Näin alkuvuodesta on aika katsoa, mihin tänä vuonna digitaalisen markkinoinnin saralla keskitytään. Tarkastelin digitaalisen markkinoinnin trendejä suurennuslasin kanssa ja mietin, mitä tuleman pitää sekä on jo pitänyt. Nämä 4+1 asiaa nousivat kaikkein vahvimmin esiin sitä tutkiessani – ne kannattaa pitää mielessä, kun suunnittelee markkinointia.
Markkinoinnin automaatio
Markkinoinnin automaatio ei ole uusi asia, mutta sen hyödyntäminen jatkuu kiihtyvällä vauhdilla. Markkinoinnin automaatiota siirrytään käyttämään entistä enemmän, koska se yksinkertaisesti säästää todella paljon aikaa ja sitä kautta näkyy tietysti yrityksen menoissa positiivisesti. Markkinoinnin automaatiossa piilee vaarana, että se näkyy liian geneerisenä asiakkaalle eli toisin sanoen viestinnästä näkee läpi, että sen takana on automaatio eli robotti. Automaation suunnitteluun on tärkeää käyttää aikaa, jotta markkinointi näyttää mahdollisimman orgaanisesti tuotetulta.
Markkinoinnin ammattilaisten mielestä viisi tärkeintä etua markkinoinnin automaatiossa ovat:
- Voi keskittyä muihin tehtäviin paremmin (ajansäästö) (36 % vastaajista)
- Markkinoinnin parempi kohdistaminen asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille (30 % vastaajista)
- Asiakaskokemuksen parantaminen (10 % vastaajista)
- Parempi sähköpostimarkkinointi (9 % vastaajista)
- Virheiden vähentyminen markkinoinnissa (8 % vastaajista)
(Redeye and TFM&A Insights “The Marketing Automation Report 2014″)
Videon käyttäminen ja live-video
Voidaan sanoa, että videon käyttäminen markkinoinnissa on yleistynyt kiihtyvällä tahdilla koko 2010-luvun, ja suunta ei muutu tänäkään vuonna. Videon on huomattu sitouttavan asiakkaita erittäin tehokkaasti ja lisäksi se lisää nettisivujen konversiota 80 prosentin varmuudella.
Videon tekemiseen tarvittava tekniikka kehittyy koko ajan, ja videoista pystytään tekemään entistä näyttävämpiä. Tekniikan kehittymisen takia videoita pystytään myös tuottamaan edullisemmin – pystyyhän lähes kaikilla markkinoilla olevilla älypuhelimilla kuvaamaan jo laadukasta materiaalia.
Live-videon käyttäminen eli striimaus kasvoi viime vuonna radikaalisti. Yksinkertainen syy on se, että moni sosiaalisen median kanava toi sen mahdolliseksi. Tällä hetkellä live-videota voi tehdä Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa. Striimaamisen ennustetaan nostavan päätään entisestään tänä vuonna. Live-video on todettu hyväksi, koska tällä hetkellä se saa hyvin näkyvyyttä eri sosiaalisen median kanavissa ja näin ollen sitä kautta saa viestinsä varmemmin perille. Jatkossa kannattaa siis miettiä, missä live-videota voisi omassa markkinoinnissa käyttää.
Datan hyötykäyttö
Datan hyötykäyttöön on herätty Suomessa toden teolla vasta viime vuonna. Tämän pystyi huomaamaan esimerkiksi siitä, että isoimmat yritykset rekrytoivat kiivaasti data-analyytikoita riveihinsä.
Internetin käyttäjistä kerätään valtava määrä dataa joka päivä, jonka voi valjastaa markkinoinnin avuksi analysoimalla sitä: jokainen digitaalisen median mainospaikka kerää mainonnastaan dataa, ja veloittaminenkin perustuu pitkälti siihen. (Mikäli jostain löytyy vielä sellainen digimainostaja joka ei kerää dataa = älä käytä mainospaikkaa). Jokaisella verkkosivustolla pitäisi olla käytössä kävijäanalytiikkatyökalu, esimerkiksi Google Analytics, joka on ilmainen, eniten käytetty ja varsin pätevä. Tällä hetkellä data puhuu ja tulee puhumaan varmasti pitkään tulevaisuudessakin. Nähtäväksi jää, lakkaako data puhumasta koskaan.
Yrittäjällä on aika usein kortilla ja välttämättä paukut eivät riitä analysoimaan “kaiken maailman nettilukuja”. Analytiikka kannattaa kuitenkin pitää mielessä, kun ostaa esimerkiksi markkinointiosaamista ulkopuolelta. Varmista siis mainostoimistoa valitessasi, että se tekee digimarkkinointia datan analysoinnin pohjalta. Hyvä mainostoimisto ottaa tarkastelun alle tietyt avainluvut ja virittää sitä kautta markkinointia kampanjan aikana.
Rahankäyttö lisääntyy – on pakko lisääntyä
Ikävähkö ennustus on, että orgaaninen näkyvyys sosiaalisen median postauksissa tippuu vähitellen enemmän ja enemmän. On esimerkiksi vaikeampi tavoittaa Facebook-sivun tykkääjiä pelkästään postaamalla omalle Facebook-sivulle. Vuonna 2016 arveltiin, että Facebook-postaus näkyy ilman mainostusta ainoastaan 2-4 prosentille Facebook-sivun tykkääjistä (ilman, että postaus saa tykkäyksiä ja jakoja; jaot ja tykkäykset nostavat näkyvyyttä). Uskotaan, että tänä vuonna tuo prosentti tippuu yhä pienemmäksi. Tulevaisuudessa ei todellakaan pysty ajattelemaan, että sosiaalisessa mediassa markkinointi olisi ilmaista, vaan sinne täytyy syytää rahaa, jotta saa äänensä kunnolla kuuluviin.
