Pirkanmaalainen kansanedustajaehdokas Tarmo Niemenmaa ei hyväksy eduskuntavaaleissa saamaansa äänisaalista. Samalla hän tulee osoittaneeksi, mihin monen yrityksen markkinointi kompastuu.
Keskustan ehdokkaana olleen Niemenmaan Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle tekemän valituksen mukaan hänen äänimääräänsä, 289, ”ei voida yleisen elämänkokemuksen perusteella pitää uskottavana”.
Niemenmaan mielestä hänen ammatillinen pätevyytensä, vaalityönsä ja saamansa kannustus olisi todellisuudessa palkittu huomattavasti suuremmalla äänisaaliilla, joka on nyt mitä ilmeisimmin jonkin virheen vuoksi kutistunut lopullisissa tuloksissa.
Huonoa häviäjää on tietenkin helppo pilkata, mutta valitettavasti aivan liian moni yrittäjä hairahtuu samaan päivittäin. He kuvittelevat, että
1. Yritys sekä sen tuotteet ja palvelut ovat paljon tunnetumpia asiakasehdokkaiden keskuudessa kuin ne todellisuudessa ovat
2. Asiakkaat ovat kiinnostuneita heistä ja heidän yrityksestään.
Väärä käsitys tuottaa vaarallista käytöstä; liian vähäistä markkinointia ja keskittymistä asiakkaan sijasta omaan yritykseen.
Olet ehkä kuullut ”nyrkkisäännön”, että asiakkaan täytyy nähdä mainos seitsemän kertaa ennen ostopäätöksen syntymistä. Vaikka kyse onkin mainosmyyjien huolellisesti rakentamasta myytistä, yleensä toistoja tarvitaan. Alasta riippuen jopa useita kymmeniä.
Siitä huolimatta monessa yrityksessä markkinointi on kaikkea muuta kuin määrätietoista ja jatkuvaa. Lisäksi yleinen synti on, että yrityksen viesti keskittyy siihen, mitä yritys on, millä alalla se toimii, missä se sijaitsee, montako ihmistä löytyy palkkalistoilta jne.
Ei sanaakaan siitä, miten asiakas hyötyy yrityksen tuotteista tai palveluista tai siitä, miten yritys ottaa asiakkaat huomioon toiminnassaan.
Valitettavasti heikon markkinoinnin aiheuttamasta kauppojen vähyydestä ei voi valittaa hallinto- tai mihinkään muuhunkaan oikeuteen.
En tiedä, miten Niemenmaa on kampanjoinut, mutta ilmeiseltä näyttää, että aivan liian vähän ja väärällä tavalla. Toivottavasti kampanja ei vienyt häntä konkurssiin, kuten vastaava markkinointi tekee monelle yritykselle.
« Sitä saa mitä tilaa | Pelkkiä markkinointiongelmia »
Aaargh. Tämä uutinen on mennyt kokonaan ohi silmieni.
Niemenmaa siis tietää itse olevansa loistava, ja hän on vilpittömästi hämmästynyt siitä, että muut eivät
a) tiedä samaa asiaa.
b) ole samaa mieltä.
Niemenmaa on jopa niin yllättynyt, että hän on epäuskoinen: jossakin on oltava virhe!
Minäkin olen vilpittömästi hämmästynyt siitä, että en ole voittanut Tieto-Finlandiaa, Kultasulkaa tai Pulitzeria. Myös äitini hämmästelee samaa asiaa.
Jossakin on oltava virhe.