Kammottava byrokratia pelottaa yrittäjän uralle ryhtyvää, eikä asiaa välttämättä yhtään helpota yrittäjäkurssin käyminen. Joskus pelot kuitenkin osoittautuvat täysin turhiksi.
Pankkiasioiden vaikeus yllätti meidät totaalisesti, ja alkoikin pahasti näyttää siltä, että yksi päivä ei riittäisikään koko prosessin hoitamiseen. Lomakkeinemme ja kuitteinemme marssimme Kaupparekisterin palvelupisteeseen vasta kolmen aikoihin iltapäivällä.
Arvelimme joko joutuvamme miettimään jonossa, pääsisimmekö asioimaan tänään tai palaamaan suosiolla huomenna asiaan. Yllätyimme jo siitä, kun meille kerrottiin olevamme seuraavana jonossa.
Emme ehtineet odotella edes kymmentä minuuttia, kun pääsimme jo esittämään asiamme kahdelle iloiselle naisihmiselle, joista toinen oli opettelemassa hommaa.
Ojensimme heille itse täyttämämme lomakkeet jännittyneinä siitä, kuinka monta virhettä ja puutetta niistä löytyisi. Nopeasti kävi ilmi, että vain yksi kohta vaati täydennystä, ja pian tarpeelliset tiedot olivat myös koneella.
Maksoimme rekisteröintimaksun, saimme leimat papereihin, onnentoivotukset uudelle yritykselle sekä kehut oivallisesta yritysnimestä. Saimme myös lupauksen, että rekisteröinti olisi valmis parissa viikossa ja kaupparekisteriote tulisi postissa.
Koko prosessiin kului kuutisen minuuttia, eikä meitä kumpaakaan ahdistanut missään vaiheessa. Kyse ei ollut vain palvelun nopeudesta, vaan asenteesta. Koimme koko ajan olevamme tervetulleita ja tärkeitä. He olivat paikalla juuri meitä varten.
Jokainen yritys, jonka työntekijät hoitavat asiakaskohtaamisensa samalla tavalla, ovat aivan varmasti menestyviä. Täysin varmasti.
Tuollainen asenne nimittäin takaa tyytyväisten asiakkaiden lisäksi sen, että tieto asiakkaiden tarpeista kulkee myös toiseen suuntaan ja yritys voi muokata tuotteitaan sen mukaisesti.
Tarina tietenkin jatkuu, sillä varsinainen päätös oli vielä saamatta. Kahden viikon sijaan saimme sen viikossa. Toteutui siis toinen avainasia: vähintä, mitä voit asiakkaasi hyväksi tehdä, on pitää lupauksesi.
Jos panet vielä hieman paremmaksi, asiakkaan tyytyväisyydellä ei ole rajaa.
Jos taas annat lupauksen, vaikka vain suuntaa antavan, etkä pysty pitämään sitä, ei toimivakaan tuote tai palvelu enää riitä pelastamaan tilannetta.
« Autoteippaukset paljastavat asenteesi | Mikä on otsikon ainoa tehtävä? »