Tuntuu, että kaikki ovat kohta online, ja niin tietenkin pitääkin olla. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että netin ihmemaahan päästyään yrityksen kannattaisi unohtaa kaikki vanha.
JiiKoo esitti edellisen postaukseni kommenteissa painavan ajatuksen: kun kaikki tunkevat verkkoon, perinteisen markkinoinnin, ns. offlinen, puolella on tilaa. Aihe on laaja ja siksi varmasti useamman postauksen arvoinen. Puhutaanpa ensin minua kovasti ihmetyttävästä asiasta: Miksi offlinen ja onlinen liitot ovat niin harvinaisia?
Omaan postilaatikkooni putkahtelee tämän tästä jos jonkinlaista mainoslappua, ja nehän tulee syynättyä ammatillisen kiinnostuksen vuoksi melko tarkkaan. Kuluneen kesän aikana on tarjottu muun muassa terassilasituksia, aurinkopaneeleita, maalämpöä, ilmalämpöpumppuja, suoramainontapalveluja ja niin edelleen.
Joka ainoassa lapussa kyllä mainitaan nettiosoite ryyditettynä kehotuksella käydä lukemassa lisää tai osallistumassa arvontaan, mutta
yksikään posti ei ole yrittänyt todella hyödyntää netin mahdollisuuksia.
Yhden fi-päätteisen nettiosoitteen rekisteröinti maksaa 12 €. Jos firmalla on jo nettisivut, sillä on myös jonkinlainen webhotellipalvelu tai jopa oma serveri. Hyvin yksinkertaisen sivupohjan saa esimerkiksi WordPressiin ilmaiseksi.
12 eurolla ja tunnin työllä firma voi siis pistää pystyyn oman kampanjasaitin vaikka jokaiselle postitukselleen. Erikoistarjouksia, kilpailuja, ilmaista materiaalia tai muuta vastaavaa tarjoava sivu antaa mahdollisuuden yrittää saada potentiaalinen asiakas nostamaan kätensä.
Jos ei halua perustaa erillisiä sivustoja, voi saman hoitaa myös rakentamalla erillisen alasivun omille sivuilleen – sellaisen, jonne ihmiset eivät löydä vahingossa. Sitten vaan se 12 euron domain osoittamaan tälle kampanjasivulle.
Netti antaa mahdollisuuden tehdä niin paljon enemmän kuin printti, mutta ihmiset täytyy ensin saada sinne verkkoon.
Hakukonemainonta ja -optimointi ovat kyllä hyviä apuvälineitä silloin, kun asiakasehdokas on jo hakemassa ratkaisua, mutta entä jos hän ei vielä tiedä tarvitsevansa aurinkopaneeleita?
Silloin offline ja online muodostavat toimivan liiton, joka on rutkasti vahvempi kuin pelkkä osiensa summa. Pelkästään se, että yksinkertaisella flyerilla tarjoat vaikkapa terassin puhdistusopasta, jonka asiakas voi käydä lataamassa kampanjasivulta, on jo enemmän kuin pelkkä ”Hei, meillä on tällaisia laseja. Mitäs jos laitettais teillekin?”
Ja kyllä, silloin mainoksen tila täytyy käyttää sen oppaan myymiseen, mutta entä sitten. Sen tilaava asiakas on jo nettisivuillasi, mikä on luultavasti paljon enemmän kuin mitä se vanha lappu sai aikaan.
PS. Hinta on tietenkin houkutteleva, mutta älä laita A4-kokoista mainoslappustasi sen roskapostikasan sekaan. Lähes jokaisessa taloudessa se nippu päätyy sellaisenaan paperinkeräykseen. Ja vaikka osa syynääkin läpi kaikki mukana olevat reklaamit, siitä joukosta erottuminen on turkasen vaikeaa ja kallista.
