Kuinka monesti sinulla on ollut idea, jonka toteuttamista olet miettinyt, mutta jättänyt toteuttamatta? Kuinka usein nämä ideat ovat jääneet kummittelemaan mieleesi ja tulleet vastaan toisen toteuttamana?
Vaikka me Tuplaamon jullit olemmekin melkein täydellisiä, meille näin on käynyt usein.
Vähän väliä tulee eteen tilanteita, joihin markkinoijan pitäisi reagoida heti. Vaatii toki omaa osaamista ja mainostoimistosta riippumattomuutta, jotta pystyy tarttumaan päivän polttavaan tilanteeseen. Tai sitten taipuisaa mainostoimistoa, jossa hypätään liikkuvaan kelkkaan.
Toista vuotta sitten talk show -isäntä Conan O’Brien nosti Suomen maailmankartalle useamman jakson ajaksi. Pöhinän aiheuttivat fanit, jotka protestoivat, koska Conanin show ei ilmestynyt kotimaisten kanavien jakeluun.
Tuolloin Conanin ohjelmaan pääsi läpi kutakuinkin kaikki fanien lähettämä materiaali.
Ystäväni pyöritti tuolloin pohjoisessa safarifirmaa, ja Conan-kohun pyörteissä saimme väläyksen. Kirjoitimme pikana pienen videon kässärin, jossa olisi näytetty Lapin maisemia ja ”tontut” olisivat jakaneet lehtisiä ympäri Rovaniemeä. Tarina huipentui joulupukkiin, joka olisi lopuksi lausunut maagisen lauseen: ”We want Conan to Finnish TV.”
Ideana oli, että pojat olisivat rykäisseet kevyellä kalustolla pienen tarinan kasaan ja materiaalin Conanin tuotantoyhtiöön.
Ei kuulemma riittänyt aika.
Eilen poptähti Lady Gaga vieraili Helsingin Eurokankaassa. Lehtimies oli paikalla, kun Gaga asteli kaupasta pihalle kassit täynnä kankaita. Lööpit kirkuivat kuvien kera tapauksesta.
Eurokankaan kotisivuilla vierailusta ei hiiskahdettu – odotetusti – sanallakaan. Päivän uutinen oli jonkun ensimmäisen kauden noname-kansanedustajan vierailu pääkonttorilla.
Kommentoin tätä Tuplaamon Facebook-sivulla, ja yksi seuraajistamme puki sanoiksi ajatukseni. Janne N. kommentoi: ”Ei pysty, kun pitäis laittaa viestintätoimistoon viesti, että halutaan lehdistötiedote, mutta se pitäis hyväksyttää johtoryhmässä, mutta se ei kokoonnu kuin ensi tiistaina. No ehkä ens kerralla sitten..”
Poikkeus kai vahvistaa säännön. Tänä aamuna uutinen oli jo ehtinyt Eurokankaankin sivuille. Mutta missä oli kirkuva mainos? ”Kankaita maailmantähdille.” ”Päivän tarjouksena Gagan kankaat.” ”Näitä kankaita Lady osti!”
Siinä yhdessä hetkessä pitäisi olla hoksottimet kirkkaana ja uskallussäädin kaakossa. Aallonharjalla täytyy ratsastaa niin pitkään kuin pystyy.
Ystäväni tunnusti heinäkuisena yönä olusen äärellä: ”Hitto, se video olisi pitänyt silloin tehdä.”
Kyllä, pitää uskaltaa tarttua hetkeen. Jos mainostoimisto ei ehdi, tartu itse.
Päivitys 31.8. klo 18.15. Tarkkaavainen seuraajamme Katri jakoi linkkiä Tuplaamon Facebook-profiilissa. Eurokangas oli ottanut mainostoimistoineen hienosti kopin aiheesta, ja jopa Markkinointi & Mainonta teki siitä juttua – hieno mainos ja vielä lisätarjous päivitetty sivuille. Mahtavaa toimintaa Eurokangas, tuo oli liian hyvä tilaisuus jättää käyttämättä! Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
« Lisämyynti vs. kassamyynti | Reisille hiplaajaa »
Minkätakia tarjous olisi pitänyt heittää?
Eikäs noi oo niitä rättejä mitä gagan päällä voidaan nähdä tulevaisuudessa. Kyllä teinit niitä ostaa, niiden hinta voisi olla melkein korkeampikin. Mutta jo pelkästäänkertomalla mitä gaga osti, niiden myynti varmasti pomppaa.
Kiitos Jesse kommentista.
Täytyy myötäillä sinua ja todeta sama, tarviiko tälläinen uutisointi tarjousta?
Ei välttämättä. Itseasiassa alennusten antaminen on vähän syvältä. Siinä piilee nimittäin vaara.
Huonekalubisnes ajoi itsensä vuosiksi nurkkaan jatkuvilla -70% kampanjoilla. Kuluttaja ei tiennyt
tai uskonut että joku sohva voi oikeasti maksaa enemmän kuin sataysiysi.
Tuo on totta että kankaiden kertominen jo riittää taatusti niiden kysynnän kasvuun. Joka myymälään vaikka
pieni pöytä johon kattoroikko päälle ja isolla teksti “Näitä Lady osti!”.
Toisaalta tarjous vaikka käännettynä osta metri saat puolikkaan lisää, tai aikarajattu tarjous
jossa nettisivuilta tulostetulla kupongilla saa seuraavan kahden päivän aikana jonkun extran liikeestä.
Tässä kohtaa olisin heittänyt jonkun täkyn aikarajalla. Aikaikkuna siksi että uutinen on tänään jo vanhentunut.
Toissapäivänä ja eilen täkyllä olisi voinut ratsastaaa.
Toi viimeinen kappale on niin totta! Tämänpäivän informaatioähkyssä vain nopeimmat ja älykkäimmät menestyvät. Hauskaa, että facebooksissa laittamani ironinen kommentti piti hyvin paikkansa.
Markkinointi & Mainontalehdessä: “Kangasliike mainostaa viikonlopun iltapäivälehdissä sivunkokoisella ilmoituksella, joka viittaa Lady Gagaan. Mainoksessa muun muassa todetaan, että Eurokankaan muhkeaa valikoimaa kannattaa tulla katsomaan vähän kauempaakin.”
”Tällainen ajatus välähti. Se oli meistä kaikista tosi hauska ja ajattelimme, että laitetaan mainos, niin saadaan tätä Lady Gagaa seuraavaa kohderyhmää huomioitua”, Ward kertoo.
Onko viikonlopun iltapäivälehdet oikeasti oikea media yrittää tavoittaa nuorta asiakaskuntaa? Itse en edes muista milloin viimeksi näin alle kolmekymppisellä iltapäivälehteä kädessä. Toki hienoa, että ymmärretään käyttää tilaisuus hyväksi. Toteutus olisi voinut olla parempi.