Näin minä tekisin, jos juuri nyt, talven virratessa viemäreihin, olisin graafikko ja haluaisin työpöytäni täyteen tilauksia.
Alkajaisiksi piirtelisin yksinkertaisen ja ytimekkään mainoksen, jossa tarjoaisin yhdistyksille ja seuroille logon uudelleenpiirtämistä sekä graafisen ohjeistuksen tekoa. Samaan pakettiin sisältyisi logo uudelleen piirrettynä, vektoroituna ja eri tallennusmuodoissa toimitettuna.
Samalla vaivalla tekisin logon käytöstä kirjallisen ohjeistuksen, johon olisi määritelty PMS- ja muut värikoodit.
Etsisin lajiliittojen sivuilta Suomen 9000 urheiluseurasta ensimmäiset sata, ja lähettäisin seurojen johtajille tarjouskirjeen logon päivityksestä. Seuraavalla viikolla soittaisin perään ja tarkistaisin kirjeen perille saapumisen.
Mukaan liittäisin vielä toisenkin tarjouksen. Mikäli seuran sponsoreilla on logot vielä reikäkortilla tai suttuisina jpeg-pikseleinä, tarjoaisin seuralle mahdollisuuden: mikäli seura myy logon päivityksen myös sponsoreille, saa seura etuja. Yksi sponsori, seuran hinta -30%, kaksi sponsoria -70% ja kolme sponsoria, niin logon päivitys seuralle ilmainen.
Jokaiselle sponsorille, jolle logo päivitetään, lähettäisin valmiin materiaalin mukana tarjouksen, jossa hänellä olisi kaksi viikkoa aikaa saada 10 prosentin alennus laskusta, mikäli hän toisi yhden uuden asiakkaan.
Jokaiselle seuralle antaisin valmiin materiaalin lähettämisen jälkeen vielä mahdollisuuden hankkia uusia asiakkaita. Jokaisesta uudesta asiakkaasta maksettaisiin seuralle 10 pinnan provisio. Näin seura voisi vaivattomasti hankkia tukea toimintaansa.
Näin minä tekisin, jos juuri nyt, talven virratessa viemäreihin, olisin graafikko ja haluaisin työpöydälleni lisää tilauksia. Mitä sinä tekisit?
Kun olen graafikko, niin tiedän että seuroilla on rahat yleensä niin vähissä että he etsivät seuran sisältä jonkun joka pystyy tekemään tuon ilmaiseksi.
Ja se taho joka seuralle painaa paidat, tekee niistä pikselimössö-logoista vektoriversiot ihan ilman pyytämättä.
Ja sitten kun teet parille ensimmäiselle seuralle jotain edes pientä korvausta vastaan, ajat itsesi hinnoittelussa suohon josta et pääse sillä paikkakunnalla nousemaan koskaan.
100 seuraa ja yhdistysttä. Jos niistä tavoitat/saat edes jonkinlaisen vastauksen n.25:ltä. Niistä n.10 voisi olla kiinnostunut. He suostuvat maksamaan 500 euroa ja saat uudet verkkarit. Käyt aloituspalaverissa 2h, teet ensimmäisen version 3h, teet lopullisen version 2h ja sitten vielä toimitat painoversiot jne. asiakkaalle 2h. Kasassa on 9h. Saat siis kasaan 5000 euroa josta lähtee alvit ja verot pois. Käteen jää 2000e, teet töitä 90h ja sinulla on kaapissa kymmenen veryttelyasua, etkä edes harrasta liikuntaa.
En tiedä. En ehkä lähtisi tekemään.. Loppusummasta kun vähentää oman käytetyn ajan, postitus- ja tulostus kustannukset, matkakulut… jne.
Kaupanpäälle saisit maineen halpana logonikkarina joka tekee ilmaiseksi urheiluseuroille töitä. Ja samalla vääristät hintamielikuvaa siitä mitä suunnittelusta pitäisi maksaa.
Mitä tähän sanoisit? 🙂
Janne, oliko tämä ison mainostoimiston isopalkkaisen graafikon kyyninen kyynel?
Kirjoitus lähti ihan omasta käytännön kokemuksesta seurojen kanssa kaupankäynnistä. Palvelin erään lajiliiton alla kymmeniä seuroja joilla käytännössä jokaisella sama ongelma.
Logot olivat seuran nettisivuilta napattuja jpegejä tai pahimmillaan silkkipainosapluuna kopiokoneen kautta vedettynä tai kuva lippalakista jossa logo brodeerattuna. Värimaailmasta ei ollut kellään mitään hajua.
Mynthon askin sininen ja sitruunan keltainen olivat tarkimmat värimäärittelyt.
Valtaosa näistä tapauksista maksoi graafikolle siitä että logo piirrettiin uudelleen, värimääriteltiiin ja annettiin heidän käyttöönsä erilaisina versioina. Kunnon paitapainot (ei mitkään autotallisilkkipainajat) veloittavat tampereellakin
jokainen siitä jos työlle joutuu tekemään vektorointia tai uudeleenpiirtoa. Mainostoimistolle tai liikelahjatalolle jotkut voivat tehdä hyvävelikauppana, mutta mitäpä jos joskus ajattelisi sitä painajaparkaakin.
Harvasta seurasta löytyy sellaista joka niitä tekee, edes ilmaiseksi. Yleensä ongelma on vielä se että herätään siihen logon tarpeeseen kun verkka-asuun pitää saada brodeeraukset huomiseksi.
Niin ja tuohon hinnoitteluun, ei sen tarvi ilmaista olla. Nyt puhutaankin siitä että seura lähettää logon joka pitää pirtää uusiksi, ei suunnitella ja pitää mainostoimistopalaveria viinerin kera. 🙂
Tässä olisi selkeä markkinarako freelancerille joka haluaa perusduunia jolla tekee hyvää perustuloa.
Pasi: Oli se. 🙂
Jos minä olisin graafikko tuotteistaisin yrityksen aloituspaketin ja mainostaisin sitä alkavien yritysten oppaissa.
Näitä jonkin verran taitaa ollakkin markkinoilla, valitettavasti niiden löydettävyys on vain heikkoa.
Toisaalta usein nämä paketit ovat hinnoiteltu juuri tuon peruskaavan eli tapaaminen-luonnos-tapaaminen-luonnos-kertakahvitjadiipadaapaa-lopullinen luonnos= Iso lasku.
Monessa bisneksessä voisi noita palavereita vähentää ja tehdä suoralinjaisempaa työtä.
Aloittavalle yritykselle graafinen ilme on toki jossakin mielessä tärkeää, mutta tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä että ilme on jotenkin edes tunnistettavissa käyntikorteissa, nettisivuille jne.
Sisältö on tässäkin kohtaa tärkeämpää. Ilme tai logo ei tuo kauppaa, sisältö ja palvelu/tuote itsessään voi tuoda.
Toki satsaus kunnolla tehtyyn graafiseen ilmeeseenkin on hyvä asia. Harvalla kuitenkaan tahtoo olla starttissa rahaa/halua satsata siihen. Siksipä mainostoimistot/graafikot eivät tuollaista palvelua
suuremmin mainosta.