Tällä kerralla Tuplaturinoissa laskeskeltiin palveluiden ja tuotteiden myynnin eroja. Varsinkinkin tuntien myynti on huono vaihtoehto, mutta todellinen tienaamisen potentiaali löytyy tuotteista.
– Tuntipalkka-käsiten lienee ensimmäinen asia, jonka opimme työelämästä
– Jossakin tunti toimii mittarina oikein hyvin, usein ei
– Kun puhut tunneista ja tuntihinnoista, asiakas katsoo niitä
– Tuntivarasto on aina niukka
– Ilmaiset tunnit pudottavat tulosta ripeästi
– Älä puhu tunneista, vaan siitä mitä asiakas saa
– Kate tuo pelivaraa
– Tuotteiden kohdalla laskutoimitukset ovat selkeämpiä
– Työnteolla ei rikastu, jos myyt tuntejasi
– Riskejä riittää eikä mikään ole helppoa
– Kenties tuotemyyntiä kylkeen
– Sinulla ei ole velvollisuutta myydä palveluita
Ja jos nyt kuitenkin tykkäät ja haluat palveluja myydä, mutta ehkäpä pikkuisen paremmalla katteella ja isommalla vapaa-ajalla, tuotteistaminen on ratkaisu siihen. Tuotteistamiseen puolestaan on ratkaisu TuplaamoLive – Tuotteistaminen 2022 -leiri ensi syyskuussa. Heilahdahan osoitteeseen Tuplaamolive.fi ja lueskele lisää.
Kuuntele tai katso Tuplaturinat alta, iTunesista tai Spotifysta.
Huikeeta keskustelua. Voin veikata että noin 100% yrittäjistä on joskus tehnyt tuota, että myy ainoastaan tuntia ja nöyristelee sen suhteen.
Hienosti ajankohtainen aihe muutenkin itselleni, kun juuri perustanut tytäryhtiön, jonka kautta pystymme myymään juuri tuotetta, ei palvelua. Vaikka palvelua siinäkin toki myydään, mutta tuote edellä. Yhtenä syynä tämän perustamiseen on ollut juuri se että kun ei halua kasvattaa urakointipuolta, vaan halu on päästä enemmän tuotemyynnin puolelle jota voi skaalata helpommin.
Tunteja myymisestä liittyen vielä pakko sanoa: me kun teemme Avaimet käteen, eli Saippuat käteen -remontteja – jossa työn hinta on oma kiinteä hinta, tarvikkeet kiinteä hinta ja pintamateriaalit eriteltynä kiinteällä hinnalla – lopputuloksena on aina hyvä kate jos on laskettu oikein.
Välillä taas kohde voi olla hyvin laaja ja vaikea esim kellarikerrosremontti (joita en nykyään enää halua tehdä, vaan kieltäydyn lähes poikkeuksetta niistä), silloin myyn työn osuuden tunteina. Aiemmin kun pelkäsin hintaa, laitoin tuntiarvion liian alas juurikin nöyristelyn vuoksi. Kun brändi on parantunut, ei tarvi enää nöyristellä, vaan voi laittaa tuntiarvion tarpeeksi korkealle, jolloin ei tarvi jännittää sitä että paukkuuko tunnit, vaan voi hyvällä omalla tunnolla laskuttaa myös ne tunnit kun lähettää laskuja ja tekee erittelyitä asiakkaalle.
Meillä tulee tarjouspyyntöjä vuodessa noin 250kpl, mutta tehdään vaan noin 20 remonttia vuodessa, on ollut pakko oppia kieltäytymään kohteliaasti – ja nopeasti. Turha ajankäyttö on ollut pakko jotenkin saada karsittua, ja tässä kun teidän tarinoita on kuunnellut niin on ollut kyllä mukava huomata että jotain on tullut vahingossa tehtyä jopa oikein. Paljon on kuitenkin vielä opittavaa ja kehitettävää.
Hyviä keskusteluja, mukava kuunnella kun oppii aina jotain uutta 🙂