Urho Kekkosesta (Suomen tasavallan presidenttinä 1956-1982) riittää juttuja. Yksi käytetyimmistä kuuluu näin: ”Jokainen syy, joka estää kuntoilun, on tekosyy.” Liikunta on tärkeää yrittäjällekin, mutta lausahduksen mukailu sopii toiseenkin asiaan.
Olimme tarjoamassa eräälle merkittävälle suomalaiselle teollisuusyritykselle tehokasta ratkaisua messukontaktien keräämiseen. Markkinoinnista vastaava oli periaatteessa kiinnostunut, mutta historia sai hänet kieltäytymään. Aikaisemmiltakin messuilta kerätyt kontaktit olivat nimittäin jääneet pölyttymään Excel-tiedostoon.
Entä miten yrityksessä oli yritetty taklata tätä ongelmaa? Ei oikeastaan mitenkään.
Konsulttitoimisto, kuljetusfirma, puhelinvalmistaja, putkimies, kahvilayrittäjä, fysioterapeutti. Ilmiselvistä eroistaan huolimatta sama pätee kaikkiin edellä mainittuihin ja mihin tahansa muuhunkin yritykseen: ”Jokainen syy, joka estää asiakkaiden yhteystietojen keräämisen, on tekosyy.”
Tekosyy 1. ”Tietojen kerääminen on liian vaikeaa”
Jos pieni lapsi putoaa laiturilta veteen, jätätkö hänet pelastamatta, koska märän lapsen kiskominen jorpakosta ylös on vaikeaa?
Tekosyy 2. ”En halua häiritä asiakkaitani/Asiakkaani eivät halua tulla häirityiksi”
Jos saat perjantai-iltana käsiisi kaksi lippua sinun ja ystäväsi suosikkibändin seuraavana päivänä järjestettävään konserttiin, jätätkö häneltä kysymättä, pääseekö hän mukaan, koska et halua häiritä häntä? Kun kerrot myöhemmin konsertista, kiittääkö ystäväsi, että et häirinnyt häntä?
Tekosyy 3. ”En tiedä, mitä tekisin tiedoilla ja miten”
Kun aikanaan sait käsiisi unelmiesi miehen tai naisen puhelinnumeron, jätitkö soittamatta, koska et heti tiennyt, mitä ja miten sanoisit? (Pyydän anteeksi, jos tämä repi auki vanhan haavan.)
Tekosyy syntyy epätiedosta, epävarmuudesta, mukavuudenhalusta ja pohjimmiltaan tavoitteiden sekä motivaation puutteesta. Jos todella haluat kasvattaa yritystäsi, harpot tekosyiden yli.
Ensimmäisen tekosyyn kaataa esimerkiksi arvonta, kilpailu, uutiskirje, alennuskuponki tai pelkästään se, että kysyt tietoja. Jos varaan ajan fysioterapeutilta puhelimitse ja hän pyytää puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni, annan ne sen enempää miettimättä.
Toisen tekosyyn kumoamiseksi kehität viestejä, joita asiakkaasi haluavat saada. Jatkuva alennusmökä tappaa asiakassuhteen ja samalla firmasi. Mieti, mitä sinä haluaisit kuulla, katsoa ja lukea.
Kolmanteen tekosyyhyn löytyy puoli-ilmaisia tai jopa ilmaisia teknisiä ratkaisuja. Liity oman alasi ja muidenkin alojen yritysten listoille, ja seuraa, millaisia viestejä he lähettävät asiakkailleen, miten usein ja millä välineillä.
« Kysy miksi ennen kuin joku muu ehtii | Nainen, ole jämäkämpi »Yhdelläkään yrityksellä ei ole ainoatakaan syytä olla tietämättä asiakkaidensa yhteystietoja eikä syytä olla viestimättä heille.