Gary Vaynerchuk on menestyvä yrittäjä ja kirjailija, jonka erikoisalaa ovat internet ja sosiaalinen media. Hänen kehutun some-kirjansa nimi – Jab, Jab, Jab, Right Hook – on herättänyt hämmennystä, mutta nimen takana on selvä logiikka. Samoin kuin täytyy olla jokaisen yrityksen some-pyrkimyksissä.
Marie Forleon haastattelussa Vaynerchuk paljastaa kirjan nimen ja koko hänen sosiaalisen median menestyksensä takana piilottelevan filosofian. Hänen mukaansa sosiaalinen media on kuin nyrkkeilyä. Jab (tökkäys tai sohaisu, nyrkkeilykielellä jab tai jabi) tarkoittaa antamista ja right hook (oikea koukku) pyytämistä eli myymistä.
Kyse on siitä, että Vaynerchuk antaa seuraajilleen niin paljon itsestään ja osaamisestaan, että vastaanottajan omaatuntoa alkaa soimata ja lopulta hän ostaa jotakin. Hänen mukaansa yleisin virhe, jonka yritykset tekevät sosiaalisessa mediassa on antaa liian vähän. Jos isket jatkuvasti oikeaa koukkua, ihmiset väistävät.
Toinen vakava virhe on käsitellä eri sosiaalisen median palveluita yhtenä ryppäänä.
Vaynerchukin mukaan jokaisessa palvelussa on oma slanginsa, johon täytyy sopeutua, mikäli haluaa saada aikaan tuloksia.
Vaynerchuk antaa Forleolle hyviä vihjeitä siitä, mitä tämän videohaastattelun promoamiseksi voisi tehdä. Forleo voisi esimerkiksi poimia sisällöstä seitsemän parasta lainausta, tehdä kuvia, joissa näkyvät sekä haastateltava että haastattelija ja liittää lainaus tekstinä kuvaan. Näitä voisi jakaa Facebookissa.
Pinterestissä taas infografiikat toimivat hyvin, joten sellaisen rakentaminen pelkästään Pinterestiä varten olisi fiksua.
On kolme asiaa, jotka eri palveluiden erottamisessa täytyy ottaa huomioon.
1. Mikä toimii missäkin
2. Ketkä palvelua käyttävät
3. Miksi he käyttävät juuri sitä palvelua
Aivan kuten kahden ihmisen keskustelu on erilainen keskellä päivää videon kuvauksissa ja seminaarin jatkoilla aamuyöllä, samalla tavalla kohtaaminen Twitterissä on erilainen kuin Facebookissa.
Kolmas virhe on pitää sosiaalista mediaa vain jakelukanavana. Sen sijaan, että hän työntäisi saman linkin yhdellä kertaa jokaiseen palveluun, Vaynerchuk rakentaa kanavaan sopivia tarinoita erikseen jokaiseen palveluun.
Tuskastumisen tunne sosiaalisen median opettelussa on tuttu (lähes?) jokaiselle yrittäjälle. Työt pitäisi hoitaa, miten muka tätä ehtii tekemään – ja vielä monessa eri palvelussa?
Vaynerchuk ei painosta ketään sosiaaliseen mediaan, mutta vertaa tilannetta pyykkilautavatsaan. Jos haluat sellaisen, oikean ruokavalion ja harjoittelun tietäminen ei riitä. Niitä täytyy oikeasti toteuttaa, ja sille täytyy varata aikaa. Ei aikaa, ei tuloksia.
Vaynerchuk puhuu haastattelussa myös uusien asioiden tekemisestä ja suhtautumisestaan negatiiviseen palautteeseen. Katso koko haastattelu tästä:
« Nettisivuprojektin neljä vaarallisinta sanaa | TuplaTurinat – liverapsaa Ice Livestä »