« Onko Facebook kuin internet vuonna 2001? | Miksi Tuplaamo.fi ei putoa? »
Usein näkee lehtijuttuja kuinka mainostajat siirtyvät verkkoon tai vastaavaa. Todellakin olisi piristävää nähdä juttuja joissa sanotaan mainostajien siirtyvän MYÖS verkkoon.
Kyllä mä väitän että offlinen ja onlinen avioliiton estää se ajatusmaailma, että kun ei niin muutkaan tee. Yritykset kyttäävät toisiaan, ja tekevät sitten kaikki samalla tavalla.
Tuli mieleen suorastaan täydellinen esimerkki offline-online avioliitosta. Nimittäin QR-koodi. Eli printissä painettuna QR-koodi,joka voidaan lukea älypuhelimella. Koodi vie sitten halutulle verkkosivulle.
Molemmissa medioissa on hyvät ja huonot puolensa. Toinen toimii ehkä paremmin push-markkinalla kun toinen taas pull-markkinalla.
Näiden kahden yhteiseloa voisi lähteä vaikka rakentamaan offline median mittaamisesta. Koska offline:ssa markkinoinnin tehoa on hieman hankalampi mitata, olisi syytä ohjata suoraan verkkoon.
Tapojahan näiden yhteiseloon on vaikka mitä. Ehkä jopa parin oman postauksen verran.
FI-verkkotunnuksessa on tiukemmat säännöt kuin esimerkiksi .com -domaineissa, joten olisin hieman varovainen “oma osoite jokaiselle postitukselle” -idean kanssa.
com/net/org/jne-domaineja saakin sitten jo 6 eurolla per vuosi ja paljon vapaammin, joten niistä voi toki ottaa hyötyä irti.
Selkeitä “landing page” -tyyppisiä kampanjoita toivoisin näkeväni enemmänkin, varsinkin jos tilaaminen on tehty äärimmäisen helpoksi.
Meillä on tällä viikolla kokeilussa eri markkinointikanavien yhdistäminen saman tarjouksen avulla. Tarjous on syötetty ensin sähköpostiin massana sen tilanneille (parastapirkanmaallta.fi) ja omaan blogiin linkki tarjoukseen sekä loppuviikosta vielä lehtimainonnan kautta pyritään ohjaamaan ihmiset tarjouksen äärelle nettiin. Näiden kaikkien välineidän avulla toki on tarkoitus saada ihmiset liikkeelle ja sisään liikkeeseen. Katsotaan kuinka homma saa ihmiset liikkeelle.
Näin yleisesti ottaen päivittäistavarakaupan puolella internet markkinointi yksittäisten liikkeiden osalta tuntuu ainakin omasta mielestäni olevan hyvin vähäistä. Itsekin lähtenyt liikkeelle asenteella: Eipä tässä ainakaan mitään menetä.
Miten mielestänne esim. yksittäinen ruokakauppa saisi parhaiten hyödyn irti omasta blogistaan?
@Pekka N. Pitämällä huolen, että tuotettu sisältö on laadukasta, mielenkiintoista ja lukijassa ajatuksia herättävää. Kun kirjoittajalla on intohimoa kirjoittamaansa asiaa kohtaan, sen huomaa.
Kun sisältö on kunnossa ja blogi on julkaistu alkaa työn tärkein osuus, eli markkinointi ja palautteeseen vastaaminen. Ei riitä, että tuotetaan laadukas blogi ja toivota, että joku sattuu lukemaan sen, vaan sitäkin pitää markkinoida, kuten mitä tahansa tuotetta. Laadukkaalla sisällöllä ja aktiivisella työllä lukijamäärät varmasti kasvavat.
Tämän jälkeen alkaa ehkä se haastavin vaihe, eli kaiken tämän työn muuttaminen kassavirraksi.
Ei oikein voi sanoa miten hyödyn saisi parhaiten irti, jos ei ole tiedossa mikä on blogin tarkoitus/tavoite
Kun on tiedossa mitä tavoitellaan, voi alkaa vasta miettiä miten tavoitteeseen päästään.
