Keskustelimme asiakkaan kanssa uuteen mainosmediaan sijoittamisesta. Pidimme molemmat hintaa korkeana, mutta potentiaaliakin vaikutti olevan. Teimme ainoan mahdollisen ratkaisun: päätimme kokeilla.
Sinäkin olet kuullut monta kertaa kanssayrittäjien ja monien muiden suusta, kuinka tämä ja tuo mainoskanava ei toimi. Kuinka niissä ”ei ole mitään järkeä”. Olet luultavasti myös itse sanonut niin, aivan kuten minäkin.
Epämääräisten verkon hakemistopalvelujen kohdalla niin voi huoletta sanoa, mutta uskottavien medioiden kohdalla ehdottomuus ei kannata. Edes se, että tiedät tarkasti jonkun muun saaneen huonoja tuloksia jossakin mediassa, ei tarkoita välttämättä vielä mitään.
Mainosmyyjät puhuvat mielellään siitä, että kun mainos näkyy tarpeeksi monta kertaa, niin ihmiset alkavat huomata ja ostaa. Eikä se tietenkään täysin väärä käsitys ole. Ikävä juttu vain on, että sellainen taktiikka vaatii paksun lompakon.
Pienen yrittäjän ole mitään järkeä hakea tuloksia samalla tavalla kuin isot ja rikkaat firmat tekevät.
Lähtökohta täytyy olla se, että aina kun mainostat jossakin, vastakaikua on kuuluttava heti. Heti ensimmäisellä kerralla, kun mainoksesi näkyy jossain, täytyy asiakasehdokkailta tulla jonkinlaisia reaktioita. Vähintäänkin kyselyjä, mielellään tietysti muutama tilauskin.
Median valinnassa ratkaisevaa on se, kuluttaako tarpeeksi suuri joukko potentiaalisia asiakkaitasi juuri sitä kanavaa. Se ei kuitenkaan vielä yksin riitä. Voi olla nimittäin niin, että he ovat median parissa sinun kannaltasi väärässä mielentilassa.
Jos myyt tuotantoa tehostavaa palvelua teollisuusyrityksille ja tavoitat oikeat päättäjät kanavassa, jossa he yrittävät irrottautua arjesta, tulokset eivät välttämättä ole kovin hyviä.
Ja sitten taas voivat ollakin, jos onnistut esittämään asiasi oikealla tavalla. Tässä taas yhtälöön tulee mukaan viesti, jonka mainoksesi tarjoilee.
Mainoksesi kokonaisuuden täytyy mukailla sitä mielentilaa, jossa asiakasehdokkaasi on, kun hän viettää aikaa kyseisen median parissa. Ja viestin täytyy aktivoida häntä tekemään jotain nyt heti.
Nyt muuttujia alkaa ollakin sitten jo niin paljon, että etukäteen kukaan ei voi tietää, miten hyvin jokin mainosväline tai tietty media toimii juuri sinulle. Ainoa vaihtoehto on kokeilla ja mitata tuloksia.
Eikä yksi ainoa kokeilukaan riitä. Voi käydä niin, että jokin viesti ei toimi lainkaan ja jokin toinen toimii todella hyvin samaisessa mediassa.
Uuden median kokeilu kannattaa aloittaa mainoksella, jonka toimivuuden olet jo testannut muualla. Silloin et lähde liikkeelle aivan tyhjältä pöydältä.
« Otatko opiksesi asiakkaidesi kokemuksista? | Sosiaalinen myynti – samaa vanhaa uudella tavalla »Ole kuitenkin valmis muokkaamaan ja kokeilemaan muillakin sisällöillä, sillä vain sitä kautta saat tietää, mikä on sinun kannaltasi todella tehokas media ja mikä ei.