Yhteiskunta ympärillämme on luisumassa välinpitämättömyyteen. Säännöt ja ohjeet eivät enää kosketa kaikkia. Pääasia on, että oma etu tulee hoidetuksi.
Maanantaina 5.11. uutisoitiin tapauksesta, jossa nelivuotias pikkutyttö löydettiin kävelemästä valtatien laidasta. Lapsi oli karannut hoitopaikastaan ja lähtenyt kävelylle.
Useat ihmiset soittivat hätänumeroon, mutta vasta pitkän ajan kuluttua yksi pysähtyi paikalle. Miksi kenelläkään ei ollut aikaa tai tahtoa pysähtyä?
Ihmiset kitkuttavat kesärenkailla lumien tuloon saakka. Sitten ollaan pää punaisena sosiaalisessa mediassa päivittelemässä, kuinka vaikeaa on saada renkaanvaihtoaikaa, jäi työpäivä väliin tai tulipa auto ajettua pöpelikköön. Ihan vaan siksi, että en välittänyt luonnon ja säätieteilijöiden varoituksista.
Facebookissa erilaisista kilpailuista on tullut miltei jokaisen yrityksen tapa haalia itselleen seuraajia. Monelle helpoin tapa on olla lukematta sääntöjä ja julkaista kilpailu, jossa pyydetään jakamaan ja tykkäämään. Jälleen kerran piittaamatta säännöistä ja ohjeista.
Jotkut yritykset ovat saaneet tuhansia seuraajia lupaamalla loistavan palkinnon ja pyytämällä jakamaan kuvaa. Mitä hyötyä tästä on yrittäjälle? Ei yhtään mitään. Riski on oman Facebook-tilin ja -fanien menetys.
Samalla tavoin kuin erilaiset Citydeal-tarjoukset, tällaiset jaa ja tykkää -kilpailut eivät kerää kuin tarjousten ja voittojen perässä juoksijoita. Ihmisiä, joita ei kiinnosta kanta-asiakkuus tai tuotteesi. Heitä kiinnostaa vain mökkiviikonloppu Rukalla ilmaiseksi, ei sinne pääsy rahalla.
Yrittäjä ei myöskään pysty juuri millään tavalla hyödyntämään saamiaan faneja. Viestejä ei voi lähettää kuin seinän kautta. Arvontakin on vähän niin ja näin, nimiä et saa mihinkään listaan. Varsinkaan nyt, kun Facebook ”rikkoi” oman järjestelmänsä.
Kaikki viestit, ovatpa ne sitten yrityksen tai yksityishenkilön seinällä, näkyvät vain noin 10-15 prosentille sivujen faneista. Loppuihin saat yhteyden lyömällä taalereita jonoon.
Oletetaan, että saat sääntöjen vastaisella jaa ja tykkää -kilpailulla kasaan parituhatta tykkääjää. Todellisuudessa jatkossa omalla seinälläsi tapahtuva viestintä tavoittaa siis parisataa.
Näistä parista sadasta osa on omia ystäviäsi, pieni osa niitä asian perässä tulleita ja ylivoimaisesti suurin ryhmä vain kilpailun palkintoa kyttääviä.
Isoin kysymys kuuluukin, miksi yritykset eivät piittaa palveluntarjoajan ohjeista? Toimivatko yritykset muussakin tekemisessään yhtä välinpitämättömästi? Verot, takuut, yhteistyökumppanit; ovatko nekin vain välttämätön paha tuloksen saavuttamisessa?
« Mitä kuka tahansa voi oppia golfkurssin käymisestä | Virtaa Urjalasta »