Ihminen on kautta aikojen tuonut tekojaan julki erilaisin kuvin ja merkein. Monet merkit ja tunnukset ovat säilyneet tuhansia vuosia, kuten faaraoiden symbolit ja Jeesuksen seuraajien piirtämä kala. Nämä tunnukset ovat säilyneet varmasti siksi, että ne ovat yksinkertaisia. Yksinkertaisuus onkin ollut tunnuksien suuntaviiva, jonka aina välillä olemme unohtaneet.
Nykyään logo on yleensä yhdistelmä yrityksen nimen kirjoitusasusta sekä yrityksen liikemerkistä. Logo voi olla myös pelkkä kirjoitusasu, kuten Coca-Colan logossa. Esimerkkinä voisi käyttää Tuplaamon logoa, jossa vasemmalla on ensin liikemerkki ja sitten on yrityksen kirjoitusasu.
Tuplaamon liikemerkkiä on käytetty irrallaan kirjoitusasusta. Tämä on aika yleistä, että käytetään pelkästään liikemerkkiä, sillä joihinkin materiaaleihin yrityksen nimi ei välttämättä mahdu. Tästä hyviä esimerkkejä ovat Applen omena, Twitterin lintu sekä WWF:n karhu. Vain nämä nähdessäsi tunnistat jo yrityksen. Liikemerkin tarkoitus onkin lisätä yrityksen tunnettavuutta. Tämä ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, vaan se vaatii paljon työtä ja toistoa.
Aina sanotaan, että yksinkertaisuus on kaunista, ja niin se usein pätee myös logon suunnittelussa. Yksinkertainen logo jää helpommin mieleen, ja sitä on helpompi käyttää markkinointimateriaaleissa. Logon olisi myös hyvä antaa jokin mielikuva siitä, mitä yrityksesi tekee.
Esimerkkinä voisi taas käyttää Tuplaamon logoa, jonka liikemerkissä on kaksi €-merkkiä peilikuvina, eli rahasta tässä on kysymys. Värit Tuplaamon logossa ovat myös yksinkertaiset ja tukevat hyvin yrityksen värimaailmaa. Väreissä tärkeintä on, että logon pitää toimia myös mustavalkoisena, jotta se olisi mahdollisimman monikäyttöinen.
Kuten aiemmin jo totesin, jotta logosta tulisi tunnettu, se tarvitsee paljon toistoa. Tämä tarkoittaa sitä, että käytät logoa tai liikemerkkiä joka paikassa. Tässä muutama esimerkki, missä logon pitää olla:
- Kaikki markkinointimateriaali, esitteet, käyntikortit, kirjekuoret, työvaatteet, nettisivut
- Profiilikuvana sosiaalisessa mediassa
- Jokaisessa kuvassa ja videossa, joka menee sosiaaliseen mediaan
- Toimitilan ovissa ja ikkunoissa
- Mainoksissa
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta tuossa muutama yleisin. Tyypillisesti yritykset unohtavat kolmannen kohdan eli someen jaettavat kuvat. Näissä logo on kuitenkin erittäin arvokas, sillä jos kuvaa jaetaan eteenpäin, tilisi nimi ei enää saa sellaista huomiota. Tällöin kuvan näkevät eivät välttämättä koskaan edes yhdistä kuvaa yritykseesi. Kun lisäät logon, tämä ongelma poistuu.
Pystyt lisäämään logon kuviisi helposti ilmaisten kuvanmuokkausohjelmien avulla, joita voi käyttää suoraan selaimella tai puhelimeen ladattavalla applikaatiolla. Tuplaamossa käytämme Canvaa ja Stenciliä, joissa kuvat on helppo ja nopea tehdä kerralla oikeankokoiseksi eri medioihin. Kun lisäät logon kuvan päälle, varmista, että logon kohdalla kuva on mahdollisimman neutraali. Haluat nimittäin, että logo erottuu taustasta.
Logo yksi tärkeimmistä yrityksen tunnistamiseen vaikuttavista asioista, joten anna sen näkyä.