Keskimäärin parhaat asiakkaasi tulevat suosittelujen kautta. Heillä on valmiina luottamus sinuun (joskin lainattu), he ovat yleensä oikeanlaisia asiakkaita, eikä heidän hankkimisensa vaadi isoja markkinointiponnistuksia. Haluat heitä siis niin paljon kuin mahdollista.
Aivan jokainen firma saa asiakkaita suositusten kautta, kunhan hoitaa asiansa edes suhteellisen säällisesti. Asiakkaat siis kertovat läheisilleen ja nykyään verkon välineiden kautta myös tuiki tuntemattomille, kuinka hyvää palvelua sinä tarjoat.
Tietoinen suositusten määrän kasvattaminen on siis niin sanotusti hyvää bisnestä, ja tapoja on paljon. Nyt keskityn kuitenkin siihen, miten saat muut yrittäjät ja yritykset ympärilläsi suosittelemaan sinua.
Mainitsin viime viikolla tuliringistä eli konseptista, jossa joukko toistensa palveluita täydentäviä yrityksiä ryhtyy määrätietoisesti suosittelemaan toisiaan. Usein sellaista rakentamaan ryhtyvä yrittäjä törmää seinään. Joko idea tyrmätään kokonaan tai rinki ei vaan lähde käytännössä pyörimään.
Pieni yrittäjä on kuitenkin ensisijaisesti tekemässä omaa elantoaan. Aika ja raha ovat kortilla, joten toisen yrittäjän asian edistäminen ei ole prioriteettilistan kärkipäässä. Jos siis toinen yrittäjä ei kristallinkirkkaasti hahmota tuliringin hyötyjä, homma jää hänen osaltaan torsoksi.
Ja vaikka et olisi rakentamassa isoa rinkiä, toisen yrittäjän saaminen suosittelemaan sinua enemmän kuin hyvin harvakseltaan on hankalaa. Tässä kuitenkin paras mahdollinen tapa saada liikettä aikaiseksi:
Ala suositella yritystä, jonka haluaisit suosittelevan sinua.
Aloita sillä, että kysy toiselta yrittäjältä, millaisia asiakkaita hän haluaisi saada. Älä tyydy ensimmäiseen ”kaikki käy” -vastaukseen, sillä se ei pidä paikkaansa. Yritä puristaa häneltä ainakin pari osviittaa: sijainti, koko, taloudellinen tilanne tms.
Pyydä häneltä myös jonkinlaista valmista materiaalia, jota voit käyttää suosittelussa. Käyntikortti tai esite riittää.
Tämän jälkeen ala järjestelmällisesti suosittelemaan tätä yritystä kontakteillesi. Ota vaikka yksi päivä viikosta, jolloin teet vähintään viisi suosittelua – vaikka väkisin. Kehota ihmisiä kertomaan yrittäjälle sinulta terveisiä, kun ottavat suosittelemaasi firmaan yhteyttä.
Tällä saavutat ainakin kolme positiivista asiaa:
- Saat hyvän mielen, kun voit auttaa kanssayrittäjää
- Jossakin vaiheessa kanssayrittäjä herää ja ryhtyy suosittelemaan sinua
- Maaperä tiiviimmälle yhteistyölle muokkautuu otolliseksi vähitellen
Halusitpa toiselta ihmiseltä mitä tahansa, asiaasi edistää merkittävästi aina se, että annat hänelle ensin jotain sellaista, mitä hän haluaa. Hyödytät häntä jotenkin.
« “En ole ikinä osannut lupia kysellä” – turinavieraana Suvi Widgrén | “Ei tämä ole mitään hippileiritouhua” – turinavieraana Mikko Kuitunen »Yrittäjä rakastaa suosittelujen kautta tulevia asiakkaita, ja kun suosittelija olet sinä, pian hän rakastaa myös sinua.