Valtava määrä ihmisiä haaveilee yrityksen perustamisesta. Suuri osa heistä metsästää sitä tykki-ideaa. Tuotetta, jota kukaan ei ole vielä keksinyt. Turhaan.
Kuinka moni maailman 500 suurimman listalle yltäneistä yrityksistä saa kiittää menestyksestään tuotetta tai palvelua, jota ei ollut olemassa ennen kuin he tekivät lanseerauksensa? Liekö sellaisia 1000 suurimman joukossa.
Kyllä, nämä yritykset ovat tehneet ainutlaatuisia tekoja tekemällä vanhoja asioita uudella tavalla, yhdistämällä asioita yllättävästi, keksimällä tuotteelleen uusia käyttötapoja.
Ne ovat käyttäneet pyörää luovasti, mutta keksimisen ja tunnetuksi tekemisen hoitivat muut.
Ensimmäisenä markkinoille tuleva yleensä törmäilee kivikoihin vähän väliä ja tulee samalla merkanneeksi väylän, jota pitkin seuraavien on turvallista purjehtia. Vaikka reitin avaaja pysyisikin pinnalla, vauriot hidastavat vääjäämättä vauhtia ja muut menevät ohi.
Unohda siis koskemattoman idean metsästäminen. Keskity siihen, mitä ihmiset jo nyt ostavat ja mieti, miten voisit tehdä asiat paremmin kuin muut.
« Jos olisin kiinteistövälittäjä, tekisin näin | Jos olisin LVI-alan asiantuntija, tekisin näin »
Niin, ei kai sillä ole merkitystä että kuka asian ensimmäisenä keksii. Kunhan osaa hyödyntää sitä parhaiten.
Fortune1000 listalla keikkuu Ford Motor sijalla 8. ja General Motors sijalla 15. Pepsi on 50. ja Coca-Cola 72. Oikeanlainen markkinointi, pitkäjänteinen brändäys ja asiakkaiden puolelleen voittaminen, niistä se rakennetaan.
Ei kukaan käyttänyt Googlea vuonna 2000. Altavista oli silloin se aito ja oikea ensimmäinen kunnon hakukone. Mutta kuinkas sitten kävikään..
Hyviä bongauksia Janne. Ja tuo Altavista…oi niitä aikoja. Päällisin puolin näyttää muuten vielä olevan olemassa, mutta hakumoottorina näyttää olevan Yahoo.
http://www.altavista.com/
http://us.yhs4.search.yahoo.com/yhs/search?fr=altavista&fr=altavista&itag=ody&q=Tuplaamo&kgs=1&kls=0