Jiikoo: tavoitteena on lisätä hakukonenäkyvyyttä, yrityksen yleistä tunnettavuutta sekä olla helposti löydettävissä ja tavoitettavissa myös netin välityksellä. Tarkoitus olisi lähitulevaisuudessa saada lisättyä paremmin asiakaspalautteen antamisen mahdollisuus suoraan tätäkin kautta. Toki tämän kaiken tarkoitus on saada lukija toimimaan ja saapumaan liikkeeseemme.
Kiitokset myös Jannelle viestistäsi.
Mainioita näkemyksiä hyvät herrat. (Missä muuten ovat naiset tästä keskustelusta?)
Pekka: Kerroit tuosta kokeilusta viime viikolla, joko pystyt kertomaan tuloksia? Niitä olisi kovin mukava kuulla.
Yksittäisen päivittäistavarakauppiaan kaikessa markkinoinnissa paras tie on henkilökohtaisuus. Siis se mitä K-marketit yrittävät, mutta ketjun koon takia uskottavuus ei oikein tahdo riittää. Kun kauppias ja muu henkilökunta on jatkuvasti esille omille asiakkailleen ja osoittavat olevansa aitoja ihmisiä, syntyy kestäviä asiakassuhteita.
Kuten Janne sanoi blogista, kun on intohimoa, lukija huomaa sen. Täsmälleen sama pätee teettepä mitä tahansa markkinointia.
Positiivareitten Juhani Töytäri muuten kertoo tarinaa kauppiaasta, jolle oli seuraavan päivänä tulossa reilu erä laadukasta sisäfilettä. Hän naputteli illalla sähköpostin kanta-asiakkailleen, jossa tarjosi lihaa sopivaan hintaan ja kun hän aamulla tuli töihin, koko erä oli myyty. Tietenkään kaikki yhteydenpito ei voi olla pelkkää tarjousta, koska siihen asiakkaat kyllästyvät.
Bloginne on kieltämättä virkistävä näky päivittäistavarakentässä. Sisältöön minulla on yksi vinkki. Kun tuoreus, laatu, palvelu ja muut kehusanat vilisevät kilpailijoidenne markkinoinnissa, bloginne antaa väylän osoittaa mitä se kaikki tarkoittaa käytännössä. Kertokaa ja näyttäkää miten te oikeasti teette niitä asioita, jotka mahdollistavat laadukkaat tuotteet, hyvän palvelun ja tuoreuden. Sitä eivät kilpailijanne pysty kertomaan puolen sivun lehtimainoksessa.
Lisäksi blogissanne voisi olla esimerkiksi torstaina tai perjantaiaamuna julkaistuna jokin oiva, viikonlopun ruuanlaittoon liittyvä tarjous, joka ei näy missään muualla. Lehdissä ja myymälässänne muistutatte ihmisiä, että blogi kannattaa käydä tarkistamassa ennen kuin lähtee kauppaan. Näin opetatte ihmiset siihen, että bloginne on olemassa ja saatte heidät lukemaan myös muita juttujanne. Samalla tietenkin yritätte saada myös heidän sähköpostiosoitteitaan, jotta kun se sisäfile-erä tulee, saatte sen myydyksi nukkuessanne.
Erittäin mielenkiintoisia ideoita. Kiitos Jukka sinulle näistä!
Tuon ehdottamasi tarjouksen voisi toteuttaa vaikkapa vanhalla kunnolla kuponki-menetelmällä (tulostamalla itse blogista). Näin saisimme mitattua paremmin kuinka moni on oikeasti löytänyt tarjouksen blogin kautta ja lukijat saisivat varmasti konkreettista hyötyä sen seuraamisesta.
