Otsikon teksti on napattu ilmeisesti oikeasti julkaistusta lehti-ilmoituksesta. Kuva vaikuttaa aidolta. Ja vaikka ilmoitus ei olisikaan todellinen, teksti muistuttaa suomalaisen yrittäjän markkinointia. Asiakkaan pitäisi olla selvännäkijä, jotta tietäisi yrittäjien palvelutarjonnan.
Facebookissa yrittäjä ihmetteli kohtuullisen pitkän tekstin ja kuvien kera, miksi asiakkaat eivät tiedä, mitä materiaaleja hän käyttää puutöissään. Merkitsevää oli, että hän on pelastanut puita haketukselta ja saanut jalopuuta käyttöönsä merkittävistä paikoista.
Menin heti katsomaan yrittäjän nettisivuilta, että miten siellä asiasta kerrotaan. Arvaatko jo vastauksen?
Yrityksen sivuilla omista tuotteista ja palveluista kerrotaan 45 sanan verran, mutta ei sanallakaan näistä uniikeista materiaaleista. Etusivulla pyöri muutama kuva tehdyistä tuotteista.
Ainoa paikka, jossa hän näistä uniikeista puulajeista kertoo, on yrityksen Facebook-sivu. Sinne on kertynyt noin 500 tykkääjää. Eli asiakkaiden ja niiden potentiaalisten asiakkaiden on oltava todellisia selvännäkijöitä saadakseen tietoa.
Tätä kirjoittaessani jouluun on kaksi päivää. Edellinen viikonloppu meni perheen naisväen joululahjatoiveita metsästäessä. Tottahan toki niiden hakemiseen olisi ollut vuosi edellisestä aikaa, mutta tosimies jättää tämänkin viime tinkaan. Niin näytti tosin tehneen valtaosa muistakin pirkanmaalaisista.
Tutkin toimintatapaani ja totesin, että jokaisen toiveen metsästys alkoi verkosta. Google laulamaan tai suoraan yritysten sivuille katsomaan, onko tuotetta valikoimassa. Jos löysin haluamani tuotteen verkkosivuilta, istuin autoon ja tein täsmäiskun myymälään. Parin tuotteen kohdalla laatu ei vastannut kuvausta, joten jouduin turvautumaan suunnitelma kakkoseen tai tekemään myymälän lattialla uudelleengooglausta.
Vältän turhien askelten ottamista keskellä ostosmaniaa.
Ihmisten kyky toimia selvännäkijöinä on vielä vajavainen. Usein siinä kristallipallossa ja Googlessa tuntuu olevan myös usvaa, koska ihmiset kyselevät esimerkiksi Facebookissa samoja kysymyksiä yhä uudelleen ja uudelleen: kuka leikkaa hiukset, kuka korjaa, kuka auttaa, keneltä saa.
Kysymykset kertovat kahdesta asiasta. Yritykset ovat epäonnistuneet omilla nettisivuillaan sisällössä ja varsinkin hakukoneoptimoinnissa. Toisaalta ihmiset haluavat muiden kokemuksia palveluista ja ovat osin laiskojakin googlettamaan.
Rakas yrittäjä, toivon sinun ymmärtävän, että asiakkaat eivät halua ajella pitkin kyliä ja kujia arvuutellen, onko sinulla sitä tuotetta tai palvelua vai ei. Sinun on kerrottava osaamisestasi, tuotteistasi ja palveluistasi niin, että asiakkaan on helppo ostaa.
Sinun on autettava asiakasta ostopolulla eteenpäin. Siksi olet yrittäjä ja asiakas on sinun esimiehesi.
« Mitä tapahtui, mitä tapahtuu – 2016 vs. 2017? | Miksi myynti on niin vaikeaa? »