Kun kansalainen haluaa pilkata konsultteja, hän virittää ääneensä sarkastiset lainausmerkit ja lausuu ”arvot”, ”visio” tai ”missio”. Yrittäjän kannattaa poistaa merkit sanojen ympäriltä ja ottaa kolmikko tosissaan.
Yrityksen pyörittäminen on kovaa työtä, ja etenkin se on jatkuvaa päätöksentekoa. Joka päivä joudut tekemään ratkaisuja, joista jotkut vaikuttavat vähän, toiset valtavasti bisneksen sujuvuuteen. Mitä helpompaa pystyt päätöksenteosta tekemään, sitä tehokkaampaa ja mukavampaa on elämäsi.
Helpottavia keinoja on paljon. Paras on vähentää päivittäisten päätösten määrää. Etenkin niitä kannattaa poistaa aamusta, koska silloin meillä on eniten energiaa käytettävissä päätöksentekoon. Silloin myös tahdonvoimamme on suurimmillaan.
Jos tuhlaat päätöksentekoenergiaa pieniin asioihin aamulla, päivällä päätöksenteko on paljon työläämpää.
Kun äitisi opetti laittamaan seuraavan päivän vaatekerran valmiiksi odottamaan, hän tietämättään auttoi sinua olemaan parempi yrittäjä. Niukan päätöksentekoenergian tuhlaaminen vaatteiden miettimiseen aamulla on järjetöntä.
Tätä samaa kallisarvoista energiaa säästävät myös arvot, visio ja missio. Varsinkin silloin, kun olet kirjoittanut ne ylös ja palaat niihin säännöllisesti.
Arvot sinulla ja sitä kautta yritykselläsi väistämättä on. Ne ovat perusajatukset, jotka ohjaavat tekemistäsi. Toisille rehellisyys on kaikki kaikessa ja toisille ei ihan niin määräävä tekijä. Jotkut haluavat olla aina ystävällisiä toisille ihmisille, ja toisille taas oma rauha ja tie on tärkeämpää.
Yrityksesi arvot, varsinkin jos olet yksinyrittäjä, noudattelevat sinun arvojasi. Onko asiakas aina oikeassa, vai onko sopimukseen kirjattu ainoa totuus? Onko tärkeämpää valmistaa tuotteet edullisesti vai äärimmäisen tarkasti ja laadukkaasti?
Myös ympäröivä maailma ja yleisesti vallalla olevat arvot vaikuttavat yrityksesi arvoihin. Ainakin, jos asiakkaat kokevat ne tarpeeksi tärkeiksi, jotta ne ohjaavat heidän ostopäätöksiään.
Esimerkiksi projektinhallintajärjestelmä Basecampia tuottava 37 Signals ja sen perustajat arvottavat tuotteen selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä enemmän kuin isoa määrää ominaisuuksia. Heille on myös tärkeää, että yritys on omissa käsissä, vaikka sijoittajia olisi tunkemassa ovista ja ikkunoista. Firmaa pyöritetään pienellä porukalla, koska se sopii omistajien arvomaailmaan.
Missio tarkoittaa sitä, miksi yrityksesi on olemassa. Miten haluat vaikuttaa ympäröivään maailmaan. Millaisen jäljen haluat siihen jättää. Missiosi voi olla yksinkertaisesti tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Se voi toimia, mutta se ei välttämättä ole kovin palkitsevaa. Se saattaa myös karkottaa asiakkaat ja kääntyä siten itseään vastaan.
Tuplaamossa kaiken toiminnan pohjalla on aina kytenyt halu tuottaa konkreettisia tuloksia pienelle yritykselle. Olemme päätyneet ajatuksemme kanssa myös vaikeuksiin, sillä liiketaloudellisesti yhtälö on ollut hankala. Pienillä yrityksillä kun ei tahdo olla varaa maksaa markkinointiavusta. Kovapäitä kun olemme, emme ole silti perusajatustamme vieläkään hylänneet. Vuosien varrella missio on tosin laajentunut.
Vision voi suomentaa tavoitteeksi. Se on silti paljon enemmän kuin vaikkapa tietty liikevaihto, työntekijämäärä tai toimipaikkalukema. Visio on kuin valokuva yrityksestäsi viiden vuoden kuluttua. Millainen se on? Minkä kokoinen, missä se toimii, kuinka paljon sillä on asiakkaita, miten se heitä palvelee, mikä sinun roolisi siinä on?
Kaikki lähtee arvoista; niiden pohjalta määrität mission ja lopuksi vision. Et voi tehdä tätä käänteisessä järjestyksessä.
Jos määrittelet vision, jonka toteuttaminen on vastoin arvojasi, visiolla ei ole mitään mahdollisuuksia muuttua todellisuudeksi.
Mutta miten nämä kolme sitten helpottavat jokapäiväistä yrittäjäelämääsi?
Yksinkertaisesti siten, että aina, kun tulee päätöksenteon hetki, voit kysyä kolme kysymystä:
- Mikä ratkaisu on arvojeni mukainen?
- Mikä ratkaisu toteuttaa missiotani mahdollisimman hyvin?
- Mikä ratkaisu vie minua kohti visiotani?
Päätöksenteosta tuleekin siis ennalta määriteltyjen periaatteiden soveltamista. Mitä paremmin olet määritellyt arvosi, visiosi ja missiosi, sitä helpompaa kysymyksiin vastaaminen on.
Onko arvojen, mission ja vision auki kirjoittaminen sitten pakollista? Ei tietenkään. Voit aivan hyvin paahtaa eteenpäin ilman niitä. Kunhan ymmärrät, että silloin et tiedä, minne olet menossa eikä yrityksestäsi välity selkeää persoonaa ulkomaailmaan.
Jos et halua käyttää noita äklöjä sanoja, toteuta ajatusta jotenkin muuten. Tuplaamollakaan ei ole kirjoitettuna ”arvot”, ”missio” ja ”visio”. Sen sijaan meillä on käytössä Sam Carpenterin Work the System -periaatteen mukaisesti strateginen tavoite sekä toimintaperiaatteet.
Nämä kaksi dokumenttia määrittävät meidän päätöksentekoamme ja toimintaamme. Jokainen meistä lukee nämä teesit läpi (ainakin lähes) jokaisena arkipäivänä. Näin ne juurtuvat aidosti arjen tekemiseen.
Arvot, missio ja visio tai jokin muu toimintaperiaatteesi määrittelevä dokumentti antaa sinulle mahdollisuuden tehdä yrityksestäsi sellaisen, jonka haluat siitä tulevan. Jos et ota niitä tosissasi ja tuo niitä konkreettisesti arkeen, ne todellakin jäävät vain sanahelinäksi.
Tai niistä tulee jälleen yksi varma paikka säilyttää satasen seteliä.
« TuplaTurinat – Milloin viimeksi katsoit päätuotettasi sillä silmällä? | TuplaTurinat – Kun myyntisuppilo on kunnossa, voit siirtää painopistettä »