Nettisivujen pystyttäminen saattaa muodostua kovaksi urakaksi, mutta tänä verkon kyllästämänä aikana tekemättäkään niitä ei voi jättää. Saatat kuitenkin tuhota koko projektin heti ensiaskelilla neljällä pienellä sanalla.
Kun ryhdyt suunnittelemaan uusia sivuja, yksi neuvo loistaa ylitse muiden: käytä ammattilaisen apua. Lähisukulaisen palkkaat – HUOM: PALKKAAT – hommaan vain siinä tapauksessa, että hän on alan rautainen osaaja ja uskaltaa sanoa sinulle:
”Kuule Veikko/Irmeli, tuossa sun ideassa laittaa sivuille taustamusiikiksi sama, mikä sulla pyörii puhelimen jonotusmusana, ei nyt ole kyllä mitään järkeä.”
Ja tietysti hän osaa myös perustella sinulle, miksi ajatuksesi on tolkuton.
Kenet ammattilaisen valitset, onkin sitten toinen kysymys. Kaikilla projekteilla, joihin liittyy tekniikkaa, graafista suunnittelua, tekstien tuotantoa ja muuta suunnittelua, on taipumus venyä. Joskus syy löytyy asiakkaasta, joskus toteuttajasta, useimmiten molemmista.
Ainoa tapa on tehdä kovasti taustatyötä: kysellä tutuilta, katsella eri tekijöiden työnäytteitä, tavata muutama tekijä ja sitten vain ottaa riski.
Kaikki tämä ei vielä liity niihin neljään vaaralliseen sanaan. Niihin, joilla niin moni firma on tyrinyt mahdollisuutensa tehdä reilusti lisää kauppaa verkon kautta.
Perussivut – sellaiset kuin kilpailijallakin, mutta vähän sinisemmät – saa kyllä aikaan kuka tahansa. Niistä ei vaan ole liiketoiminnallesi juuri hyötyä. Mahdollisuutesi saada uusista sivuistasi irti todellista etua torpedoit näillä neljällä sanalla:
”Ei tarvita muuta kuin…”
Tämä sanakvartetti tuhoaa ruusuisen tulevaisuutesi kahdella tavalla.
1. Latistat ammattilaisen innostuksen sivustoprojektiin heti alkuunsa. Kerrot, että urakkasi on taas yksi ”näitä”. Luvassa ei ole kiinnostavia kokeiluja, räväköitä irtiottoja tai edes haastavia teknisiä ratkaisuja. Lopputuloksena saat sivut, jotka eivät yksilöi yritystäsi kilpailijoistasi juuri mitenkään.
2. Suljet kaikki portit ammattilaisen todelliselta osaamiselta. Ellet itse ole verkkomarkkinoinnin guru, et tiedä lähellekään kaikkea sitä, mitä verkossa voi bisneksen näkökulmasta tehdä. Mitä kaikkia kaupantekoa helpottavia ja lisää myyntiä tuovia tekniikoita ja taktiikoita voisit sivuillasi hyödyntää.
Verkon ammattilainen osaa kertoa sinulle, kuinka äärimmäisen tärkeää päivittyvän sisällön tuottaminen sivuillesi on, integroida sivustosi sosiaalisen median palveluihin, rakentaa postituslistalle liittymisen tai ilmaisen oppaan tilaamisen, rakentaa sivuillesi kätevän tuotevalintakoneen, pykätä sivujen yhteyteen pienen verkkokaupan, synnyttää asiakkaitasi varten extranetin, värkätä tarjouslaskurin ja vaikka mitä muuta.
Jos et halua kuunnella verkkomarkkinoinnin asiantuntijaa, voit yhtä hyvin edustaa itseäsi oikeudessa tai valmistaa itse omat lääkkeesi.
Jos päätät sivustosi rakenteen ja sisällön etukäteen ilman laajaa ymmärrystä siitä, mikä kaikki on mahdollista, hyödyllistä ja järkevää, jätät valtavan tulospotentiaalin harjoituskentälle kilpailijoiden napattavaksi.
« TuplaTurinat – ihanaa palvelua, Twittereseptit ja autoputsausta | Sosiaalinen media on nyrkkeilyä »
Moi!
Hyviä ajatuksia!
Tärkeintä olisi saada asiakas ymmärtämään (tai aikaansaamaan ammattilaisen kanssa) jokin tavoite, jotka sivujen avulla toteutuvat, esim. X-kappaletta uusia rekisteröintejä sähköpostilistalle tai 10 uutta asiakasta.
Visuaalisesti hyvännäköiset sivut ovat mukava juttu, mutta loppupeleissä jokin tärkeämpi tavoite pitää myös toteutua.
t:Timo
Jotenkin osui ja upposi, kun asiakas tykkää entisistä sivuista paljon ja haluaa nyt kuitenkin uudet, mutta entisiä pitää kuitenkin vaalia ja ilmettä noudattaa… haluan kuitenkin tehdä värikkäämmän ja toiminnallisesti erilaisen ja myyvän mutta hänen makuunsa/persoonaansa sopivan.
Tämä asiahan(nettisivuprojektit) ei vanhene, vaan on ajankohtainen aina.
Juuri näin, Jarmo. Nettisivut eivät ole koskaan valmiit. Jossakin vaiheessa ne uudet vain ovat julkaisukunnossa.