Maanantaina rynnistin kanta-asiakkuuden kimppuun kuin orivarsa kesälaitumelle. Päätä pahkaa suoraan korttien kimppuun. Jätinpä taas ajattelutyön tekemättä. Häpeän.
Ensiksi pitäisi varmaan määritellä, mitä kanta-asiakkuus on ja miksi sellainen järjestelmä on ylipäätään olemassa.
Kanta-asiakkuudeksi voi sanoa sitä, kun asiakas ostaa sinulta jotain säännöllisesti. Aikaikkunan voit määrittää itse. Jos myyt autoja ja asiakas ostaa pirssinsä aina sinulta, on hän kanta-asiakas. Asiakas, joka käy aina leikkauttamassa hiuksensa luonasi, on kanta-asiakas.
Se, että saa asiakkaan palaamaan yhä uudelleen, on jokaisen yrittäjän päätavoite. Mitään muuta tavoitetta ei pitäisi olla.
Mikä saa sitten asiakkaan palaamaan? Positiivareiden vuonna 2010 teettämässä kyselyssä 76 % vastaajista piti tärkeimpänä tekijänä hyvää asiakaspalvelua, 55 % erikoisetuja, alennuksia ja tarjouksia, mutta vain 19 % alhaista hintatasoa kilpailijoihin verrattuna. (http://files.positiivarit.fi/Content/media/tutkimustulokset.pdf)
Tärkeää kanta-asiakkaille ovat siis hyvä palvelu, huomiointi ja erikoisedut.
Pienenkin yrittäjän kannattaa perustaa kanta-asiakasjärjestelmä. Se ei kuitenkaan aina tarkoita sitä, että sinulla täytyisi olla S-ryhmän voimavarat ja rahat markkinointiin. Seuraavana yhdeksän tärkeää asiaa kanta-asiakasohjelman perustajalle:
- Asiakkaidesi yhteystiedot ovat tärkeimmät. Sinulla pitää olla mahdollisuus markkinoida sähköpostitse, postitse tai puhelimitse asiakkaallesi.
- Mitä enemmän tiedät asiakkaistasi, sitä paremmin pystyt kohdentamaan markkinointiasi. Mitä paremmin pystyt kohdentamaan, sitä parempia tuloksia saat.
- Mitattavuus. Kuten kaikessa markkinoinnissa, tuloksia pitää pystyä mittaamaan.
- Testaa erilaisia markkinointikeinoja. Testaa, testaa, testaa.
- Palkitse asiakas myös silloin, kun hän sitä vähiten odottaa.
- Hinta tai alennus ei ole tärkein. Kanta-asiakkuus ansaitaan vain hyvällä palvelulla.
- Opeta kanta-asiakkaasi tuomaan uusia asiakkaita luoksesi, ja palkitse heitä myös siitä.
- Tee kanta-asiakkuuden eduista yksinkertaisia sisäistää.
- Tavoite. Mitä haluat järjestelmällä saavuttaa ja miksi.
Jatkuvuus ja kehittäminen on tässäkin asiassa avainasemassa. Työtä pitää tehdä pitkäjänteisesti, ja on mitattava jatkuvasti. Jos yksi keino ei toimi, on kokeiltava toista.
Kaikki siis joukolla erilaisia järjestelmiä kasaamaan.
« Kanta-asiakkuus koukuttaa vai koukuttaako? | Olenko puhunut pehmoisia sähköpostimarkkinoinnista? »