Oletko koskaan kokenut hetkeä, jolloin tajuat olevasi tuotteinesi väärässä paikassa väärään aikaan? Oletko yrittänyt päästä asiakkaan kukkarolle hänen ämpyillesssään jo aivan muualla? Minä ainakin olen.
Vaimoni vei minut Tampereelle katsomaan Musiikkiteatteri Palatsin näytelmää Show Must Go On. Esitys kertoo maailman yhden parhaan yhtyeen ja showmiehen tarinan, Queenin ja Freddie Mercuryn. Pääosissa laulaa Suomen yksi parhaimmista laulajista: Kimmo Blom.
Jo sisään mennessä ihmettelin, kun teatterin kaupassa ei ollut ketään myymässä t-paitaa ja ohjelmalehtistä, vaikka ihmiset seisoivat keskimäärin 5-15 minuuttia odotellessaan pöytiinohjausta. Menetetty kauppa siis.
Väliajalla teatteri kyllä mainosti omia jatkobaarejaan sekä tulevia ohjelmiaan. Äänimainos myös lupasi hurjan etukupongin, joka tultaisiin antamaan piakkoin. Ajattelin, että jopas jotakin, täällähän osataan myynti.
Yhtään kuponkia tai myyntiyritystä ei kuitenkaan koskaan tullut.
Jäin miettimään asiaa tarkemmin. Näytös oli yläkerran puutteellista äänentoistoa lukuun ottamatta loistava. Ihmisten reaktioista päätellen myös muut olivat samaa mieltä.
Miksi siis ei teattereissa ja konserteissa myydä ihmisille lisää, kun ostoikkuna on auki?
Musiikkiteatteria menevät useimmiten katsomaan ihmiset, jotka ovat siitä kiinnostuneita. Sinulla on kutakuinkin joka ilta sali täynnä asiakkaita, jotka ovat valmiita tulemaan uudelleen, jos ovat tyytyväisiä palveluun ja näkemäänsä.
Miksi siis teattereiden ovella ei anneta esimerkiksi tarjousta: osta liput heti, niin saat 10 % alennusta? Alennusta saisi vaikka niiden päivien näytöksistä, jotka ovat tunnetusti vaikeita täyttää.
Halpaa markkinointia ja juuri oikealle kohderyhmälle. Ja juuri silloin, kun ostoikkuna on vielä auki.
Tähän rakoon iskee tänä kesänä Air Baltic. Yhtiö aloittaa lennoilla kokeilun, jossa lennolla oleville asiakkaille tarjotaan seuraavia lentoja ja lomia heti ostettaviksi. Lentoemolta saat hankittua lennot, hotellit, autonvuokraukset – siis kaiken, mitä hyvälle matkalle tarvitset.
Skeptisimmät markkinoijat Finnairilla sanoisivat jo tähän kohtaan: ”Ei voi toimia”, ja purseriliitto löisi lakkovaroa päälle.
Minä uskon tähän kokeiluun. Jos Ryanair pystyy yhdellä tunnin lennolla myymään kahvit, pullat, arvat ja tyttökalenterit, niin varmasti siinä ajassa myy muutaman lennon. Tarjouksiakin kuulemma on luvassa.
Jos asiakkaasi on onnistuneen lomamatkan euforiassa tai teatterimusikaalisi fiiliksissä, luukuta täysillä. Silloin kannattaa käytävillä seistä lippuvihkojen kanssa tai aulassa myydä t-paitaa kympillä.
« Viestiäkin tärkeämpää | Hyvä palvelu, parempi mieli »
TOIVON ETTS A TAMA AUKEAA JA PYSYY MYÖS AUKI