Toukokuussa bloggasin ongelmasta, joka oli häirinnyt minua jo pitkään: Iltapalaa kun ei hotellissa saanut edes rahalla. Paloi käpy, bloggasin. Artikkeli sai mukavasti jakoja somekanavissa, ja keskustelua syntyi. Moni oli kanssani samaa mieltä.
Jutun leviäminen aiheutti sen, että muutama hotelli kertoi kokeilevansa iltapalan tarjoamista. Asia jäi unholaan. Pari päivää sitten Lyytin Petri Karvinen jakoi Twitterissä minulle kuvan. Hotelli Helka Helsingissä oli toteuttanut idean iltapalasta. Pakko oli rinkauttaa puhelu isoolle kirkolle ja kysyä, miten idis toimii.
Helkan myyntijohtaja Marko Virtanen kertoi, että he ottivat iltapalan ohjelmistoon 3.6. Tämä ansaitsee jo aplodit seisaaltaan, koska bloggasin 22.5 ja palvelu oli pystyssä jo alle kahdessa viikossa. Helkassa ei aikaa käytetä valtaviin komiteoihin ja konseptointiin. Tartutaan toimeen.
Minua tietysti kiinnosti, että onko sitä rahulia tullut nyt ikkunoista ja ovista. Ei ihan. Pettyneen konsultin röyhistynyt rinta valahti alas. Vajaan kolmen kuukauden aikana iltapaloja on myyty 37 asiakkaalle. Kun paketin myynti on tehnyt liikevaihtoa reilut 350 €, ei voi vielä taputella käsiä. Ei hotellinjohtaja, eikä varsinkaan konsultti. Myydyt iltapalat ovat toki tappaneet jo julisteiden ja ständien kulut.
”Ei siis mikään myyntimenestys, mutta ihan hyvää palvelua asiakkaille.”
Virtanen kertoi, että pakettia ei ole erityisesti erikseen myyty. Markkinointi on pitänyt sisällään puhujat tiskillä sekä hisseissä. Sisäänkirjautuessa sitä kerrottavaa on muutenkin. Siihen nähden jonkinlainen alku.
Miten tämä sitten toteutettiin?
Aluksi Helka kasasi valmiita pusseja: kolmioleipää, jogurttia, mehua, hedelmä ja vähän suklaata. Nyttemmin iltapalaa tehdään 9,90 euron hintaan tilauksesta, pöytään tai huoneeseen. Helkan myyntijohtaja ei heti ollut tarjoamassa ideasta hotelliöitä tai kosteaa lounasta, mutta kertoo, että palvelu jatkaa toistaiseksi mukana.
Vihreä teko?
Myyntijohtaja näkee asiassa kuitenkin hivenen ympäristöystävällisyyttä (hiukan kieli poskessa).
”Iltapala on pieni viherteko, sillä todennäköisesti osa noista 37 henkilöstä olisi tyhjentänyt minibaarin ja laittanut sinne kaupasta ostamiaan, mahdollisesti huoneenlämpöisiä tuotteita. Ennen check-outtia taas olisi täytetty minibaarit lämpöisillä juomapulloilla. Tällä on siis säästetty vähän energiaa.”
Toukokuussa minuun oli yhteydessä myös erään ketjun johtaja. Hän kertoi välittävänsä tietoa tapahtuneesta kehitysryhmälle. Kyselin asiasta eilen, ja parin tunnin kuluttua puhelin soi.
Nyt soitti ketjun konsepti- ja kehitysjohtaja, joka kertoi surukseni maailman suurimman ja mahtavimman bisnesideani hautautuneen isomman projektin jalkoihin.
Hän oli kuitenkin pitkän linjan myyntihenkisenä ammattilaisena vahvasti sitä mieltä, että iltapala-asian ei pitäisi olla ketjussaan mikään ison konsepti-palveluhässäkän takana, vaan puhtaasti maalaisjärjen käyttöä.
Siis kyllä, iso ketjujohtaja käytti sanaa maalaisjärki. I love it.
Olimme yhtä mieltä siitä, että palvelutilanne on myyntiä ja toisinpäin. Jos asiakkaalla on tarpeet ja hän on valmis maksamaan, täytetään ne.
Konsultti ei siis vielä ideallaan tehnyt iltapalasta miljoonabisnestä, mutta suunta on jo oikea. Lopuksi viisastelen täältä puskista, mitä Hotelli Helka ja muut voisivat asiassa vielä tehdä toisin.
1. Iltapalan myynti jo huoneen varausvaiheessa. Maksaisin mielelläni pysäköinnin, iltapalan, wifin, kuntosalin jo vaikka tilausvaiheessa = lisämyynti.
2. Iltapalasta voisi viestiä myös verkkosivuilla ja sosiaalisen median välineissä. Tekstin ja kuvien lisääminen nettisivuille ei ole mainostoimistossakaan monen tunnin juttu. Kun asiasta viestitään, tietoisuus kasvaa ja samalla kasvaa mahdollisuus myyntiin.
3. Mainos minibaarin oveen tai yöpöydälle voisi toimia.
4. Kyllä siinä respassakin voisi yrittää tosissaan myydä, vaikka sitä asiaa on muutenkin.
Hei, pelastetaan maailma vaikka yksi minibaari kerrallaan!
« TuplaTurinat – kyläkaupan uusi elämä, unohdettu kanta-asiakas ja laiturilla suhisee | TuplaTurinat – yrittäjän päivän erikoislähetys, lopussa kirjaylläri »