Markkinointi on kaikkea sitä, mitä yritys tekee, jotta sen tuotteet tai palvelut menisivät paremmin kaupaksi. Markkinointi voi olla huonoa tai hyvää. Jos puserrat kasaan surkeaa tuotetta, jota harva ostaa ja josta vielä harvempi pitää, teet huonoa markkinointia.
Kirjassaan Ten Deadly Marketing Sins (Markkinoinnin kymmenen kuolemansyntiä) Philip Kotler kertoo erään suuren eurooppalaisen lentoyhtiön markkinointijohtajan kanssa käymästään keskustelusta. Kotler kysyi, määritteleekö markkinointijohtaja lentojen hinnat.
”Talousosasto hoitaa sen.”
”Vaikutatteko siihen, mitä ruokaa lennoilla tarjotaan?”
”Catering-osasto tekee sen.”
”Oletteko mukana määrittelemässä kelpoisuusvaatimuksia palkattavalle matkustamohenkilökunnalle?”
”En, se on henkilöstöpuolen hommia.”
”Entä koneiden siisteys?”
”Huolto pitää huolen siitä.”
”Mitä te sitten teette?”
”Hoidan mainontaa ja myyntiä.”
Kun luit tuon keskustelun, luultavasti pidit markkinointijohtajaa täytenä idioottina. Kuka muka EI pidä hinnoittelua markkinointikeinona? Tai ruokaa, koneiden siisteyttä tai matkustamohenkilökunnan osaamista ja palvelualttiutta?
Jos talousosasto lähettelee virheellisiä laskuja, se on markkinointiongelma. Jos tuotepakkauksen avaamiseen tarvitaan rälläkkää, se on markkinointiongelma. Jos kännykkä hukkaa verkon, kun puhelinta pitää kädessään tietyllä tavalla, se on markkinointiongelma.
Yrityksesi jokainen ongelma on markkinointiongelma, koska ne vaikuttavat siihen, miten asiakkaat ja asiakasehdokkaat yrityksesi näkevät. Tehtäväsi ei ole ratkaista yrityksesi ongelmia niin, että sinä, työntekijäsi tai yhteistyökumppanisi ovat tyytyväisiä.
Ongelmat on ratkaistava niin, että asiakkaasi ovat tyytyväisiä.
Markkinointiongelmaa voi yrittää ratkaista mainonnan ja viestinnän keinoin, mutta ne ovat pelkkiä hätäratkaisuja. Kiusa poistuu vasta, kun eliminoit sen syyn.
Kun päivittelit lentoyhtiön markkinointijohtajan hölmöyttä, olit tietenkin itse varma, että sinun yrityksessäsi vastaavaan ei sorruta. Että sinun yrityksessäsi jokainen prosessi, jokainen suunnitelma, jokainen kohtaaminen tehdään aina asiakkaan parasta ajatellen.
Eikö niin?
« Valitus syntyneiden kauppojen vähyydestä | Jos et sä soita »