Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kun suuri ryhmä yrittäjiä, pieniä ja keskisuuria, vielä rimpuilee ”perussomekanavien” ristitulessa, hyökkää takavasemmalta mitä erilaisempia välineitä lisätuskaa tuottamaan. Harva uskaltaa sukeltaa rohkeasti uusien kanavien kimppuun, ja niillä rohkeimmillakin tahtoo aika hukkua lopulta tehokkaan markkinoinnin ja myynnin tekemisen sijasta siihen surffailuun.

Jokaisen somekonsultin tehtävä on herätellä yrittäjiä käyttämään eri kanavia. Mutta ei vain käyttämään, vaan rakentamaan niistä osa asiakkaan ostoputken osaa. Sen sijaan, että nostat kädet antautumisen merkiksi kanavien ja konsulttien edessä, sinun pitäisi opetella uusien kanavien perusteet edes ymmärtääksesi, mistä on kysymys.

Kanavia, joita emme ole aiemmin edes osanneet ajatella sosiaalisina, tulee rytinällä uudistuneena pihalle viikottain sosiaaliseksi mediaksi uudelleensyntyneenä.

Vai oletko koskaan ajatellut, että navigaattorikin voi olla sosiaalisen median kanava?

No, nyt on. Toki esimerkiksi navigaattorivalmistaja TomTom on jo vuosia antanut käyttäjien lisätä tietoa omiin karttoihinsa. Väkeä on pystytty ohjaamaan reaaliaikaisesti uusille reiteille onnettomuuksien tai ruuhkien sattuessa.

Älypuhelinten ohittaessa kotikoneidenkin suorituskyvyt mennen tullen navigaattoreiden merkitys laitteina on pienentynyt. Nyt kuka tahansa voi ladata itselleen ilmaiseksi kartat ja navigointiohjelmat merikarttoja myöten puhelimeensa.

Israelilaisten tekemä (Googlen omistama) Waze, jonka voi ladata ilmaiseksi sekä Android- että iOS-laitteelle, vie taas navigoinnin ja sosiaalisuuden seuraavalle tasolle. Käyttäjät voivat nimittäin päivittää helposti suoraan laitteesta liikennemäärät, onnettomuudet, tietyöt ja muuttuneet tieosuudet.

Käyttäjien syöttämä tieto näkyy välittömästi kaikilla samalle tieosuudelle ajaville.

Waze esimerkit

Tämä Euroopassa jo varsinainen hitti tuo muun muassa niille pienille tienvarsihuoltamoille ja ravintoloille melkoisen työkalun (toki isoille myös).

Miksi jokaisen suomalaisen huoltoaseman, kylmäaseman ja tienvarsiravintolan pitäisi ottaa tämä ilmainen työkalu aktiiviseen käyttöön?

Wazessa on esimerkiksi ominaisuus, jossa voin valita matkani varrelta halvimman bensa- tai dieselmyyntipisteen. Eli navigaattori katsoo tietokannastaan asetetun matkan varrelta halvimman tiedossa olevan myyntipisteen ja komentaa kääntämään renkaat pihaan oikealla hetkellä.

Wazen käyttäjät voivat itse lisätä tien varrelta näkyviä hintoja. Pääteiden varrella bensahinnat ovat kohtuullisen ajantasaisia, ja viime kuukausien aikana käyttäjämäärän raju kasvu on parantanut tilannetta myös syrjäisempienkin taipaleiden osalta.

Miten sinun, huoltoasemayrittäjän tai kylmäasemien hoitajan pitäisi tätä hyödyntää?

Lataa itsellesi puhelimeen ilmainen Waze, ja joka kerta, kun muutat asemasi hintoja, käy päivittämässä ne myös sinne omaan laitteeseesi. Näin varmistat, että sinun asemasi on käyttäjien kartalla.

img_1753

Muista lisätä tietosi, vaikka et olisikaan huoltoasemayrittäjä!

Eikä tämä tarkoita ainoastaan niitä halvimman hinnan perässä juoksijoita. Käyttäjä voi suodattaa vaikka tietyt ketjut näkymään.

Käytän tätä ominaisuutta jatkuvasti, ja voin kertoa, että aina, kun pihasta löytyy myös myymälä, sinne jää 10-20 euroa rahaa. Kun mukana on perhe, summa on helposti 30-80 euroa.

Lisäksi voit ilmoittaa kuvauksessa yrityksesi aukioloajat, ruokalistat ja palvelut, kuvin ja tekstein.

Parasta tässä kanavassa on, että vaikka se on sosiaalisen median kanava, sinun ei tarvitse roikkua siellä aina. Aktiivisuuttasi vaaditaan vain silloin, kun lisäät uudet polttoainehinnat ja uusit ruokalistasi.

Voit toki ostaa mainontaa tähänkin kanavaan ja kokeilla kasvattaisiko se liiketoimintasi mahdollisuuksia.

Uskallatko jättää käyttämättä?

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.