Päässäni on pieni vika. Menenpä minne tahansa, huomioni varastavat hyvä tai huono palvelu, hyvät mainosoivallukset tai menetetyt mahdollisuudet. Ammatin tuoma varjopuoli. Onneksi vaimoni on toistaiseksi vielä ymmärtänyt tämän vikani olemassaolon reissuillamme.
Löysin jälleen työmatkallani useita menetettyjä mahdollisuuksia.
Ensimmäinen iski silmääni istuessani Finnairin koneessa nokka kohti Lontoota. Infonäytöt ovat ilmestyneet lentokoneisiin. Näytöissä pyöritetään turvaohjeet, säätilaa ja karttaa sijainnista. Koko kahden tunnin ajan pelkästään näitä. Paluumatkalla koneen keulassa olevan kameran kuvaa välitettiin näyttöihin.
Mitä Finnairin markkinointiosasto voisi tehdä sen sijaan, tai mitä minä tekisin, jos olisin Finnairin markkinointiosaston pomo?
Tutkisin vilkkaasti mahdollisuuden syöttää koneisiin mainosmateriaalia myös näyttöihin. Samalla heitolla voisin ehdottaa Blue Wings -lehden mainosmyynnille lisämyyntimahdollisuutta koneen näyttöihin. Jokaiselle lehden mainostajalle myytäisiin vaikka 10 sekunnin animaatio, video tai kuvaslotteja näytöistä.
Lisäksi mainostilaa voisivat ostaa kotimaiset matkailukohteet, joita voitaisiin esitellä vaikka lyhyissä videopätkissä.
Näytöt voisi ottaa myös lentoemäntien työkaluksi turvaohjeiden lisäksi. Nämä näytöt voisi valjastaa eri tuotteiden myyntikierrosten tueksi. Maahantulokorttienkin perillemeno tulisi vahvistettua lisäviestillä näytössä. Lehdet ja tax free -ostokset saattaisivat herättää parempaa kiinnostusta kuin hätäisesti kolmella eri kielellä vedetyt spiikit, joille valtaosa on jo aika immuuneja.
Heathrow Express -junassa oli myös hienot näytöt. Näissä oli tehokkaasti valjastettu informaation jakaminen ja mainosviestin näyttö. Mikä parasta, matkan aikana pyörähti myös BBC:n uutisista parhaat palat.
Mitäpä jos Finnairkin tekisi vaikka maikkarin tai Ilta-Sanomien uutistoimituksen kanssa diilin päivän uutispotpurin tekemisestä? Olisivat Putin- ja Robin-gatet hyppysissä jo kotimatkalla.
Monta menetettyä mahdollisuutta markkinoida, tarjota lisäarvoa asiakkaille ja tuottaa monipuolisempaa palvelua. Toivottavasti joku herää markkinointiosastolla kehittämään näitäkin palveluita.
Eihän sitä tiedä, jos ongelmissa olevan Finnairinkin tiliä kaunistaisivat jossain vaiheessa kasvavat mainostulot ja tyytyväisemmät asiakkaat.
« Kapea rengas tekee syvemmän jäljen | Kirja toimii sittenkin! »
Moikka,
Kiitoksia Pasi hyvistä ajatuksista ja niiden jakamisesta!
Itse asiassa näytöiltä voi ostaa mainostilaa. Jostain syystä sinun lennollasi niin ei nyt ollut. Blue Wingsin ja näytöllä pyörivien sisältöjen yhteydestä on keskusteltu, se on tosiaan mielenkiintoinen mahdollisuus. Henkilökohtaisesti näkisin siinä mainosten sijaan mieluummin vaikka Blue Wingsin artikkelia täydentävät videon. ;). Mainospaikkojen myyminen koneeseen on tietysti hyvä lisätulon lähde, mutta toisaalta myös asiakaskokemus on meille tärkeä – pitää taiteilla näiden kahden välimaastossa.
Terkuin
Aku Varamäki
Social Media Manager
Finnair
Heippa Aku.
Hienoa, homma on siis hanskassa! Konsultinretku otti taas turhaan happea keuhkoon. 🙂
Todellakin Blue Wingsiä täydentävät videot, ehkäpä jopa päätekaupungissa lähipäivien tapahtumat, tai jokin what hot in x city today, voisi olla mielenkiintoista
materiaalia. Vaikkakin eletään informaation superaikaa, uutisotsikot voisi olla kova juttu.
Nyt kun ollaan alkuun päästy, niin tässä teidän tiimille lisää ilmaista tipsiä videon muodossa kliketiklik
Aurikoa kesään ja ilmaa siipien alle!
Pasi