Kyselit myös tuloksia viime viikon kokeilusta: Tyytyväinen ainakin tässä vaiheessa olen kampanjan onnistumiseen. Saatiin asiakkaita sisään kovalla tarjouksella, ja mikä tärkeintä tavoitettiin uusia potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät aiemmin ole syystä tai toisesta meillä asioineet. Tarkempia lukuja ei tässä liene tarpeellista luetella. Toki onnistuminen mitataan pitkälti vasta tulevaisuudessa eli saadaanko nämä käymään myös uudelleen.
Tällä kertaa käytimme parastapirkanmaalta.fi hallussa olevaa postituslistaa sähköpostimarkkinointiin, joten listalta löytyi paljon sellaisia vastaanottajia jotka eivät suoranaisesti kuulu mahdollisiin asiakkaisiin esim. eri paikkakunnalla asuvat. Kuitenkin saimme tämän avulla kasvatettua myös omaa listaamme, joka mahdollistaa tulevaisuudessa tarkemmin rajatut vastaanottajat. Nämä ovat kuitenkin niitä, jotka ovat jo kertaalleen tarjoukseemme tarttuneet.
Kertokaahan toki minkälaisia ajatuksia nämä herättivät teissä?
Tässä ehkä kokeilemisen arvoinen juttu, eli 3+1 osainen suoramarkkinointikampaja
Postitus 1. Ehkä joku tarjous(kuponki), ja muuta tarinaa
Postitus 2. Liki sama sisältö kuin ykkösessäkin, mutta muistutus tarjouksen aikarajasta.
Postitus 3. Viimeinen mahdollisuus hankkia…
Postitus 4. Postikortti jossa pyydät anteeksi, ettet osannut rakentaa kiinnostavaa tarjousta asiakkaalle.
Pitäisi hyvällä prosentilla tulla kuponkeja takaisin. Vaatii toki seurantaa yms. ettei mene posteja jo tarjoukseen tarttuneille, mutta sellaista se on..
Toimivuus on toki monen asian summa, mutta runko olisi tuollainen tai tuon tyyppinen
Ainiin se blogi…voihan sinnekkin toki jotain kirjotella. Voi tosin olla, ettei ole aikaa kun pitää täytellä hyllyjä
Ensinnäkin hienoa, että jaksat pitää blogia noin ahkerasti!
Muutama pohtimisen arvoinen asia on, miksi pidät blogia ja mikä sen tarkoitus on?
Kuinka nykyiset ja tulevat asiakkaat löytävät blogisi?
Mitä asiakas hyötyy blogista ja mikä saa asiakkaan palaamaan?
Mielestäni Tuplaamon blogit ovat erinomainen esimerkki hyvästä blogista, jotka saa ihmiset palaamaan uudestaan ja uudestaan. Blogit käsittelevät mielenkiintoisia aiheita ‘asiakkaan’ näkökulmasta. Niissä keskitytään yhteen ongelmaan, johon ehdotetaan ratkaisua. Myöskään lukijoille ei tuputeta mitään.
Ihmiset pitävät tarinoista, joten mielenkiintoisia aiheita voisi olla henkilökuvat itsestäsi, henkilökunnasta, tavarantoimittajista ja jopa ihanista kanta-asiakkaista.
Itse suhtaudun kriittisesti suoraan pushaamiseen blogissa. Parempiin tuloksiin voisi päästä esim., kun saatte jotain tuotetta rajoitetun erän, on mainostaa tätä suussa sulavaa herkkua ja tarjota asiakkaalle siihen täydellisesti sopiva ruokaohje.
Isot kiitokset jälleen kerran mainioista ideoista.
@Jiikoo:Katsotaan miten ko. idea saadaan sovellettua meille. Varmasti ainakin testataan.
@Janne: Olen toki miettynyt asettamiasi kysymyksiä: blogin tarkoituksista/tavoitteista kerroin jo aiemmin, töitä tehdään sen eteen jotta asiakkaat löytäisivät blogin esim. -> facebook, hakukoneet, kassakuitti, ja lehtimoainonta.
Tuskinpa meidänkään blogi täysin pelkkää tuputtamista on. Kommentoi ihmeessä mitä kehitettävääon?
