Oletko aivan varma, että asiakasehdokas ymmärtää, mitä teet ja tarjoat? Syntyykö hänelle riittävä luottamus osaamiseesi ja rehellisyyteesi? Ymmärtääkö hän, mitä haluat hänen tekevän seuraavaksi ja kerrotko hänelle tarpeeksi, jotta hän voi tehdä sen hyvillä mielin?
”Täytyy mennä kauas, jotta näkisi lähelle”, sanoo filosofi. Silloin puhutaan tietysti ihmisestä ja siitä, kuinka maisemanvaihdos saa näkemään oman käytöksensä ja ajatuksensa uudessa valossa. Yrityksen markkinointiin pätee kuitenkin sama.
Kun tulet itse sokeaksi omalle tekemisellesi, tarvitset uutta näkökulmaa.
Mystery shopping on kullanarvoinen työväline asiakaskokemuksen tarkistamisessa. Sen avulla näet, tuleeko perusasiat hoidettua kunnolla. Se ei kuitenkaan ole ratkaisu jokaiseen tilanteeseen. Myyntiprosessisi saattaa olla niin pitkä ja monimutkainen, että mystery-shoppaajan on hankala heittäytyä siihen. Tai sitten osaava ja kattava mystery-projekti voi olla yksinkertaisesti liian kallis.
Myös näkökulma on rajallinen. Saat osviittaa ongelmakohdista. Saat tietää, mikä toimii huonosti, mihin kohtaan ostoaikeet tyssäävät tai mikä tekee asiakkaan kokemuksesta epämiellyttävän. Tämän jälkeen käytössäsi on siis tarkistuslista vähimmäisvaatimuksista. Se ei kuitenkaan vielä riitä kilpailijoista erottumiseen.
Lisäksi mystery saattaa viedä toimintaasi liikaa keskitielle, koska palvelun tasoa ja tapaa verrataan vastaavanlaisiin yrityksiin. Sinä haluat kuitenkin tehdä asiakkaan kokemuksesta edes hieman erilaisen.
Paras, ilmainen ja sinulle itsellesi hyödyllisin tapa päästä alkuun on katsoa oman alasi ulkopuolelle. Aloita vaikka valitsemalla jokin tyystin eri toimiala, jossa asiakkaat, ostosyklit ja myyntiprosessit ovat samankaltaiset kuin omallasi.
Laita päähäsi asiakkaan hattu ja ryhdy käymään yrityksiä läpi. Listaa ne, jotka herättävät eniten luottamusta ja joihin voisit kuvitella ottavasi yhteyttä. Kirjaa ylös, miksi ne vaikuttavat sinusta luotettavilta.
Listaa, miten paljon ne kertovat, tarjoavatko tietoa vai pelkkää myyntipuhetta. Tutki, miten he ohjaavat sinua eteenpäin ostoprosessissaan. Liity heidän postituslistalleen ja katso, mitä tapahtuu. Jos heidän sivuillaan on jokin pikaviestivaihtoehto, testaa sitä.
Voit joutua tekemään tämän useamman yrityksen kohdalla tai voit joutua vaihtamaan kokonaan alaa. Hyviä esimerkkejä ei nimittäin aina helposti löydy. Jos satut löytämään yrityksen, jonka luoma vaikutelma on huippuhyvä, tutki heidän tekemisensä läpikotaisin.
Kun olet tehnyt tämän listauksen, siirry alalle, joka on aivan jotain muuta kuin omasi. Jos myyt yrityksille, tutki jotain kuluttaja-alaa. Jos teet konsultointia, tutki parturi-kampaamoita. Jälleen kysymykset ovat samat. Miksi jokin yritys herättää luottamusta? Miten he kommunikoivat? Miten he myyvät omaa palveluaan?
Kaikessa tässä on kaksi tavoitetta. Toisaalta varmistua siitä, että teet vähintään sen, mitä asiakkaat odottavat sinun tekevän. Toisaalta löytää ideoita, joilla viet asiakaskokemuksen selvästi kilpailijoidesi ohi. Mielellään luokkaan ”uskomaton”.
Molemmat tavoitteet ovat tärkeitä. Luonnollisesti perustaso on kuitenkin tärkeämpi, sillä loistoideat haalistuvat, jos perusjutut eivät toimi. Onneksi – tai valitettavasti – on myös niin, että useimmilla aloilla perustaso riittää jo tekemään yrityksestäsi paremman kuin kilpailijat.
Juuri siksi haluatkin katsoa oman alasi ulkopuolelle. Muuten jumiudut tasolle, jolla kilpailijasikin ovat tottuneet toimimaan.
Valitettavasti asiakaskokemuksen maalilinja myös liikkuu jatkuvasti. Varsinkin kilpailluilla aloilla.
Asuntobisneksessä joku keksi katsoa muiden tuotteiden markkinointikäytäntöihin. Pitkään oli tapana, että kiinteistönvälittäjä räpsi itse kuvat myytävästä asunnosta pikku pokkarillaan. Parin viime vuoden aikana on tapahtunut vauhdikas muutos ammattikuvaajien suuntaan, ja nyt jo enemmistö asuntoilmoitusten kuvista on ammattitasoa.
Pari vuotta sitten ammattikuvaajan ottamat kuvat olivat erottumiskeino. Nyt ne ovat vähimmäisvaatimus.
Et siis voi tehdä tätä harjoitusta vain kerran ja jämähtää sen tuottamiin toimintatapoihin. Tee tämä vähintään kerran vuodessa, jotta pysyt kelkassa tai mielellään hieman kilpailijoitasi edellä. Mitä tahansa myytkin, myyt enemmän, jos ostaminen on asiakkaalle helppoa ja mukavaa.
« TuplaTurinat – Markkinoinnin tärkein kysymys on “kenelle” | TuplaTurinat – Noin kolme tapaa hyödyntää webinaaria »