Hansalaisopiston kesäkoulussa kerroimme Tuplaamo.fi-sivuston noususta hakutuloksissa ja syistä siihen. Tuolloin meille esitettiin kysymys, johon emme tienneet vastausta. Asia jäi kuitenkin kytemään, ja päätimme tehdä testin.
Kesäkoulutunnin jälkeen eräs osallistuja kysyi: ”Mitä tapahtuisi, jos lopettaisitte julkaisemisen? Kuinka pian sivu katoaisi hakutuloksista?”
Siitä toki olimme varmoja, että lopettaminen pyyhkäisisi meidät monen aktiivisen lukijan mielestä, mutta hakutulosten kestävyydestä emme uskaltaneet sanoa mitään. Siispä teimme suunnitelman testistä.
Ensin harventaisimme julkaisuväliä, ja sitten keskeyttäisimme päivitykset kokonaan kahdeksi viikoksi. Toteutimme suunnitelmamme sillä muutoksella, että pidimme taukoa kolme viikkoa. Syynä pidennykseen oli yksinkertaisesti se, että mitään ei tapahtunut.
Kävijämäärät pysyivät täysin ennallaan, oppaamme tilaajia oli täsmälleen yhtä paljon kuin ennenkin, sivuillamme viihdyttiin tasan yhtä pitkään kuin esimerkiksi viime keväänä. Uusia kävijöitä blogimme on kerännyt hivenen enemmän kuin aikaisemmin.
Muutosta ei näkynyt edes Google-haussa.
Joillakin hakutermeillä sijoituksemme on jopa noussut, mutta pääosin olemme pitäneet vanhat asemamme.
Ainoa näkyvä muutos löytyy Alexa.comin rankingissa, jossa olemme pudonneet vajaassa kahdessa kuukaudessa maailmantasolla sijalta 115 000 sijalle 620 000 ja Suomessa sijalta 279 noin sijalle 6700. Alexan luvuilla olisi tosin merkitystä vasta siinä vaiheessa, jos olisimme aikeissa myydä domainimme tai myydä sivuillemme mainostilaa.
Miksi siis reippaan julkaisutahdin harventaminen tai julkaisemisen keskeyttäminen kokonaan ei ole näkynyt tilastoissa? Syitä on varmasti useita, ja osa niistä löytyy tältä listalta:
1. Olemme julkaisseet reilun kahden vuoden aikana yli 200 artikkelia markkinoinnin ja myynnin maailmasta. Tavaraa siis riittää selattavaksi ja löydettäväksi. Tätä sisällön määrää hakukoneetkin arvostavat.
2. Runsas sisältömme on myös poikinut linkkejä otollisiin paikkoihin, joissa teksteistämme ja videoistamme kiinnostuneet ihmiset etsivät tietoa markkinoinnista ja myynnistä.
3. Kanssamme sisällöllä kilpailevia vaikuttaisi olevan kovin vähän. Tai ainakaan he eivät ole niin löyhäpäisiä, että julkaisisivat kolmea postausta viikossa.
4. Juttumme ovat löytäneet oman lukijakuntansa, joka jaksaa selailla samoja juttuja yhä uudestaan ja jotka hakevat niistä jatkuvasti uusia ideoita tai inspiraatiota omaan työhönsä.
5. Meillä on ollut enemmän aikaa hillua Tuplaamon ulkopuolella, ja sieltä on päätynyt sivuillemme uutta väkeä poistuneiden tilalle.
6. Tauko oli aivan liian lyhyt, jotta mitään näkyvää olisi ehtinyt tapahtua. Toki ajoitimme tauon tietoisesti aikaan, jolloin liikennettä normaalisti riittää. Heinäkuussa tällä kokeella ei olisi ollut yhtään mitään merkitystä.
« Offline ♥ online | ”Laura tekee oppilastyönä lapset 10 €” »Hakukoneoptimoinnin ammattilaiset osaavat varmasti kertoa lisää syitä, mutta ainakin se tuli todistetuksi, että sisällöllä luotu kilpailuetu ei hetkessä katoa.
Allekirjoitan yhteenvetonne, “että sisällöllä luotu kilpailuetu ei hetkessä katoa”. Toisaalta sitä ei myöskään luoda hetkessä.
Mielenkiintoisin kokemukseni on asiakkaani blogista. Sitä kirjoitettiin puolen vuoden ajan säännöllisesti (teksti / vko). Saimme kasaan n. 25 artikkelia – ja mitään ei tapahtunut. Puolentoista kuukauden päästä kävijämäärät pompsahtivat ylös, siis 6 viikon tauon jälkeen.
Nyttemmin päivitykset ovat olleet harvassa, mutta vetonaulana on toiminut pikaopas. Sen ja “vanhan” sisällön johdosta kävijämäärät ovat pysyneet kutakuinkin samoina.
Kovin kilpaillulla alalla ei hakukonetuloksista voi sanoa muuta kuin sen, että kilpailijoiden sijoitukset vaihtuvat, mutta blogisisältö pitää pintansa Googlen ensimmäisellä sivulle.
Ko. blogi löytyy osoitteesta,