Vierailin viime viikonloppuna oikein parin päivän verran Ski Expo -messuilla isolla kirkolla Helsingissä. Messukeskus oli täynnä isoa ja pientä yritystä tarjoamassa tuotteitaan tai palveluitaan.
Osa oli taantumasta huolimatta lyönyt kaikki rahat peliin, ja toiset taas asettivat näytteille tuotteensa matalammalla profiililla. Väkeä oli vauvasta vaariin liikkeellä valtavat massat.
Jälleen kerran ihmettelin suomalaisten yritysten tapaa markkinoida itseään. Messuemännät ja -isännät pönöttivät jakkaroillaan valmiina jakamaan esitteet ja vastailemaan visaisiin kysymyksiin. Esitettä, karttaa ja messukasseja oli painettu vinot pinot, karkit esillä ja muutamalle osastolle oli palkattu jopa joku Miss Tennis tai muu vastaava neiti turha julkkis.
Monelle yritykselle tällaiset tilaisuudet ovat hieno mahdollisuus esitellä tarjontaansa ja kertalaakista saada tuhansien potentiaalisten asiakkaiden kontaktit. Mutta mitäpä tekevät suomalaiset? Jakavat karkit ja esitteet messukävijän kassiin ja toivottavat hyvää päivän jatkoa. Aktiivista myyntityötä harvalla osastolla näki tehtävän.
Yhdellä isolla osastolla mainostettiin jotain uutta välipalapatukkaa (nimeä en muista, näin hyvin siis jäi mieleen), ja osastolle olikin palkattu kymmenen tyttöä jakamaan patukkaa kansalle. Yhdellä messuemännällä oli oikein mikrofoniheadsetti päässään, ja hän kertoili kovaäänisten kautta patukan erinomaisuudesta, mutta yhtäkkiä korvaani särähtää pahasti, kun tämä emäntä aloittaa kiukuttelun teinille, joka on jo toista kertaa hakemassa patukkaa.
Siis messuemäntä suuttuu nuorisolle (ja muutamalle aikuisellekin) siitä, että patukka on ilmeisesti maistunut ja lisää tekee mieli. Halutaan promota uutta patukkaa, mutta suomeksi: juokse kioskille ostamaan toinen äläkä täällä kerjää. Toki näinkin asia on, että messuilla ei mikään ilmainen riitä, kaikki menee kaksin kourin asiakkaiden taskuun.
Mitäpä jos nämä yritykset olisivatkin keskittyneet saamaan asiakkaiden puhelinnumeron tai sähköpostiosoitteen? Näin asiakkaan tiedot olisivatkin markkinoijalla ja periaatteessa markkinointia voisi jatkaa loputtomasti.
Miksi maksaa messupaikasta, esitteistä ja messukarkeista, jos et saa messuilta ainuttakaan kontaktia? Messutkin ovat myyntitapahtuma, jossa täytyisi olla tavoite ja selkeä päämäärä, miten asiakkaat saadaan tulemaan juuri sinun luoksesi.
Itselläni taitaa olla vieläkin kahden edellisen Asuntomessujen messukassit kaikkine esitteineen autotallissa pölyttymässä. Väitänpä, että näin taitaa olla myös puolella Ski Exponkin kävijöistä. Harva kotonaan käy esitteitä läpi saati, että tekisi tilauksen niiden perusteella.
Jokainen saatu asiakaskontakti on potentiaalinen asiakas. Sinä päätät, miten otat parhaat tehot siitä irti. Saatpa messuilta vaikka kymmenen asiakkaan tiedot, tee kaupat yhdelle niistä, niin olet saanut messusatsauksesi takaisin. Se, joka jakoi tuhat esitettä ja tuhannella eurolla karkkia, joutuu tekemään markkinoinnin uudelleen ja jälleen kerran rahalla!
« Näin Hjallis mokasi – taas | Mittaa kampanjasi tehoa nettisivujen avulla »