Sain kunnian vierailla Varsinais-Suomen Yrittäjänuorten pikkujouluristeilyllä meuhkaamassa markkinoinnista ja vähän asenteestakin. Päivän aikana yli 60 yrittäjää pääsi toden teolla verkostoitumaan keskenään ja luomaan ympärilleen tulirinkejä.
Tuplaamo haluaa levittää yrittäjille ja yrityksille viestiä perusasioiden merkityksestä. Perusasiat verkossa kuin myös yrityksessä on oltava kunnossa, jotta bisnes voi kukoistaa. Me itse olemme ehkä parhaita kertomaan näiden merkityksestä, koska olemme tehneet kutakuinkin kaikki virheet itse.
Puhuimme aamupäivällä yrittäjien kanssa verkon merkityksestä. Perusasiat ryyditettynä blogilla, oppailla ja tietysti mielenkiintoisella monipuolisella sisällöllä on keskiössä meidän viestissämme. Tiedämme sen tehon, siksi siitä puhumme.
Päivän päätteeksi yksi yrittäjistä tuli juttusilleni. Hän pyörittää kymmenen henkeä työllistävää yritystä ja kertoi, että kalenteri on täynnä. Jokaisen asiakkaan hän on saanut tapaamalla heidät itse ja tietysti tekemällä työt paremmin kuin kilpailijat. Hänen kysymyksensä minulle oli seuraava.
”Onko minun pakko käyttää aikaa sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin, jos kalenterini on täynnä?”
Huomasin oitis puutteen omassa setissäni. Puhuin vain sisältömarkkinoinnista ja sen tärkeydestä, mutta unohdin kertoa, kuinka tärkeitä ovat olemassa olevat asiakkaat.
Se, että yrityksesi löytyy verkosta, on ensiarvoisen tärkeää. Sosiaalisessa mediassa ilosanoman levittäminen on taas yrityksesi valinta. Sitä sietääkin pohtia tarkkaan.
Se, että olet verkossa ja teet siellä paljon asioita, ei tee autuaaksi. Se ei ratkaise vielä mitään.
Mielenkiintoinen sisältö luo virtaa ja se, että asiakas jättää itsestään kontaktin, takaa vasta yhteystiedot, ei kauppaa.
Luonnollisesti, jos kalenterisi on täynnä ilman verkossa roikkumista, keskity palvelun tuottamiseen. Varmista kuitenkin, että munasi eivät ole yhdessä korissa. Eli, jos puolet asiakkaistasi lähtee yhtenä aamuna kilpailijan kelkkaan, varmista, että uudet potentiaaliset löytävät sinut ja sinulta on helppo ostaa.
Mikäli et ole asiakkaasi kanssa yhteydessä viikottain tai edes kuukausittain, olemassaolostasi muistuttelun tärkeys kasvaa. Siihen riittää mielenkiintoisen sisällön, esimerkiksi referenssitarinoiden lähettäminen asiakkaille.
Jos asiakasrekisterisi on muutamia kymmeniä asiakkaita, voit vaikka soitella kaikki asiakkaasi läpi. Jos asiakkaita on kuitenkin enemmän kuin parikymmentä, kannattaa verkossa tapahtuvaa markkinointia tarkastella vaihtoehtona.
Pääasia, että muistutat asiakasta itsestäsi säännöllisesti, sillä tutkimusten mukaan asiakas unohtaa sinut neljässä kuukaudessa.
Jos sinulla on kalenteri täynnä, keskity siihen, miten saat nykyiset tyytyväiset asiakkaat myymään ja suosittelemaan palveluasi eteenpäin. Näin sinun ei tarvitse käyttää aikaasi verkossa tai mainostoimistossa lehtimainoksia suunnittelemassa. Jos kalenterisi on jo täynnä, kerro se verkkosivuillasi. Se mahdollistaa hintojen noston, eli vähemmän työtä paremmalla katteella.
