”Uusi” on yksi markkinoinnin voimasanoista. Siis niistä yksittäisistä kirjainyhdistelmistä, jotka aiheuttavat lukijassa primitiivisen kiinnostumisreaktion. Sana saattaa olla myös kirous markkinoijalle.
Tulos Helsinki Oy:n Suvi Johansson kirjoitti artikkelissaan jokin aika sitten siitä, kuinka mainosbudjetti ei jousta, vaikka olisi törmätty ilmiselvään voittajakampanjaan. Siis vuodelle määrätty budjetti pitää, vaikka sen kasvattaminen toisi ilmiselvästi rutkasti lisää hilloa kassaan.
Headsets.comin perustaja Mike Faith kertoi haastattelussa, kuinka hän kävi kertomassa päämiehille markkinoinnista. Käytyään läpi, mitä oli tehty ja millaisia tuloksia oli saatu, hän siirtyi tuleviin kuvioihin.
Kuulijoiden naama venähti, kun Faithin viesti olikin: ”Tehdään samaa, mutta enemmän.”
Myös mainonnan suunnittelijoiden mieli palaa tekemään jotain uutta ja ennennäkemätöntä. Vanhassa pitäytyvä asiakas ”ei ymmärrä markkinointia” ja on ”jumittunut vanhaan maailmaan”. Totuus voikin olla, että markkinointi tuo asiakkaalle hyviä tuloksia eikä hän halua riskeerata niitä.
Toisaalta uusi houkuttelee yrityksiä ja yrittäjiä. Vanhaa markkinointia lähdetään uudistamaan, koska siihen on itse kyllästytty. Luonnollisesti niin käy, kun itse katselee samoja nettisivuja, mainoslauseita ja kuvia jatkuvasti. Samaan aikaan asiakkaiden mielestä kaikki näyttää oikein hyvältä ja homma toimii. Uudistus saattaakin eksyttää heidät.
En tietenkään suosittele poteroihin kaivautumista. Ville Kormilainen pohti, täytyykö jokaisen yrityksen olla sosiaalisessa mediassa. Samaa olen itsekin miettinyt aikaisemmin Tuplaamon blogissa. Vastaukseni on: kyllä, jos yrityksesi haluaa ainakin säilyttää asemansa seuraavan 5-10 vuoden aikana.
Mutta vaikka kaikki sähköiset välineet muokkaavat ihmisten käyttäytymistä ja markkinoinnin tapoja, silti vanhakin toimii yhä. Lehtimainos tai postilaatikkoon toimitettu viesti tehoavat. Ratkaisevaa on, että satsaat kunnolla siihen, mikä toimii.
Sen ohella kokeilet uusia asioita ja katsot, miten ne toimivat. Etkä tietenkään toimi niin, että kokeilet kerran ja jos et onnistu, tuomitset koko median. Kaikki uudet asiat vaativat opettelua ja testaamista.
Ennen kuin ryhdyt uudistamaan koko markkinointiasi, ota selvää, missä olet nyt. Miten eri viestit ja välineet toimivat? Mitä asiakkaat ja asiakasehdokkaat ajattelevat sinusta ja tuotteistasi?
« TuplaTurinat – Kun myyntisuppilo on kunnossa, voit siirtää painopistettä | TuplaTurinat – Mielipide vs. tulokset »Jos tulokset eivät ole hyviä, ryhdy korjaamaan. Jos tulokset ovat kelvollisia, ryhdy virittämään. Jos tulokset ovat loistavia, tee enemmän samaa.