Eräs yrittäjä aloitti puheenvuoronsa seminaarissa laukaisemalla: ”Verkossa juoksee vain tinkijät.” Hänen vahvan näkemyksensä mukaan verkkosivuihin tai muuhunkaan nettinäkyvyyteen ei siksi kannata panostaa.
Maailma on kuitenkin muuttunut jo aikoja sitten. Ennen kaupan saaminen oli suoraviivaisempaa. Mainos lehteen, asiakas toivottavasti heräsi, tuli liikkeeseen ja myyjä hoiti loput. Nyt markkinoijat luovat herätteitä ympäri verkkoa ja painettua mediaa. Asiakkaat vertailevat, keskustelevat, jakavat tietoa 24/7.
Asiakas tietää tuotteesta hetkessä enemmän kuin myyjä, vaikka ei ole vielä kertaakaan vieraillut myymälässä.
Ihmiset vertailevat tuotteita enemmän ja helpommin kuin koskaan ennen. Muutamalla klikkauksella tiedät tuotteen hintatason maailmalla. Kyllä, maailmalla. Ei enää vain Kihniöllä tai Kangasniemellä.
Vaikka valtaosa kuluttajista aloittaa vertailun verkossa, eivät he vertaile pelkästään hintaa. Palvelu, tuotteesta saatavat lisätiedot, tuotteen saatavuus ja tuotteen arvostelut antavat tuen lopulliselle päätökselle.
Vaikka päätöksentekijöinä olemme jokainen erilaisia, haemme tietoa ja turvaa oman päätöksemme taakse. Vaikka ostammekin aina tunteella, yritämme järjellä perustella päätöksiämme. Juuri siksi jokainen tuotteen verkkosivu, jossa tietoa ei ole tarpeeksi, häviää leikin sillä hetkellä.
Asiakas hakee tietoa. Jos sivuillasi ei sitä ole, saitillesi eivät löydä sen paremmin hakukoneet kuin asiakkaatkaan. Ja jos joku sattuisi sivuillesi kerran eksymäänkin, ei hän sinne palaa, jos sisältöä ei ollut.
Sisällön merkitys siis kasvaa, tai on kasvanut jo. Sinä päätät, oletko mukana leikissä vai et.
Viisi vinkkiä uuteen aikaan.
- Luo tuotteestasi tai palvelustasi riittävästi sisältöä
- Auta asiakastasi ostamaan (myös verkossa)
- Tee asiat paremmin kuin yksikään kilpailijasi
- Tee muutos määrätietoisesti
- Uskalla erottua massasta.
Kiitos. Olen 100% samaa mieltä. Olen päättänyt olla mukana ja olemme jo aloittaneet prosessin jolla luomme uutta tietosisältöä sivuillemme. Kirjattuna on monta ideaa.