pilkuntarkasti mielestäni aina noudattaa. Varsinkaan jos kuvan viesti on muuten selkeä. Jos edessäsi siis on killeri kuva, jota haluat käyttää ja se sopii muuhun ilmeeseen ja löyhästi myös aiheeseen, anna mennä. Säännöt on välillä tehty rikottaviksi.
Millainen sitten on hyvä kuva?
Yksinkertainen ja helposti silmää luokseen houkutteleva kuva on aina paras valinta. Muista, että somessa sisältöä ainoastaan silmäillään, joten kuvan ydinviestin tulee olla selvillä salamannopeasti. Tämä ei toki tarkoita sitä, että samanlaisia ja helposti ymmärrettäviä kuvapankkien jenkki-Pepsodent-hymykuvia kannattaisi kylvää hamaan loppuun saakka. Tarpeen ei myöskään ole järjestää kalliita studiokuvauksia joka postauksen takia eikä edes jokaisen mainoksen.
Tehokeinoina voidaan pitää värejä, tekstejä tai muita illustraatioita. Voit esimerkiksi ottaa tavallisen kuvan ja eri tehosteilla korostaa sen värejä tai tehdä sille graafisemman ilmeen suodattimien avulla. Pelkästään oman logon lisääminen kuvaan tuo heti ripauksen omaperäisyyttä. Helpoiten nämä muutokset saadaan toteutettua erilaisilla työkaluilla ja kuvanmuokkausohjelmilla.
Onneksi nykypäivänä ei tarvitse olla Photoshop-velho tai graafikko päästäkseen hyvään lopputulokseen. Avuksi rientävät erilaiset kuvanmuokkausohjelmat, joita voit käyttää jopa ilmaiseksi suoraan selaimessa. Tällaisia ovat muun muassa Canva ja Stencil, joiden käytöstä ja ominaisuuksista voit lukea lisää täältä.
Nykypäivänä kännykkäkameratkin ovat jo niin hyviä, että niillä voidaan ottaa täysin kelpoja kuvia julkaistavaksi. Ja jos otos vaatii hieman muokkaamista, on siihenkin omat työkalunsa. Yksi parhaista mobiilityökaluista omasta mielestäni on Snapseed. Sen voit imuttaa Androidille täältä ja Applen puhelimiin taas täältä.
Somettajan muistio kuvien käyttöön:
Kerrataanpa vielä.
- Muista aina lisätä julkaisuihin ja mainoksiin kuva.
- Älä tuhlaa aikaasi liikaa, mutta tee pieniä ja brändisi ilmeen mukaisia muokkauksia vaikkapa kuvapankista löydettyihin tai itse otettuihin kuviin.
- Jos itse kuva ei ole henkeäsalpaava, lisää kuvanmuokkausohjelman avulla tehokeinoja, kuten värejä, filttereitä tai kuvitusta. Apua saat selaimessa Canvasta tai Stencilistä, mobiilissa taas Snapseedistä.
- Mieti, mikä sisällöstäsi tekee merkityksellisen, ja kun saat sen selville, valitse kuva joka ilmentää samaa asiaa.
- Katso lopuksi, että kuva on oikeankokoinen käyttötarkoitukseensa ja että oma logo löytyy kuvasta.
Sitten ollaankin jo valmiita.
« Digitaalinen markkinointi ei ratkaise kaikkea | Nollasta sataan »
Hyvä että joku muukin kuin kuvaaja paasaa näistä kuvista välillä. Valmiiden kuvapankkien ongelma tietyn geneerisyyden lisäksi on se, että jostain syystä porukka valitsee käyttöön ne samat kuvat kuin kaikilla muillakin, kaikkien niiden miljoonien kuvien joukosta. Oman kuvapankin pienyrittäjän tarpeisiin rakentaa puolen päivän – päivän kuvauksilla, eikä puhuta tuhansien eurojen investoinneista vaikka käytettäisiin ammattikuvaajaakin tähän. Ja vaikka idiksiä otettaisiinkin geneerisistä kuvapankeista, kuvat on silti omissa ympyröissä ja omista tuotteista ja siksi uniikkeja.
Kyllä. Näinhän se pitkälti menee. Kiitos kommentista!