@Pekka N. Juu, en tarkoittanut, että blogisi olisi pelkkää pushaamista tai sitä olisi liikaa. Tarkoitus oli tukea pysymään poissa siltä tieltä. 🙂
Oma 2 centtiä blogin kehittämiseen:
Sinulla selvästi on valtavasti kiinnostusta ja intohimoa työtäsi kohtaan. Anna sen intohimon tulla tekstistäsi ilmi! Aiheita varmasti keksit loputtomasti, alkaen siitä miten sinusta tuli kauppias tai miten hienoja paikallisia tavaratoimittajia sinulla on.
Totta kai kannattaa katsoa mitä kilpailijat tekevät. Muutamat heistä pitävät ihan mielenkiintoisia blogeja (joita he päivittävät turhan harvakseltaan). Ymmärrän toki, että yrittäjän päivät ovat jo muutenkin pitkiä, mutta jos haluaa olla parempi kuin kilpailijat, on pakko tehdä kovemmin ja enemmän töitä kuin kukaan muu.
Kannattaa aina pitää mielessä, mikä on se arvo, jonka asiakas saa, kun lukee sinun blogia.
Yritin etsiä yrityksesi facebook-sivua, mutta en löytänyt sitä?
Kiitokset taas Jannelle ideoista!
FB-sivumme ovat työnalla. Katsotaan koska löytyisi sopiva hetki perehtyä siihenkin kunnolla. Ns. tyhjien sivujen en ole nähnyt antavan mitään lisäarvoa, joten jotain hyödyllistä tavaraa sinnekin on saatava.
Ei ole osunut kamalasti silmiini kilpailijoiden blogeja päivittäistavarakaupan puolelta. Voisitko antaa linkkejä niihin jos tiedossasi niitä on? Kävisin vilkaisemassa miten muut ovat homman hoitaneet.
Minä olen huomannut juuri tuon paketin toimivuuden – lähetetään “offline” jokin markkinointimateriaali jossa kerrotaan esimerkiksi tietopaketista jonka voi ladata kotisivuilta. Tämä tuo kävijöitä sivuille ja sivuilla voidaan luoda lisää sitä mitä halutaan asiakkaalle luoda: esimerkiksi uskottavuutta, luotettavuutta ja mitä sitten kukin haluaa saavuttaa siinä mitä asiakas ajattelee teistä. Tietenkin tämä strategia pitää olla ensin selvillä ennenkuin lähdetään viemään tätä kampanjaa eteenpäin.
Ajatuksena siis se että kauppa ei ole ainoa asia mitä tällä markkinoinnilla halutaan saavuttaa, vaan sen lisäksi voidaan lisätä näkyvyyttä, uskottavuutta, luotettavuutta tai mitä vian muuta mitä halutaan. Ja kuluttajamarkkinoinnissa kun markkinoi perinteisellä “offline” -markkinoinnilla parhaille asuinalueille niin saadaan niitä “raharikkaita” edullisesti sivuille ja kun sivut tarjoavat valtavasti asiakkaalle tietoa ja jotain mistä ei tarvitse maksaa, alkaa asiakas kunnioittamaan kohdeyritystä. Tämän jälkeen kun on kerätty heiltä yhteystiedot jatketaan antamista ja käytetään vain hyvin pieni osa itse myyntiin – mutta kuitenkin sen verran että se alkaa tuottamaan tulosta. Tähän löytyy nopeasti oikea suhde. Mutta kannattaa muistaa että myyminen näkyy läpi viesteistä – anna ensin!
Johannes, myyntivalmentaja.fi
@Janne: Vihdoista viimein ollaan mekin saatu facebook-sivustomme auki. Olit vissiin sitä aiemmin jo etsiskellytkin heikoin tuloksin. Seuraavana haasteena onkin saada tuotettua mielenkiintoista sisältöä ja aktiivisia “tykkääjiä” sivustolle.