Yrittäjien ja yritysten markkinointiväen suusta kuulee usein tuskaisia ähkäisyjä, kun puhutaan erottuvan markkinoinnin tekemisestä. Ähkäisyt muuttuvat puhinaksi, kun viisaita päitä lyödään ringissä yhteen ja päiden kopistessa tuskaillaan eurojen puuttumista sellaisen markkinoinnin tekemiseen.
Mukavaa, kun voi osoittaa toisten olevan väärässä.
Maanantaiaamuna minua odotti työpöydälläni postikortti. Kuvassa auringonlasku mökkirannassa, tunnelma hieman syksyinen, teksti toivotti ”Mahtavaa elokuuta sinulle”. Ennen kuin laskin salkkua kädestäni, nappasin kortin käteeni nähdäkseni, kuka kumma minulle sen on lähettänyt.
Markkinointikyynikko minussa arveli sen olevan markkinointia, ja olihan se. Viesti toisella puolella yllätti minut. Se oli suorastaan rohkea.
Käsinkirjoitettuna vastaanottajan tiedot (aivan kuten olemme saarnanneet) ja lyhyt tervehdysviesti.
Sinä olet minulle erityisen tärkeä! – Henri Pesonen, Lision Oy
Tämä lyhyt tekstinpätkä sai aikaan melkoisen mietintätauon. Selvää on, että Henri tekee erottuvaa markkinointia, tai sitten paljastan teille juuri yksityisen rakkaudentunnustuksen. Mutta yksi kortti ja siinä yksi lause, joka saa näin ison ajatusprosessin päälle, on suorastaan nerokas.
Jos Henri olisi päättänyt kirjoittaa korttiin elokuisen tarjouksen tapahtuman tekniikkapalveluista, tuskin kirjoittaisin siitä blogia. Mutta tahattomasti tai mietittynä tuo lause sai minut pysähtymään.
Me emme ole vielä tehneet kauppaa keskenämme. Olen seurannut Henrin yrityksen blogia ja hän on seurannut Tuplaamon turinointia. Tiedän, että Henri ja Lision lähestyy tapahtumatekniikan tuottamisen ja myynnin saralla asiaa aivan toisenlaisella tavalla. Tämäkin kortti on oiva todiste siitä.
Tosihetero tai vähän vanhanaikaisempi toimari voi katsoa korttia vähän vinoon. Varsinkin, jos asiakassuhdetta ei vielä ole. Minä taidan seurata Henrin tekemisiä nyt entistä tarkemmalla suurennuslasilla ja testatakin häntä tekijänä jossain tapahtumassa.
Jos en katso viestiä tosiheteron mustien lasien läpi tai markkinointikyynikon sumeiden pupillien viirusta, viesti lämmittää. Mitäpä jos olemme Tuplaamon blogin avulla antaneet Henrille jotain? Mitäpä jos me olemmekin hänelle tärkeitä?
Vastausta emme välttämättä tarvitse, koska tässä kiteytyy markkinoinnin perusajatus. Sen pitää herättää tunteita, jättää muistijälki ja saada ihmiset puhumaan siitä.
Henri osoitti yhdellä postikortilla yksinkertaisen markkinoinnin tehon. Kustannukset tuskin päätä huimaavat, riippuen kortin painosmäärästä.
Yksinkertainen opetus tästä markkinointitempauksesta on, että aina ei tarvitse puskea sitä myyntiviestiä. Voi hyvin muistuttaa asiakkaita, tai potentiaalisia sellaisia, että he ovat tärkeitä.
Kokeile siis lähettää persoonallinen postikortti. Tavoittaa taatusti paremmin kuin yhdenkään valtamedia takasivulle painettu mainos.
Lukija, sinä olet minulle erityisen tärkeä.
« TuplaTurinat – koiradeitti, pissapäätöksiä ja sääski muusissa | TuplaTurinat – feikkifanit, hiljainen pyöräkauppa ja vekkulit webinaarit »
Loistavaa!
Hieno ja “liian yksinkertainen” esimerkki siitä kuinka “liian yksinkertainen” voi vaikuttaa tehokkaasti.
Repesin ihan totaalisesti lauseelle “Tosihetero tai vähän vanhanaikaisempi toimari voi katsoa korttia vähän vinoon.” XD
– jUssi
Mukavaa, että saan Jussi päivääsi saattaa repeämisen.
Onhan toi nyt millä mittapuulla tahansa mitattuna aika tunteella ladattu lause.
-P
On, on.
Hyvä blogi muutenkin, TuplaTurinoita myöten!
Kiitos siitä/niistä!
Jussi
Henrin tavattuani keväällä voin kyllä sanoa, että tuo on ihan Henriä ittiään! Ei teeskentele…
Uskon. 🙂
P