Ajoin juuri 80 kilometriä moottorisahan tärinänvaimennusjousen takia. Ostoprosessi tiskillä kesti kolme minuuttia, ja loppulasku oli 6,45 €. Koko ostoreissuun aikaa kului reilu tunti. Omalle ajallehan ei lauantaina kukaan laske arvoa, eihän.
Pari viikonloppua sitten kaadoin pihastani puuta urakalla. Ensi talveksi piti saada polttopuut pätkiksi ja kuivumaan. Sahan kahva valahti viime metreillä hervottomaksi. Kahvan ja sylinterin välissä oleva jousi oli poikki. Alkoi armoton googlettaminen.
Tarkkaa nimeä tai varaosanumeroa ei luonnollisesti ole. Jonseredin omat sivut eivät tarjonneet minkäänlaista apua varaosille; uutta sahaa oli kyllä sivuilla kymmenittäin. Luonnollisesti jousi, kahva ja tärinänvaimennus hakusanoina naputtelin hakuja. Kotimaisia verkkokauppoja löytyi kyllä, valtaosassa ostamisen este oli puuttuva kuva. Oli jousia, mutta ei yhtäkään omalle sahalle sopivaa tai ainakaan sellaista, jonka olisin kuvasta voinut tarkistaa.
Tamperelainen pienkoneliike palveli minua kassalla kivasti. Ammattilainen kääntyi kannoillaan ympäri kassan takana, kun kerroin haluavani jousen Jonseredin sahaan. Myyjä tuli takaisin minuutin kuluttua, kädessään Husqvarnan jousipussi. Jonseredin alkuperäistä jousta voidaan tilata, mutta silloin mukana tulee kaikki kolme jousta ruuveineen. Ammattitaitoisen myyjän mukaan tämä on se jousi, joka aina menee poikki. Ne pari muuta on ihan turhia. Tällä jousella pärjäisin.
Nopea katselmus osoitti luonnollisesti jousen tismalleen samanlaiseksi.
Viime aikoina mediat ovat kirjoittaneet suomalaisen verkkokaupan suurimmaksi esteeksi kotimaisen Postin hinnoittelun sekä tsaarinaikaiset toimitusnopeudet, seurantapalvelut ja varmuuden. Hinnoittelu on minustakin aivan syvältä ja poikittain, mutta tässä tapauksessa verkkokaupan käyttämättömyys johtui vain ja ainoastaan sisällönpuutteesta.
Tamperelaisen koneliikkeen ammattilainen tokaisi ääneen lähes jokaisen kauppiaan peruslauseen, kun kerroin, että heidän kannattaisi laittaa kamat verkkoon myyntiin.
”Joo, kyllähän se verkko tulee meidät varmaan syömään pois.”
Kauppiaan ajatus oli saman tien ainoastaan menetys. He olivat jo päättäneet olla olematta mukana verkossa. Sahoja, ruohonleikkureita ja pienkoneita myydään kivijalassa niin kauan kuin saranassa riittää rasvaa. Toki sitä tulevaisuudellekin riittää, mutta miksi annetaan selvän mahdollisuuden valua hukkaan.
Vastaavanlaisia esimerkkejä eri aloilta on paljon. Laitteiden varaosat ja kulutusosat olisivat puhdasta postituskamaa ja helposti myytävää tavaraa 24/7 verkossa. Valtaosa kivijalkayritysten varastoista olisi postitettavissa kuluttajille. Minä olisin silmiä räpäyttämättä tilannut tuotteen hintaa kyselemättä jo pari viikonloppua sitten, jos tietoa olisi ollut tarpeeksi.
Nykyään erilaisissa varaosissa yhteensopivuus on suuri. Joka kerta ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen, kun osat on hyviksi havaittu jo muuallakin. Saman tuotteen tekeminen useammalle merkille on vuosikymmeniä sitten virtaviivaistanut televisioiden ja kylmäkoneidenkin sisältöä. Vai luuletko, että maailmassa on kymmeniä eri jääkaappivalmistajia?
