Asiakaspalvelijoilla on valitettavan usein rasittava tapa unohtaa perusasioita tai ne eivät ole hallussa alkuunkaan. Seuraavassa viisi asiaa, joita myyjät voisivat opetella motoristeilta.
1. Motoristit ovat pääosin hyväkäytöksistä kansaa. Olet varmaan usein nähnyt motoristien tervehtivän toisiaan kädenheilautuksella kohdatessaan tien päällä. Harvoin autoilijat myöskään juttelevat keskenään ABC:n kahvijonossa, kuten motoristit tekevät – tuntevat he toisensa tai eivät.
Myyjän tai myyntimiehen tulisi osata asiakkaan tervehtimisen taito, oli ruuhka tai ei. Pienellä huomiolla asiakas jaksaa odottaa pitkänkin ajan palvelua, huomiotta pinna kiristyy nopeasti.
2. Motoristit osaavat jutella niitä näitä taitavasti ikään, sukupuoleen tai ajopukuun katsomatta.
Myyjän pitää osata kuunnella enemmän kuin tyrkyttää omia ajatuksiaan loputtomasti. Kuuntele 70 % ja puhu 30 %. Asiakkaan kanssa olisi hyvä osata myös sitä small talkia.
3. Avoin suhtautuminen. Ulkoinen habitus, vaatetus, ikä tai vaikka pyörän merkki ei merkitse mitään. Motoristit kohtaavat toisensa ihmisinä ja saman harrastuksen jakajina, vaikka omasta mielestä customi olisi hienompi kuin kyykky. (Ja onhan se.)
Myyjä ei saisi hairahtua ennakkoluulojen poluille. Ulkoinen habitus ei kerro ostokyvystä eikä ikä vastapuolen ammattitaidosta tai asiantuntijuudesta. Jokainen asiakas on kohdattava ihmisenä ja yksilönä.
4. Motoristi harvoin jättää mitään sattuman varaan. Pyörä ilman auton kaltaista suojaavaa koria tarjoaa erilaisen näkökulman oman turvallisuutensa ymmärtämiseen. Jokainen muu tielläliikkuja on riski, joka täytyy ottaa huomioon jokaisena hetkenä. Aistien on oltava auki ja valppaana koko ajan.
Myyjän pitäisi ylläpitää, teroittaa ja käyttää aistejaan koko ajan. Asiakkaan sanaton ja sanallinen viestintä, ympäristö ja myyntitilanteet ovat täynnä pieniä viestejä, jotka myyjän on osattava poimia. Niiden hyödyntäminen johtaa yleensä kauppaan.
5. Vaikka välillä sataa vettä kaatamalla, on kylmä ja ajohanskat ovat litimärät, et silti törmää motoristiin, jolla on naama näkkärillä. Asenne ratkaisee.
Asiakaspalvelu on myös asenteesta kiinni. Oikeanlaisella positiivisella asenteella myyjä tekee omasta sekä asiakkaan ostotilanteesta mukavan ja tuottoisan. Positiivisuus luo positiivisuutta. Kalliskaan ostos ei tunnu pahalta, kun on hyvä fiilis.
Ei ollenkaan niin vaikeaa kuin kuvittelisi. Miksiköhän nämä taidot ovat niin monelta hukassa?
« Myyjä ei uskalla myydä | Maineen paikkausta sosiaalisessa mediassa? »