Facebook on muuttanut taas uutisvirtansa algoritmia. Tällä kertaa muutos rajoittaa näkyvyyttä niiltä sivustoilta, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä.
Muutos perustuu Facebookille tulleeseen palautteeseen, joka koski mobiilissa avattujen linkkien hidasta latautumista. Samaan hengenvetoon voi myös todeta, että Facebookin käyttäjistä jopa 94 % käyttää sovellusta mobiilissa. Teknologiajätti Facebook haluaa sovelluksensa olevan mahdollisimman käyttäjäystävällinen, ja parannuksia algoritmiin tehdään sitä mukaa, kun ongelmia ilmenee.
Miksi minua pitäisi kiinnostaa?
Muutos tarkoittaa sitä, että jos päivityksessäsi on linkki sivustolle, jota ei ole optimoitu mobiilissa, tulee päivityksen kattavuus olemaan häviävän pieni. Eli päivitystä ei tule näkemään juuri kukaan. Samalla se tarkoittaa sitä, että jokaisen sivuston responsiivisuudesta eli mukautuvuudesta eri laitteille tulee huolehtia. Responsiiviset nettisivut kun mukautuvat jokaisen erikokoisen laitteen selainikkunaan.
Mitä voin asialle tehdä?
Responsiivisuuteen voidaan vaikuttaa alustalla, jolle sivusto on rakennettu. Esimerkiksi monet WordPress-sivupohjat ovat automaattisesti responsiivisia. Osaava tekijä voi myös itse koodata sivuston mukautuvaksi määrittämällä sivun elementit niin, että ne skaalautuvat selainikkunan koon mukaan.
Nyt sinun kannattaakin ensi töiksesi ottaa selvää, miten oma sivustosi toimii eri laitteilla. Tämä onnistuu esimerkiksi tämän linkin takaa olevalla Googlen työkalulla, joka kertoo, onko sivusto mobiiliystävällinen.
Myös tämä linkki kannattaa kokeilla, sillä sen takaa löydät Googlen työkalun, joka kertoo yksinkertaisen pisteytyksen avulla sivustosi toimivuuden nopeuden näkökulmasta. Onko sivusto hidas, onko kuvat optimoitu tai löytyykö esimerkiksi rikkinäisiä linkkejä? Samalla se antaa pisteytyksen, miten hyvin sivusto toimii mobiilissa ja tietokoneen näytöllä.
Mitä muuta voin tehdä linkkini kattavuuden hyväksi?
Nettiyhteyden nopeus vaikuttaa myös näytettävään sisältöön. Jos käyttäjän nettipalvelin käy hitaalla eikä jaksa siksi pyörittää esimerkiksi videoita, Facebookin algoritmi vähentää videosisältöjen määrää uutisvirrassa. Tämä muutos koodattiin vuonna 2015.
Jo vuonna 2014 algoritmi alkoi käyttää kattavuuden laskennallisena perusteena myös linkin kiinnostavuutta. Kiinnostavuus lasketaan sen perusteella, kuinka nopeasti ihminen palaa takaisin Facebookiin. Linkin sisältö ei ole laadukas, jos se vain selataan nopeasti lävitse eikä siellä haluta viettää aikaa. Nettisivujen latautumisnopeudesta kannattaa muutenkin huolehtia, sillä yli 40% käyttäjistä hylkää sivuston, joka latautuu yli 3 sekuntia.
Tästä syystä on hyvä pitää huolta sisällön laadusta. Ja kun kaiken lisäksi sivusto on mobiiliystävällinen, voi tulevaisuudessakin luottaa siihen, että sivustolle johtavat linkit leviävät laajasti Facebookissa. Näin pystytään edistämään myyntiä ja markkinointia, tunnettuuden kasvaessa. Muista siis, ettei koskaan ole yhdentekevää, mitä julkaisee ja millaiselle alustalle sen tekee.
« Mitä voisit tehdä juuri nyt saadaksesi lisää myyntiä? | Rakasta kilpailijaasi »