Markkinointi on yksi yrityksen perustoimintoja, mutta silti valtaosa yrittäjistä askaroi sen parissa lähinnä pakon edessä. Silloin, kun pitäisi ratkaista akuutti kassakriisi. Aivan kuin treenaisi maratonille käymällä lenkillä kerran kuukaudessa.
Nuorena pistooliampujana kävin monilla harjoitusleireillä. Paikalla oli useita konkarivalmentajia, jotka vihkivät lajin saloihin. Yksi heistä oli nyt jo edesmennyt Topi Tenkanen. Vaikka tapasinkin hänet vain muutamia kertoja, häneltä olen saanut yhden tärkeimmistä treeniohjeistani:
”Muista, Jukka: joka päivä jotakin.”
Tällä Topi tarkoitti sitä, että vaikka joka päivä ei pystyisikään tekemään täysmittaista treeniä, aina voi nostella vaikka vedellä täytettyjä pulloja hartioiden tasalle vartin verran. Siis joka päivä viedään jotakin osa-aluetta eteenpäin edes hivenen.
Mitä hyötyä yrittäjälle sitten on siitä, että hän edes miettii markkinointia joka päivä? Tässä ainakin neljä asiaa:
1. Kun ajattelet usein, keksit enemmän
Tästä puhuimme TuplaTurinoiden messujaksossa. Jos mietit markkinointia vain harvoin, mieleesi tulevat yleensä vain ne samat ajatukset. Kun mietit useammin, keksit enemmän erilaisia ideoita.
Vaikka määrä ei korvaakaan laatua, suuresta määrästä löytyy huomattavasti todennäköisemmin niitä helmiä.
Toki miettiminen ei tässä tarkoita pelkästään sitä oman markkinoinnin märehtimistä, vaan myös esimerkiksi markkinointikirjallisuuden tai vähintäänkin blogien lukemista. Sieltä löytyy vähintäänkin aihioita, jotka muovautuvat vähitellen hyviksi ideoiksi omaan markkinointiin.
2. Pystyt reagoimaan ajankohtaisuuksiin
Entisaikaan kaiken kansan puheenaiheet olivat pitkäikäisempiä. Markkinoija saattoi tarttua johonkin uutiseen tai keskustelun aiheeseen ja saada siten huomiota omalle markkinoinnilleen.
Sosiaalisen median lävistämässä maailmassa aikaa ei enää ole viikkoa tai kahta. Uutisiin ja kohuihin täytyy tarttua päivän tai kahden viiveellä, jotta pystyt todella ratsastamaan asialla. Hyvä esimerkki tästä on taannoinen Hurtta-koiranvaatemerkin ja Jari Sarasvuon tapaus.
Aivan uunituoreen esimerkin kertoo Kauppalehti: “Mainoksen leviäminen sosiaalisen median kanavissa sai vetoapua muun muassa Ellen DeGeneresilta, joka jakoi mainoksen yli 20 miljoonalle Facebook-seuraajalleen. Brändi jatkokäytti DeGeneresin suoman näkyvyyden hyväkseen ja tviittasi juontajalle varta vasten suunnitellun purkkapaperin.”
3. Mietintäsessioihin kohdistuva paine vähenee
Jos mietit markkinointia vain harvoin vilkuillen samalla kiven lailla alaspäin syöksyvää myyntikäyrää, paine keksiä jotakin valtavaa on valtava.
Monesti paine auttaa saamaan aikaan tuloksia, mutta jos pohjatyötä ei ole tehty ja alitajunnassa ei ole mitään uutta, mistä ammentaa, ei hääviä jälkeä synny. Ei ainakaan sellaista, joka kantaisi hedelmää yhtään pidempään. Luultavasti ratkaisuna on lätkäistä reilu alennusprosentti.
Kun mietit markkinointia usein, paine yksittäistä sessiota kohtaan kevenee. Pystyt päästämään ajatuksesi lentoon ja pystyt miettimään myös pidemmälle kuin kuun loppuun.
4. Ajatukset kumuloituvat
Kaikki innovaatiot perustuvat siihen, että rakennetaan jo olemassa olevan päälle tai ainakin siihen tukeutuen. Sama pätee markkinointiin. Mitä enemmän ja mitä monipuolisempia markkinointikokemuksia ja ajatuksia sinulla on, sitä parempia ideoita ja toteutuksia keksit.
Markkinointi-ideat siis kumuloituvat vähitellen, ja puolen vuoden tai vuoden kuluttua sinulla on takataskussasi jo huomattava määrä työkaluja erilaisiin tilanteisiin.
Tiedän kyllä, että yrittäjällä riittää mietittävää ja tehtävää joka päivälle ihan ilman tätäkin taakkaa. Toisaalta toimiva markkinointi on yksi ratkaisevista palasista siinä yhtälössä, jonka ratkaisu tuo yrittäjälle lisää aikaa ja mahdollisuuksia kehittää yritystään.
« Suu makeaksi ja kynä taskuun – “näin me on aina tehty” | Otatko yhden nyt vai kaksi huomenna? »Varaa siis edes viisitoista minuuttia joka päivä siihen, että mietit oman markkinointisi tärkeimpiä kysymyksiä ja yrität löytää niihin hyviä vastauksia.