Kirjoitin lokakuussa siitä, miksi sinun pitäisi miettiä markkinointia joka päivä. Kannustukseni on noussut esiin monen yrittäjän kanssa keskustellessani, ja kaikki ovat olleet samaa mieltä. Paitsi että on se yksi mutta.
On yksi asia tietää jotakin ja kokonaan toinen viedä se asia käytäntöön. Sama pätee niin syömiseen, liikkumiseen, nukkumiseen ynnä moneen muuhun arjen asiaan. Miten siis teet markkinoinnin miettimisestä jokapäiväistä?
Olisi mahdottoman kiva, jos ratkaisuksi löytyisi jokin taikatemppu. Tai vaikka jokin katkaisija, jota kääntämällä tilanne muuttuisi. Valitettavasti sellaista ei ole. Sinun täytyy turvautua perinteisempiin keinoihin.
Ensimmäinen vaihe on se, että asetat markkinoinnin tarpeeksi korkealle prioriteettilistallasi. Tietenkin asiakkaat tulevat aina ensin, eli heitä täytyy palvella kunnolla ja ajallaan. Sitten taas toisaalta uusien asiakkaiden saaminen edellyttää työtä.
Autokin täytyy välillä tankata, jotta matka ei katkea kesken kaiken paikassa, jossa bensa-asemaa ei ole mailla eikä halmeilla.
Sinun täytyy jättää aikaa markkinoinnin tekemiselle myös silloin, kun pöytä on pullollaan asiakastöitä.
Toinen vaihe on merkitä markkinointiajat kalenteriin. Tee siis itsellesi aikataulu markkinoinnin ajattelemiselle. Aloita varttitunnista päivässä. Se on tarpeeksi lyhyt aika sovitettavaksi kenen tahansa päivään, mutta tarpeeksi pitkä, jotta siinä ehtii oikeasti ajatellakin jotain.
Käytännössä viisitoista minuuttia ei toki riitä suunnitelmien tekemiseen, mutta se riittää niiden seurantaan. Siinä ajassa ehdit esimerkiksi tarkistaa Facebook-mainostesi tilanteen ja tehdä vaikka yhden tai kaksi uutta mainosvariaatiota ja säätää hieman budjettia. Olkoon tämä vaikka maanantai.
Tiistaina voit kirjoitella yhden sähköpostin omalle listallesi. Keskiviikkona julkaiset yhden blogipostauksen ja mietit valmiiksi seuraavan viikon blogiaiheen.
Torstaina poimit pikkuhiljaa tai markkinointisuunnitelmasi tekoprosessin aikana keräämältäsi materiaalitarvelistalta yhden kohdan ja lähdet viemään sen tuotantoa eteenpäin. Pyydät esimerkiksi tarjouksia tms.
Perjantaina mietit lisää tapoja yllättää asiakkaasi ostamisen hetkellä tai sen jälkeen.
Suosittelen, että pidät viikonlopun vapaata, mutta toisaalta ymmärrän myös sen, jos varsinkin markkinoinnin töitä lipsuu arjen ulkopuolelle.
Huomaa muuten, että äskeinen ei sisältänyt somepäivityksiä ja seurantaa. Varaa siihen aikaa erikseen, sillä siihen saat kulumaan koko vartin helposti, eikä millekään muulle jääkään aikaa.
Lataa tästä suunnittelulomake, tulosta se, täytä ja laita työpöydällesi näkyvälle paikalle. Aseta lisäksi ajat tietokoneesi tai puhelimesi kalenteriin, ja aseta myös hälytys vähintään viisi minuuttia ennen jokaista markkinointihetkeä.
En väitä, että tämän ohjelman vieminen arjen tavaksi olisi helppoa.
« Kannattaako markkinointiavusta maksaa? | Viisi vinkkiä asiantuntijamyyjälle »Sen voin kuitenkin luvata, että kun ryhdyt sanoista tekoihin, markkinoinnistasi tulee tehokkaampaa alkaen ensimmäisestä viikosta.