Ajatus blogin pitämisestä on monelle yrittäjälle kammotus. Tai ei oikeastaan blogi, vaan ajatus siitä, että omaan kalenteriin pitäisi raivata vähintäänkin joka viikko tilaa kirjoittamiselle. Voisiko taakkaa keventää ja silti saada kenties jopa parempia tuloksia?
Ehkäpä ratkaisu ja helpotus löytyy tulirinkiblogista. Tulirinki muodostuu, kun ryhmä yrittäjiä sopii suosittelevansa toistensa palveluita omille asiakkailleen järjestelmällisesti. Usein on nimittäin niin, että asiakas tarvitsee usean eri yrityksen palveluita, jotka kuitenkin liittyvät samaan aiheeseen.
Yksinkertainen esimerkki on häiden järjesteleminen. Tarvitaan hääpuku, kukkia, sormuksia, hääpaikka, hääauto, pitopalvelua jne. Yhdelläkään ensimmäistä kertaa häitä järjestävällä ei ole valmiina ratkaisua kaikkiin näihin.
Se yrittäjä, jonka luo asiakas hakeutuu ensimmäisenä, voi ohjata hänet muiden palveluntarjoajien pakeille heti kerralla. Ja kaikki ovat tyytyväisiä – asiakas ja jokainen yrittäjä.
Samaista tulirinkiajattelua voit soveltaa myös sisältömarkkinointiin. Jos blogin pitäminen yksin tuntuu ylivoimaiselta ponnistelulta, värvää mukaan omaa tuotettasi täydentäviä yrityksiä ja perustakaa yhteinen blogi aihepiirinne ympärille.
Jos siis jatketaan aikaisempaa teemaa, kultaseppä, kukkakauppias, hääpukuliikkeen pitäjä ja pitopalveluyrittäjä voisivat perustaa yhteisen hääblogin. Kullekin yrittäjälle kirjoitusnakki viuhahtaisi huomattavasti harvemmin.
Samalla blogi olisi myös yleisölle mielenkiintoisempi, kun aiheita olisi useampi. Häitä järjestelevä viihtyy artikkelien parissa varmasti pidempään, kun saman sivuston sisällä puhutaan sekä kakuista että laahuksista.
Ja vielä yksi hyvä puoli yhteisblogista löytyy. Jos sisältöä tuottaa yhden kirjoittajan sijasta viisi, myös blogia markkinoi yhden sijasta viisi. Siis jokaista artikkelia markkinoi omissa kanavissaan viisinkertainen määrä hääalan ammattilaisia.
Kaikki tämä tarkoittaa isompaa yleisöpotentiaalia ja siten suoraan enemmän mahdollisuuksia vakuuttaa uusia asiakkaita ottamaan yhteyttä sinuun.
Blogin perustaminen on tietysti helppoa, mutta koituu siitä kustannuksiakin. Ja huomioon täytyy ottaa sekin, että kaikkien täytyy oikeasti sitoutua hommaan. Siksi kirjallinen sopimus kustannusten jakamisesta, markkinointikäytännöistä ja kirjoitustahdista kannattaa tehdä.
Käytännössä myös yksi yrittäjä on väistämättä päävastuussa projektista, ja siksikin on tärkeää, että kaikki sitoutuvat projektiin kirjallisesti ja taloudellisesti.
Sen suurempaa taloudellista yhteistyötä blogin perustamiseen ei tarvita. Järjestelmällisen suosittelun, suosittelupalkkioiden ja kenties myös yhteisten tuotekokonaisuuksien kehittyminen on kuitenkin varsin luonnollinen jatkumo yhteiselle blogille.
« Ken kameraa pelkää? | “En ole ikinä osannut lupia kysellä” – turinavieraana Suvi Widgrén »