Kun Julius Caesar sai viestin Galliasta taistelujen etenemisestä, hän luultavasti veisasi viis siitä, millaisessa käärössä viesti hänelle kulki. Älä sinäkään keskity siihen liikaa.
Pekan Zufeen yrittäjä Pekka päättää pistää haisemaan ja ostaa lehdestä mainostilaa. Pekka soittaa mainostoimistoon ja pyytää heitä suunnittelemaan kivannäköisen ilmoituksen.
Mainostoimisto tekee työtä käskettyä, mutta Pekka ei ole tyytyväinen.
”Onko tuossa nimietiketissä pakko olla noin iso varjo? Voisiko tuo Pekan Zufee olla hieman tummemmalla oranssilla?” Mainostoimiston väki perustelee kantansa, ja Pekka jää miettimään.
Mainosta tuijotellessaan Pekka hätkähtää koputukseen. Yksi Pekan työntekijöistä, Riitta, on kuullut mainosasiasta ja on suunnitellut oman ilmoituksensa. Hän on tehnyt sen ajatellen etenkin kahvilan kanta-asiakkaita.
Riitta esittelee kömpelöltä näyttävän tekeleensä Pekalle. Nyt tulikin tenkkapoo. Kumpi mainos lehteen laitettaisiin? Kumpi sinut saisi suuntaamaan perjantaina Pekan Zufeehen zufeelle?
Mainostoimiston näkemys:
Kauneinkin kuva kaikkein tyylikkäimmässäkin mainoksessa on täysin, siis kertakaikkisen yhdentekevä, jos viesti ei ole kunnossa.
Tosin, vielä yksi asia menee tärkeydessä viestinkin edelle. Siitä myöhemmin.
« Ihminen naulakossa | Viestiäkin tärkeämpää »
Emmä kyllä jaksaisi katsoa netistä Zufeen osoitetta ja kaikenlisäksi herkkumunkki ILMAISEKSI!
Kun kysymyksessä on lehtimainos niin mainostoimistoversio näyttää todellakin mainokselta ja en vilkaisisi mainosta koska alitajuntani olisi jo ymmärtänyt sen mainokseksi.
Riitan versio sen sijaan on riittävän “ei mainoksen näköinen”
Mainostoimiston versiossa on MITÄ mutta puuttuu MIKSI. Riitan versiosta löytyy molemmat.
Eli mainostoimiston versio menisi lehdessä kokonaan ohi suun. Riitan versio saisi minut liikkeelle.
Mielenkiintoisintahan olisi lainata se yksi oleellinen asia Riitan versiosta mainostoimiston versioon ja laittaa nämä kaksi sitten kilpasille. Sitten ei jäisi jossittelulle sijaa. Mutta siitä tulee ilmeisemmin asiaa myöhemmin 🙂
“Käsin kirjotettu” otsikko toimii lehdessäkin. Tälläinen otsikko kerää silmät lukemaan.
Kupongit on hyviä, koska niillä saadaan ihminen heti tekemään jotakin asian eteen. Seiskapäivä yms lehdet ovat vieneet tämän tosin jo liiankin pitkälle.
Vain perjantaina…Ilman tuota mainos olisi liki toimimaton
Uskoisin arvaavani mikä on viestiäkin tärkeämpi..varsinkin kun tiedetään että kyseessä on kahvila.
Murskaava näyttää olevan tuomio mainostoimiston versiolle…
Hyviä pointteja herroilla:
“Mainostoimiston versiossa on MITÄ mutta puuttuu MIKSI. Riitan versiosta löytyy molemmat.”
Miksi lukija tekisi mitään nähtyään imagomainoksen? Tässä pätee vanha Tuplaamon sanonta: Tarjous Tuo Toimintaa.
“Vain perjantaina…Ilman tuota mainos olisi liki toimimaton”
Jos haluaa mainoksen johtavan toimintaan, siinä täytyy myös olla jokin rajoitus (deadline, 10:lle ensimmäiselle, rajoitettu erä jne.).