Pienyrittäjät pelkäävät verkkokauppaa ensisijaisesti hinnoittelun näkökulmasta. Luullaan, että siellä pitää myydä vain halvalla. Ei tarvitse, jos sinne siirtää myös osaamisen.
Pienkoneliikkeet (= lue tähän oma alasi) voisivat tuotetiedoissaan jakaa juuri samaa tietoa, jonka sain myyjältä. Husqvarnan jousi sopii myös Jonseredin sahaan. Voilá, tilaus olisi syntynyt saman tien.
Verkkokauppias tai sellaisen kokeilemista suunnitteleva: käytä aikaa tuotekuvien, mittojen ja osaamisen siirtämiseen verkkoon. Sellaisen osaamisen, jonka olet omalla alallasi saanut tekemällä ja kokeilemalla. Hiljaisen tiedon, jota asiakas ei voi tietää kuvia vertailemalla.
Ne, joilla tietoa ei ole tarjolla, menettävät kaupan.
« TuplaTurinat – Jos pelkäät myyntiä, näin pääset alkuun | TuplaTurinat – Kenties sinunkin pitäisi laajentaa markkinoinnin määritelmääsi »
Mielenkiintoista. Pienkonekauppa siirtyi n. 10 vuotta sitten voimalla ammattiliikkeistä “maitokauppohin” ja ala alkoi supistua voimakkaasti. Osaaminen ja ammattitaito toki haettiin alan liikkeestä mutta itse tuote ostettiin marketista tai “Mistä halvemmalla saatiin”. Alan katteet oli jo keskinäinen kilpailu syönyt. Muutama ns varaosa- ja/tai konemaahantuotiin ja tukkukauppaan panostaneet ovat selvinneet. Eli kansainvälistyminen, halpatuonti, verkkokauppa yms on mullistanut tämänkin alan. Uskon, että eksotiikka ja kertakäyttöiset merkit toki jylläävät edelleen, mutta laatumerkit tulevat säilymään ja tulevat panostamaan edelleen verkkopalveluun. Nopea apu tulee yhä harvempien herkuksi ja välimatkat oikean palvelun äärelle kasvamaan. Hieman tuotakin alaa tuntien tuntuu, että mainitsemallesi palvelulle tulee uutta tilaa. Ei ole ainut ala jossa kaivataan Tuplaamonne apuja, kuten ammattitaitovaltaiset alat yleensäkin.
PS. Jonseredin ja Husqvarnan kotisivuilta löydät helposti käyttöohjekirjat, varaosakuvat yms. Ei tarvita kuin tuotenumero laitteesi tyypikilvestä.
Kirjoitus oli asiaa.
BR, Jorma
Kiitos Jorma kommentista.
Maitomarketista minäkin taisin vihreän kortin voimin tuon sahan ostaa. Siihen se sitten asiakkuus tuon koneen kohdalta jäi, koska varaosiahan
tai ammattitaitoa ei sahaan sieltä saa.
Kiitos muuten vinkistä, Jonseredin sivuilla on jotain pahasti rikki, kun haut eivät ole kertaakaan vieneet tälle räjäytyskuvasivulle.
Ja voi pojat että olen hakenut. Poimin tuolta orkkis tärinänvaimennusjousen varaosanumeron ja arvaapa löytyikö yhdenkään verkkokaupan
sivuilta, ei löytynyt.
Eli pointti on siinä, että sitä tietoa pitää syöttää sinne verkkoon paljon. Se vie aikaa nyt, mutta tekee loputtomasti työtä 24/7. Uskoisin, että Tamperelainen pienkoneliikkeen
omistaja olisi mieluummin lauantaina vapaalla, kun kyttäisi talvilauantaina 9-13 asiakkaita. Tiedon lisäämiseen ei Tuplaamon apuja tarvita, se tieto on monella ammattilaisella
ihan päässä. Eteenpäin potkimaan meitä toki tarvitaan.
Verkkokaupat voisivat muuten tehdä yhteistyötä toimittajien kanssa. Uskoisin että husqvarnalla ja Jonseredillä tuskin olisi mitään sitä vastaan, jos
verkkokauppojen sivuilta löytyisi linkit räjäytyskuviin.
Kiitos vinkistä, vielä kerran.
P