Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kuinka monesti sinulla on ollut idea, jonka toteuttamista olet miettinyt, mutta jättänyt toteuttamatta? Kuinka usein nämä ideat ovat jääneet kummittelemaan mieleesi ja tulleet vastaan toisen toteuttamana?

Vaikka me Tuplaamon jullit olemmekin melkein täydellisiä, meille näin on käynyt usein.

Vähän väliä tulee eteen tilanteita, joihin markkinoijan pitäisi reagoida heti. Vaatii toki omaa osaamista ja mainostoimistosta riippumattomuutta, jotta pystyy tarttumaan päivän polttavaan tilanteeseen. Tai sitten taipuisaa mainostoimistoa, jossa hypätään liikkuvaan kelkkaan.

Toista vuotta sitten talk show -isäntä Conan O’Brien nosti Suomen maailmankartalle useamman jakson ajaksi. Pöhinän aiheuttivat fanit, jotka protestoivat, koska Conanin show ei ilmestynyt kotimaisten kanavien jakeluun.

Tuolloin Conanin ohjelmaan pääsi läpi kutakuinkin kaikki fanien lähettämä materiaali.

Ystäväni pyöritti tuolloin pohjoisessa safarifirmaa, ja Conan-kohun pyörteissä saimme väläyksen. Kirjoitimme pikana pienen videon kässärin, jossa olisi näytetty Lapin maisemia ja ”tontut” olisivat jakaneet lehtisiä ympäri Rovaniemeä. Tarina huipentui joulupukkiin, joka olisi lopuksi lausunut maagisen lauseen: ”We want Conan to Finnish TV.”

Ideana oli, että pojat olisivat rykäisseet kevyellä kalustolla pienen tarinan kasaan ja materiaalin Conanin tuotantoyhtiöön.

Ei kuulemma riittänyt aika.

Eilen poptähti Lady Gaga vieraili Helsingin Eurokankaassa. Lehtimies oli paikalla, kun Gaga asteli kaupasta pihalle kassit täynnä kankaita. Lööpit kirkuivat kuvien kera tapauksesta.

Eurokankaan kotisivuilla vierailusta ei hiiskahdettu – odotetusti – sanallakaan. Päivän uutinen oli jonkun ensimmäisen kauden noname-kansanedustajan vierailu pääkonttorilla.

Kommentoin tätä Tuplaamon Facebook-sivulla, ja yksi seuraajistamme puki sanoiksi ajatukseni. Janne N. kommentoi: ”Ei pysty, kun pitäis laittaa viestintätoimistoon viesti, että halutaan lehdistötiedote, mutta se pitäis hyväksyttää johtoryhmässä, mutta se ei kokoonnu kuin ensi tiistaina. No ehkä ens kerralla sitten..”

Poikkeus kai vahvistaa säännön. Tänä aamuna uutinen oli jo ehtinyt Eurokankaankin sivuille. Mutta missä oli kirkuva mainos? ”Kankaita maailmantähdille.” ”Päivän tarjouksena Gagan kankaat.” ”Näitä kankaita Lady osti!”

Siinä yhdessä hetkessä pitäisi olla hoksottimet kirkkaana ja uskallussäädin kaakossa. Aallonharjalla täytyy ratsastaa niin pitkään kuin pystyy.

Ystäväni tunnusti heinäkuisena yönä olusen äärellä: ”Hitto, se video olisi pitänyt silloin tehdä.”

Kyllä, pitää uskaltaa tarttua hetkeen. Jos mainostoimisto ei ehdi, tartu itse.

 

Päivitys 31.8. klo 18.15. Tarkkaavainen seuraajamme Katri jakoi linkkiä Tuplaamon Facebook-profiilissa. Eurokangas oli ottanut mainostoimistoineen hienosti kopin aiheesta, ja jopa Markkinointi & Mainonta teki siitä juttua – hieno mainos ja vielä lisätarjous päivitetty sivuille. Mahtavaa toimintaa Eurokangas, tuo oli liian hyvä tilaisuus jättää käyttämättä! Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.