Viidakkorumpu, suosittelu, tyytyväinen asiakas kertomassa yrityksestä kollegalle tai ystävälle on parasta lääkettä köhivälle myynnille. Kun vain saisi lääkärin määräämään sitä lisää.
Mitä tahansa oletkin ostamassa, olet taipuvainen asioimaan sellaisen yrityksen kanssa, jota ystäväsi on sinulle omien kokemustensa pohjalta suositellut. Tämän tietävät varsinkin ne yritykset, jotka kysyvät uusilta asiakkailtaan ostopaikan valinnan syytä.
Koska viidakkorummun teho on kiistaton, myös seuraava teesi on puhdas fakta:
Mitä useammin ja kovempaa rumpu kumisee, sitä tiuhemmin saat tehdä tuttavuutta uusiin asiakkaisiin.
Mutta mitä sinä voisit tehdä, jotta asiakkaasi suosittelisivat sinua useammin?
Keskiössä on tietenkin se, että palvelet asiakkaitasi erinomaisesti. Ei kukaan ainakaan ystävälleen suosittele surkeaa puljua, vihamiehelleen ehkä. Hänkään tuskin luottaa siihen suositukseen, ja kauppa jää syntymättä.
Kun asiakkaiden tyytyväisyyspuoli on kohdallaan, voitkin ryhtyä odottelemaan niitä suosituksen perusteella ostavia. Jotta odottavan aika ei olisi liian pitkä, kannattaa asiaa hieman edistää.
Yksinkertaisin tapa on pyytää asiakkaita suosittelemaan sinua.
Jokainen asiakkaasi tuntee kymmeniä ihmisiä, joille hän voisi sinua suositella. Tutkimusten mukaan tyytyväinen ostaja suosittelee sinua kuitenkin vain kolmelle ihmiselle. Potentiaalia on siis rutkasti, suositteluun täytyy vain kannustaa.
Pyytäminen ei ole ahdistelua. Eihän suosittelu ole millään tavalla asiakkaaltasi pois, pikemminkin päinvastoin. Kukapa ei haluaisi säästää ystäväänsä rasittavalta vaihtoehtojen perkaamiselta ja vähentää ostamisen epävarmuutta.
Pyytämisessä kyse on vain siitä, että muistutat suosittelun mahdollisuudesta. Asiakkaasi kyllä mainostaisi sinua, mutta se vain tuppaa unohtua.
Vielä tärkeämpää on kuitenkin se, että kun uusi asiakas tulee luoksesi suosituksen perusteella, kiität suosittelijaasi saman tien. Vähintäänkin soita tai lähetä kiitoskortti; mieluiten lähetät jonkin lahjan.
Kiittäminen on kohteliasta, ja se saa asiakkaasi tuntemaan itsensä hyväntekijäksi. Se on tunne, joka on mieluinen meille jokaiselle, ja sen haluaa kokea aina uudelleen.
Vielä merkittävämpää on kuitenkin se, että jos et kiitä, asiakkaasi närkästyy. Närkästynyt asiakas ei suosittele, ja mikä pahinta, hänen suhtautumisensa sinuun saattaa muuttua negatiiviseksi. Voit siis menettää sekä tulevia että olevia asiakkaita.
Lahjan lähettäminen jokaiselle sinua suositelleelle asiakkaalle on todella pieni vaiva ja kustannus verrattuna hyötyyn. Ja suhdeluku vain paranee, mitä pidemmän asiakassuhteen pystyt uusien tulokkaiden kanssa rakentamaan.
Tee siis heti lista sopivista lahjoista, joita voit lähettää nopeasti, ja ryhdy pyytämään suositteluja. Helpompaa tapaa asiakaskunnan kasvattamiseen et hevin löydä.
« Asiakastasi kaduttaa | Seitsemän vinkkiä seminaariin »