Edellisestä ja mainostenblokkausohjelmista johtuen mainostajat alkavat enenevissä määrin käyttää sosiaalisen median vaikuttajia mainostukseen. 47 prosenttia internetin käyttäjistä kertoo käyttävänsä jotain blokkausohjelmaa (esim. AdBlocker) surffatessaan siellä. Somevaikuttajiahan (esim. bloggarit) on käytetty jo monta vuotta tätä ennen, mutta suunta on edelleen kasvava. Homma toimii niin, että yritys/yrittäjä maksaa palkkion somevaikuttajalle ja hän tekee yrityksen tuotteesta tai palvelusta blogikirjoituksen.
EKSTRA: Tekoälyn käyttäminen
Facebook esitteli viime keväänä Messengeriinsä liitettävän tekoälybottinsa, mutta siitä ei ilmeisesti ole vielä kovin hyviä kokemuksia; internetin ihmeellisessä maailmassa on ainoastaan testejä, joissa botti on pärjännyt huonosti. Tekoälybotti tarkoittaa eräänlaista tietokoneautomaatiota, joka voi esimerkiksi keskustella asiakkaan kanssa ja oppia jokaisesta asiakaskohtaamisesta ihmisen kaltaisesti.
Suomi ei ole tekoälyn hyödyntämisen ja kehittämisen kärkimaa, mutta pienin askelin myös täällä tekoälyn käyttäminen varmasti yleistyy – sekä yleisesti teknologiassa että markkinoinnissa. En missään nimessä usko, että kuluvana vuonna tekoäly lyö läpi markkinoinnissa, mutta sillä on vahva potentiaali mullistaa myös markkinointiala kokonaan. Kannattaa pitää silmät avoimena.
LÄHTEET:
http://www.emailmonday.com/marketing-automation-statistics-overview
http://www.digitalinformationworld.stfi.re/2016/12/marketing-trends-2017-infographic.html
http://www.jeffbullas.com/2016/09/02/facebook-chatbots-can-revolutionize-social-media-strategy/
http://www.orchestrate.com/blog/email-marketing-predictions-2017/
http://blog.socialparagon.com/zoom-in-to-the-2017-video-marketing-trends-infographic
http://www.leadliaison.com/best-practices/how-can-marketing-automation-save-money/
https://envato.com/blog/video-marketing-trends/
https://wooshii.com/blog/10-video-marketing-trends-2017/
https://www.oktopost.com/blog/b2b-social-media-marketing-trends-2017/
« Apua markkinoinnin termiviidakkoon | Haastattelussa yrittämisen moniottelija Atte Miikkulainen »
Moi Riku ja kiitos tästä katsauksesta. Itse mietin kovasti, minkälaiseen markkinointiin kannattaa satsata paukkuja. Facebook-markkinoinnin koen tehottomaksi. Sähköpostimarkkinointi lienee kova juttu tällä hetkellä, mutta entäs vuoden päästä? Mihin resurssit kannatta laittaa? Hyvä sisältö on varmaan aina kova juttu, mutta sisältääkin tuppaa olemaan netti pullollaan.
Moikka Liisa ja kiitos kommentista!
Tarkastelin nettisivujasi ja luin, että teet sisällöntuotantoa ja omaa taidetta. Sisältömarkkinointi olisikin varmasti luontaisin vaihtoehto markkinoinnin suhteen.
Nettisivuilta löytyi Taideradio, mutta ei vielä sisältöä. Radio on hyvä ajatus ja paljon tsemppiä sen sisällöntuotantoon. Radiolähetyksistä kannattaa ottaa myös videot, jotka lisää Youtubeen. Sen lisäksi voisit kuvata, kun teet taidetta. Uskon, että moni olisi kiinnostunut siitä.
Sähköpostimarkkinointi on kova juttu ja uskallan sanoa, että on vielä useamman vuoden. Suosittelen siis, että otat pikkuhiljaa jonkin sähköpostiautomaatio-työkalun haltuun. Me suositellaan ActiveCampaignia, koska käytetään sitä, mutta niitä löytyy toki iso liuta muitakin, esim. MailChimp.
Hyvää sisältöä voi löytyä netistä ennestäänkin, mutta siitä ei kannata välittää. Täytyy aina muistaa, että teet asiat omasta näkökulmasta ja omalla persoonalla. Sitä kautta puhuttelet myös yleisöäsi. Markkinoinnin lisäksi teet omalla sisällöllä hyvää brändäystä.
terkuin, Riku
Moro Riku!
Joo mulla onkin itse asiassa sähköpostimarkkinointi käytössä.
Itsellä on se etu, että tällä alalla (taideala) kukaan muu ei puhu samoista asioista missään. Ulkomailla toki, mutta ei Suomessa. Ainoa pullonkaula on siinä, että viestini tavoittaa kiinnostuneen yleisön.
Olen ehkä vähän kärsimätön kun toivon, että jutut saisi näkyvyyttä mahdollisimman äkkiä. Toki tiedostan, että kaikki vaatii aikaa.
Olet oikeassa siinä, että videoita ihan taatusti katsottaisiin mielellään.
Tsemppiä sinulle!
Liisa
Jos kukaan muu ei tee Suomessa vastaavaa, niin ilman muuta sisältöä ulos vaan. Yleisö kasvaa kyllä sitä mukaa, kun sisältöä tulee lisää. Sosiaalista myyntiä myös kehiin, niin ihmiset löytävät sisällön pariin.
Ja kyllä, markkinointi vaatii isosti työtä. Ei ole ikävä kyllä vippaskonsteja, miten saisi tuloksia huippuajassa.
Paljon tsemppiä sisällöntuotantoon!
terkuin, Riku