Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kun milleniaalit alkoivat vyöryä työpaikoille ja kapuamaan jopa johtotason palleille, luulisi digimarkkinoinnin viimeistään rysähtäneen jokaisen yrityksen tietouteen – vai voiko vielä tänä päivänä löytää yrityksiä, jotka eivät verkossa näy?

Tämä kysymys takaraivossa aloin työstää lopputyötäni. Tarkoitus oli toteuttaa määrällinen tutkimus suomalaisten yritysten käyttämistä digitaalisen markkinoinnin kanavista. Otannaksi valittiin, mikäpä muukaan, kuin Tuplaamon Markkinointi-iltamiin osallistuneet yritykset. Tämä oli paras mahdollinen kohderyhmä tutkimukselle, sillä iltamiin osallistui iso kirjo yrityksiä eri aloilta ja paikkakunnilta. 

Jotta verkon painoarvo tulisi ennen tutkimustulosten avaamista selväksi, päätin kirjoittaa ensin tämän tekstin. Sen avulla keskityn kokoamaan manifestin digille ja luomaan käsityksen siitä, miksi digitaalinen markkinointi on merkityksellistä nykypäivän yrityksille. Ja miksi myös sinun, hyvä pienyrittäjä, tulisi herättää kiinnostuksesi verkkoon.

Jos digi voisi puhua, puhuisi se meidän kaikkien kielellä 

Aloitan julistukseni faktalla, joka auttaa sinua ymmärtämään verkon merkityksen; jo pelkästään viime vuonna (2017) verkkoa käytti yli 88 % suomalaisista, koko maailman laajuisesti käyttäjiä on tänä vuonna (2018) yli neljä miljardia, ja luvut kasvavat kovaa vauhtia joka vuosi. Internet koskettaa lähes jokaista meistä, ja tästä syystä sen pitäisi olla iso osa myös sinun yrityksesi arkea. Etenkin, jos tavoitteenasi on laajentua ja hankkia uusia asiakkaita.

Kun tähän vielä lisätään digimarkkinoinnin kustannustehokkuus, alkavat vastaväitteet huveta. Verkossa mainonta ja muu sisällön levittäminen on halpaa, vaikkei se olekaan ainoa syy kustannustehokkuuteen. Isoin plussa kun on tarkka tulosseuranta eli analytiikka, joka tarjoaa sinulle alustan toimintojen ja sisältöjen paranteluun sekä oikeiden (myynti)argumenttien löytämiseen. Se tarjoaa tarkkaa ja reaaliaikaista palautetta markkinointisi toimivuudesta, jolloin voit helpommin riisua tuottamattomat ja keskittyä vain tulosta tekeviin toimiin.

Täydellinen ympäristö yrityksesi leikkikentäksi

Verkko on kanava, jossa voit helposti tarjota kohdennettua sisältöä ostosuppilon jokaiseen eri vaiheeseen — olipa potentiaalinen asiakas sitten vielä tietämätön yrityksesi olemassaolosta (awareness), tutustunut jo hiukan tarjontaan (interest) tai jo tekemässä ostopäätöstä (decision). Kaikki heidät voit tavoittaa verkossa helposti ja saattaa kohdennetun sisällön avulla saumattomasti seuraaville tasoille. Myös ostamisen, tarjouspyyntöjen jättämisen sekä yhteyden ottamisen pystyt tekemään helpoksi verkkokauppojen sekä sähköisten lomakkeiden avulla. 

Verkossa pystyt riisumaan kaikki ostamisen esteet, kunhan polku kohti ostoa (action) on tarpeeksi hyvin suunniteltu. Ostamisen tuputtaminen suoraan toimii harvoin juuri yrityksestä kuulleelle, sillä hänen mielenkiintonsa on vasta heräämässä. Meistä harva on valmis ostamaan heti, varsinkaan jos kyse on kalliimmasta ns. pitkän myyntisyklin tuotteesta. Myös ihmistyyppi vaikuttaa, eivätkä kaikki meistä edes tee heräteostoksia. 

Verkko on ovela — mutta oletko sinä?

Markkinoinnin toimintoja verkossa pystytään pitkälti automatisoimaan. Sinun tulee vain suunnitella asiakkaan polku tarkkaan ja saada se toimimaan saumattomasti niin, että potentiaalinen asiakas etenee tasolta toiselle huomaamattaan. Varsinkin toivotut toiminnot ja lisätiedot tulee olla selkeästi esillä, jotta asiakas löytää ne helposti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi erilaisia “ota yhteyttä”, “tilaa” tai “osta” -tyyppisiä painikkeita. Myös lomakkeiden täyttämisen tulee olla helppoa niin koneella kuin myös puhelimella.

Verkko luo lisäksi alustan erilaisten sisältöjen levittämiseen. Näin ollen se antaa sinulle mahdollisuuden todistaa asiantuntijuutesi ja tietämyksesi, jotta voit vakuuttaa ja rakentaa suhteita. Kun sisältöjen avulla ratkot potentiaalisten asiakkaidesi ongelmia, rakennat luottamusta. Sosiaalisessa mediassa pääset myös toteuttamaan sosiaalista myyntiä, joka koostuu ihmisten pyyteettömästä auttamisesta oman osaamisen avulla. Näin rakennat kiitollisuudenvelkaa, joka ennen pitkää kotiutuu kauppojen ja suositusten muodossa. 

Summa summarum

Kokonaisuudessaan verkko siis tarjoaa markkinoinnin ja sisällöntuotannon alustan, jonka avulla tavoitat suuremman yleisön entistä kustannustehokkaammin ja kohdennetummin. Jos tuotteesi myy, myy se myös verkossa. Vieläpä suuremmalla volyymilla, jos digimarkkinointiin panostetaan. Pelkät verkkosivut eivät lähes koskaan riitä, sillä – kuten ulkomaailmassakin – myös verkossa täytyy markkinointiin panostaa. Tuottoa kun et saa mistään ilman alkupääoman sijoittamista. 

Nämä tiedot takataskussa luulisi olevan sanomattakin selvää, että verkko on tänä päivänä tärkeä markkinointikanava yrityksille. Mutta miten paljon sitä todellisuudessa hyödynnetään? Sen kuulet seuraavassa blogitekstissäni, joka kertoo tutkimustulosten valossa suomalaisyritysten verkon hyödyntämisestä. Samalla tulet huomaamaan, oletko sinä yksi edelläkävijöistä vai nieleekö kilpailu sinut jo elävältä.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.