Jos konsultti meuhkaa sinulle verkon tärkeydestä ja kalenterisi on täynnä, kuuntele vain ne kohdat, missä sinä voisit vielä hioa täydellisyyttä ja toteuta ne kohdat, joiden avulla voisit saada kalenteriin vielä parempia asiakkaita.
Ei Suomi Oy ainakaan turkulaisiin nuoriin yrittäjiin kaadu – siellä oli tekemisen meininki!
« TuplaTurinat – vaatekaupan itsepalvelu, kommenttisensuuri ja työkaluahdistus | TuplaTurinat – postiluukkuleipää, ilmaisia käyntikortteja ja painava ananas »
Kiitos Pasi hyvästä setistä perjantaina! Asiaa riitti ja katoit setin mahtavasti hauskuudella.
Minultakin moni kyselee, mitä järkeä somen käytössä on, jos tekemistä jo riittää. Toki jos omaa toimintaa ei halua kasvattaa niin silloin markkinointia voi himmailla. Jos kuitenkin kasvuintoa on, eli hakee joko uusia tai entistä kiinnostavampia asiakkuuksia, niin markkinointi yleensä kannattaa. Ja kuten erittäin hyvin toteat, myös olemassaoleville asikkaille pitää viestiä, ja somessa/verkossa se käy varsin tehokkaasti.
Kiitos Minna, mukavaa välillä päästä myös irrottelemaan. Yleisö tekee tilaisuuden.
Pointti myös siinä että vaikka menisi kuinka hyvin, tasaisesti suoritettu markkinoininti ja itsestään
metelin pitäminen helpottaa perusmyyntiä.
Perustarina on se että, kun yrittäjällä menee hyvin, markkinointi unohtuu. Kun kilpailija kaappaa, markkina muuttuu tai
tulee vain lisää kilpailua, myynti kyykkää. Vasta silloin markkinoinnin aloittaminen on kuin antaisi Usain Boltille
60 metriä etumatkaa. Sitä ei koskaan saa kiinni.
Tasaisen tappavasti jos hyvin menee, some on vain väline levittää ilosanomaa ja kuten sanoit, uusien isompien, “parempien” asiakkaiden
metsästykseen sekä keskusteluun asiakkaiden kanssa.
Sanoisin näin että, unohtakaa välineet ja keskittykää asiakkaaseen. Nimenomaan asiakkaaseen(onko toi suomea edes?) Liian usein keskitytään asiakkaisiin, ihan kuin kaikki asiakkaat voisi tehokkaasti hoidella yhdellä ja samalla tavalla.
Verkot somet ja vitterin on pelkkiä välineitä. Välillä tuntuu että keskitytään vain välineisiin.
“””””Varmista kuitenkin, että munasi eivät ole yhdessä korissa. Eli, jos puolet asiakkaistasi lähtee yhtenä aamuna kilpailijan kelkkaan, varmista, että uudet potentiaaliset löytävät sinut ja sinulta on helppo ostaa.””””””
Tuota edellistä kuulee/näkee usein sanottavan. JOs yrityksen asiakkaat oikeasti voivat yhtenä aamuna hypätä kilpailijan leiriin, niin on pisneksessä jotain pahasti vialla.
Otetaan vielä toi kalenteri on täynnä. Moni yrittäjä kertoo kuinka on paljon töitä ja päivät venyy. Kyse ei ole erinomaisesta myyntityöstä, vaan alihinnoittelusta.
Moikka! Olisin jakanut facessa muutamilla yrittäjien sivuilla, mutta se ei olekaan mahdollista? Eli tykätä voi mutta ei suoraan jakaa.
Tässä on ihan hyvä kirjoitus, kiitoksia. t. Eve
Hei Eve.
Teksin alta löytyy jakonapin sosiaalisen median välineisiin. Klikkamalla FB kuvaketta voit jakaa tekstin suoraan omalle seinällesi.
Voit myös kopioida selaimen ylälaidasta osoiteriviltä tekstin osoitteen, ja liittää sen haluamasi sosiaalisen median päivitykseen. Linkki on tässä
Pasi