Jos olet kahlannut läpi tämän artikkelisarjan neljä ensimmäistä osaa (1/5, 2/5, 3/5, 4/5) ja ryhtynyt pusertamaan ilmaista opasta yrityksellesi, onneksi olkoon! Nyt vain viimeistellään työ ja laitetaan se maailmalle.
Kun olet muokannut ja jäsennellyt oppaasi sisällön alustavasti kuntoon, anna se luettavaksi parille ystävälle. Kysy heiltä erityisesti sitä, ymmärtävätkö he, mitä ajat takaa. Tarkista ymmärryksen taso muutamilla kysymyksillä.
Muista, että vielä tässäkään vaiheessa ei kannata takertua yksityiskohtiin. Niitä ehtii viilata myöhemmin.
Itse asiassa pääosa viilaamisesta kannattaa tehdä vasta sen jälkeen, kun olet jo julkaissut tuotoksesi.
Jos olet epävarma tekstin sujuvuudesta, kieliopista ja oikeinkirjoituksesta, kannattaa pyytää apua ystäviltä tai palkata ammattilainen. Omille virheilleen kun tulee helposti sokeaksi eikä tekstinkäsittelyohjelman oikolukuun kannata luottaa.
Kun olet saanut kommentit esilukijoilta, arvioinut heidän korjausehdotuksensa ja tehnyt niistä mielestäsi tarpeelliset sekä tarkistanut oikeinkirjoituksen, on aika tehdä taitto. Suomeksi sanottuna siis muokata oppaan ulkoasu.
Vaikka et olekaan tekemässä kirjaa, kannattaa ulkoasua muokata ainakin hieman pois tavallisesta tekstinkäsittelyohjelman perusnäkymästä. Levennä marginaaleja, kasvata tekstikokoa, tee otsikoista isommat ja käytä niihin hieman väriä.
Vältä ylimääräistä itsekritiikkiä ja etenkin houkutusta lisätä sisältöön liittymättömiä kuvia ynnä muita graafisia elementtejä. Ne tekevät ulkoasusta levottoman ja häiritsevät lukijaa.
Älä unohda sisällysluetteloa, sillä se lisää ammattimaisuuden vaikutelmaa huomattavasti. Loppuun lisäät omat yhteystietosi, sillä lukijan täytyy luonnollisesti pystyä antamaan palautetta aikaansaannoksestasi. Tämä onkin ainoa mainosmateriaalimainen asia koko oppaassasi.
Jos et halua tehdä suunnittelua itse, voit palkata ammattilaisen varsin pienellä panostuksella. Ammattitaitoiselta graafikolta tuskin kuluu tuntia tai kahta pidempään alle 30-sivuisen oppaan tekemiseen.
Kun opas on valmis, tee siitä pdf-tiedosto. Jos käytät Mac-tietokonetta, se käy käden käänteessä tulostusvalikon kautta. Windows-maailmassa homma onnistuu ainakin tällä ilmaisella työkalulla.
Muista kuitenkin tarkistaa, että tiedoston koko säilyy järkevissä mitoissa. Alle 400 Kt on sopiva koko. Jos palkkasit ammattilaisen ulkoasun tekijäksi, saat häneltä oppaan luonnollisesti juuri oikeassa muodossa.
Lopuksi ryhdyt tarjoamaan opasta nettisivuillasi. Yksinkertaisimmillaan homma toimii niin, että sivuillasi on tilauslomake, josta tilaajan tiedot tulevat suoraan sähköpostiisi. Tilauksen jälkeen lähetät oppaan tilaajalle itse sähköpostitse.
Internet on kuitenkin nopea media, ja siksi tilaaja odottaa yleensä saavansa haluamansa heti. Siksi suosittelen jonkin automaattisen järjestelmän käyttämistä. Sopivia systeemejä löytyy sekä suomeksi että englanniksi.
Tämä on kenties se kohta, jolloin todennäköisimmin tarvitset asiantuntija-apua. Sinulla on kuitenkin olemassa nettisivut, ja niiden tekijä pystyy varmasti pystyttämään järjestelmän sinulle nopeasti ja edullisesti.
Kun opas on jaossa ja potentiaaliset asiakkaasi sitä ryhtyvät tilaamaan, alkaakin kokonaan uusi vaihe.
Se, miten käytät hyväksesi kertyneet yhteystiedot, ratkaisee lopulta oppaasta saamasi todellisen hyödyn.
Nyt siis työhön. Kun oppaasi on valmis ja jaossa, laita linkki sivuillesi tämän kirjoituksen kommentteihin. Kerro myös, mikä sai sinut lopulta tekemään oppaan ja millainen työ sen koostaminen oli.
Lue sarjan aikaisemmat kirjoitukset: 1/5, 2/5, 3/5, 4/5.
« Ilmainen opas – miksi ihmeessä, miten ihmeessä? Osa 4/5 | Vianetsijästä hyvänetsijäksi »