Kun olet julkaisemassa mitä tahansa markkinointimateriaalia, kuinka monelle näytät sen etukäteen? Jos luku lähentelee nollaa, pelaat vaarallista peliä.
Uusi Rauma -lehdessä julkaistu kampaamon ilmoitus tuotti ja tuottaa edelleen huvia monille, mutta yrittäjä tuskin hyppi ilosta tajuttuaan, mitä tuli mainostaneeksi.
Lausetta ”Laura tekee oppilastyönä lapset 10 €” ei voi kuitata edes kirjoitusvirheeksi. Jos vaan joku ulkopuolinen olisi lukenut ilmoituksen ennen sen julkaisua, olisi kampaamoyrittäjä säästynyt paljolta harmilta.
Totta, tällainen kömmähdys voi myös tuottaa julkisuutta ja se taas tuoda uusia asiakkaita ovesta sisään, mutta kaikki virheet eivät anna sellaiseen mahdollisuutta.
Jos tekstistä puuttuu yrityksen nimi tai osoite, puhelinnumero on väärin tai hinnassa pilkkuvirhe, voivat seuraukset olla vakaviakin. Vähintään ne syövät mainonnan tehon olemattomiin.
Jos kaikki tärkeimmät tiedot ostamisen helpottamiseksi ovatkin paikallaan, on vielä yksi asia, joka heikentää monen yrityksen markkinoinnin tuloksia rajusti. Tekstit ovat varmasti tekijänsä mielestä oivia, mutta yrityksen ulkopuolinen ei ymmärrä edes sitä, mitä firma tekee.
Kun kaikki on sinulle päivänselvää, et välttämättä osaa kertoa muille tarpeeksi.
Onneksi apu on lähellä. Lähipiiristäsi löytyy aivan taatusti ihmisiä, jotka eivät tiedä, mitä yrityksesi tekee. Pyydä heitä pläräämään läpi nettisivusi, esitteesi, myyntikirjeesi sekä ilmoituksesi ja kertomaan, mitä he niistä ymmärtävät.
Jos heille kaikki on selvää pässinlihaa, vaikuttaa hyvältä. Luultavasti ainakin suurin osa asiakasehdokkaistasi ymmärtää, mitä myyt. Aivan varma et siitä voi toki vieläkään olla. Jos tuomio on ikävämpi, sinun on pakko tehdä muutoksia. Siis aivan pakko.
Toki voit käyttää testaamisessa ammattilaisiakin, mutta välttämätöntä se ei todellakaan ole. Heiltä löytyy paljon näkemystä ja osaamista viestinnästä sekä kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei.
Toisaalta heidän arvostelukykyään voi heikentää aikaisempi yhteistyö saman alan yrityksen kanssa. He voivat siis tietää liikaa bisneksestäsi. Optimitilanteessa hyödynnät tietenkin sekä maallikoita että ammattilaisia.
« Miksi Tuplaamo.fi ei putoa? | Mikä on yrittäjän tärkein ominaisuus? Haastattelussa Stara Media Oy:n Jocka Träskbäck »Parhainkaan tarjous ei synnytä ainoatakaan kauppaa, jos asiakasehdokas ei ymmärrä, mitä hänen pitäisi ostaa. Varmista, että hän ymmärtää.