Ei, tämä ei ole vakuuttelu miehisyyden mitasta tai sen riittävyydestä. Tämä on lyhyt kertomus siitä, miten pieni ja yksinkertainen voi olla tehokasta yrityksen markkinoinnissa.
Maailmalla ajellessa törmää kaikenlaiseen markkinointiin. Tienvarret pullottavat erilaisia ständejä ja kylttejä tarjoten hernettä, mansikkaa, käsitöitä, tapahtumia ja vaikka mitä. Samaa tekee jokainen kotiin kannettu lehti ja mainos.
Ajelin Lammille hakemaan lapsia kesälaitumilta. Kaikki Lammilla käyneet tietävät, että nykyisin Hämeenlinnaan kuuluvassa kylässä on liikenneympyrä. Liikenneympyrän vieressä on muun muassa kylän ainoa kodinkoneliike; Radio-TV Westerlund Oy.
Kesän ollessa vielä kuumimmillaan erilaisten tuulettimien ja jäähdyttimien kauppa kävi kuumana. Jopa niin kuumana, että liikkeet joutuivat myymään eioota.
No, minkälaisen markkinointikampanjan oli tehnyt Westerlund. Liikenneympyrän välittömässä läheisyydessä on tienvarsikyltti, joka ohjaa liikkeen pihaan. Tähän kylttiin kodinkoneliike oli ripustanut kultaiseksi maalatun pöytätuulettimen ja lapun, jossa ilmeisesti luki: ”Meillä tuulettimia”. Lappu oli kääntynyt, mutta asia tuli taatusti selväksi.
Pienessä tuulenvireessä silmäni hakeutuivat automaattisesti tähän tuulettimeen, ja minulle oli saman tien selvää, että Westerlundin varastossa on taatusti tuulettimia. Tuskinpa he näin ilmoittaisivat, että niitä ei ole.
Kesäisin myös teiden P-paikoille pesiytyvät pehmiksen ja mansikoiden myyjät. Miten isolla markkinoinnilla he saavat autoilijat pysähtymään?
Parhaat ovat satsanneet mansikan tai pehmiksen muotoiseen isoon kylttiin, joka on sijoitettu sopivan matkan päähän pysäkistä.
Yksinkertaista, ei tekstiä, vaan suora mielikuva, mitä seuraavalla pysäkillä on tarjolla.
Monesti yrittäjät, varsinkin pienet, mieltävät markkinoinnin aina kalliiksi ja vaikeaksi. Monesti kuitenkin pieniä perusasioita tekemällä saattaa saavuttaa isoja asioita.
Westerlundin mainos oli niin tehokas, että kotimatkalla minun oli pakko pysähtyä ottamaan siitä kuva.
Miten sinä voisit tehdä omasta markkinoinnistasi yhtä yksinkertaista?
« Me suomalaiset | Missä takuu, siellä ostaja »
Juurikin näin! Parasta markkinointia on vastata OIKEAAN tarpeeseen. Mitä enemmän kohderyhmä todella tarvitsee tarjoamaasi tuotetta, sitä pienemmällä markkinoinnilla saat sen kaupaksi. Jos tarvetta ei aidosti ole tai se pitää markkinoinnin avulla synnyttää, on markkinointiponnistusten oltava huomattavasti suurempia. Tunne kohderyhmäsi 🙂
Täyttä asiaa..Markkinointi ei ole vaikeaa, vaan siitä yleensä tehdään vaikeaa.
Hankalaa markkinoinnista tulee juuri silloin kun ei ole kysyntää, ja sitä koitetaan väkisin vääntää aikaan. Tuollainen touhu ei ole viistata, vaan pitää löytää markkina jossa voi toimia.
Vrt vaikka digipalvelut telkkariin joita kehitettiin ennekuin oli edes digi-tv. On siinä markkinoimista.
“Parasta markkinointia on vastata OIKEAAN tarpeeseen.”
Niinpä. Tässäkin esimerkissä kaiken perusta on, että on niitä tuulettimia.
TK, JiiKoo ja Tero.
Kiitos komppauksesta.
Näinhän homman pitäisi mennä, tarjotaan sitä mitä on oikealle kohderyhmälle.
Liian usein aloittavatkin yrittäjät keskittyvät liikaa brändin rakentamiseen sen sijaan että keskittyisivät niihin yksinkertaisiin toimiviin juttuihin.
Brändi rakentuu itsestään kun myy riittävästi oikeita tuotteita oikeille ihmisille.
P
Kun tuohon vielä lisätään, että oikea tavara/palvelu esitetään oikein oikealle kohderyhmälle, niin ei oikeastaan voi epäonnistua.
Voi olla hankala miettiä, että miten tuotteesta/palvelusta tulisi asiakkaalle kertoa.
No näin: Mieti että olet ovelta-ovelle-myymässä tuotetta/palveluas. Mitä sanot ovella, jotta asukas päästää sinut sisälle kertomaan lisää?
Tuota miettimällä mieleesi tulee yksikertaisia asioita asiakkaalle esitettäväksi.